:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
از 565 تا 700 هزار ميليارد تومان

بدهی‌های دولت همچنان در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام دولتی که البته نام او منتشر نشده است رقم بدهی‌های دولت را اعلام کرده و گفته است: تا پایان سال ۹۶ آنچه که دفتر مدیریت بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد برآورد کرده است حدود ۵۶۵ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۱۲۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
اقتصاد گردان - وی افزوده است: این بدهی‌های دولت (شامل دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به خصوص شرکت ملی نفت ایران) به بانک مرکزی، بانک‌ها و پیمانکاران بخش غیردولتی است.

این مقام مسوول اقتصادی در مورد بدهی‌ ناشی از انتشار اوراق نیز گفت: بدهی اوراق معوق نمی‌شود و در سررسید خود به صورت نقد یا با انتشار مجدد اوراق تنزیل خواهد شد. اوراق منتشر شده به هیچ‌وجه نکول نمی‌شود. طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اولویت پرداخت‌های خزانه با تنزیل اوراق است. بنابراین این اوراق به هیچ‌وجه معوق نخواهد شد.

این رقم بدهی در حالی اعلام می‌شود که آخرین بار علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در سال 1395 رقم بدهی‌های دولت را معادل 700 هزار میلیار تومان اعلام کرد. و پس از آن هیچ مقام دولتی اقدام به اعلام بدهی‌های دولت نکرد .

اکنون هم وزارت اقتصاد یک دفتر برای ساماندهی بدهی‌های دولت دارد و هم سازمان برنامه و بودجه ولی هیچ‌یک اطلاعات شفافی از اینکه دولت چقدر بدهی دارد و دقیقا بدهی دولت به کدام بخش‌هاست ارایه نمی‌کنند. نکته اینجاست که اگر دولت اقدامات جدی‌ای در جهت ساماندهی بدهی‌های خود انجام نداده باشد برخی کارشناسان با توجه به سود بدهی‌های دولت آن را تا 900 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

نکته دیگر اینجاست که در دولت یازدهم انتشار اوراق توسط دولت کلید زده شد تا بدهی‌های دولت ساماندهی شود، ولی گزارشی ارایه نشد که دقیقا منابع این اوراق کجا و چگونه مصرف شده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید که فرهاد دژپسند وزیر جدید اقتصاد دولت دوازدهم چقدر عزم جزمی برای ارایه تصویر روشن از وضعیت مالی دولت آنجا که به حیطه وی مربوط می‌شود خواهد داشت.