محمدرضا مودودی با بیان اینکه صادرات صنعتی به ١٢میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار رسیده و نرخ رشد خوبی را تجربه کرده است، افزود: صادرات فرش و صنایع دستی با ١٤ درصد کاهش مواجه شده که به دلیل توقف صادرات فرش به امریکا بوده است.
به گفته او، عراق رتبه اول کشورهای هدف صادراتی ایران را برای اولینبار به خود اختصاص داده و چین با ۱۱ درصد رشد، دومین بازار صادراتی ایران بوده است. کشورهای همسایه پتانسیل یک هزار میلیارد دلار واردات کالا را دارند و اگر ما بتوانیم بخشی از این بازار را تامین کنیم حتما میتوانیم سایر بازارها را جبران کنیم.
همچنبین بنابر آمار اعلامی مودودی، ایران به 13 بازار همسایه، ٥٠ درصد صادرات خود را متمرکز کرده و شرایط فراهم است تا بیش از این نیز صادرات خود را به این بازارها گسترش دهیم. بخش صادرات به هرحال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی خوب عمل کرده است. مودودی به برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران که آذرماه قرار است برگزار شود، نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه محلی برای معرفی پتانسیلهای صادراتی ایران است و میتواند با حضور تجار خارجی کار را به شکل مناسبی برای معرفی پتانسیلهای صادراتی ایران پیش برد.
او همچنین عنوان کرد که نگاه ما بر این محور است که بخش کوچک تجاری ما که توان صادراتی کمتری دارد مشمول معافیتهای جدیدی در بازگشت ارز حاصل از صادرات شود. همچنین در این نشست، قادری، مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب نیز گفت: تحریم بهترین فرصت برای صادرات است و در تحلیل واقع بینانه میتوان گفت که تحریم منجر به جهش صادراتی بوده ایم؛ ولی اگر با فراغ بال بیشتری کار پیش میرفت و قفل و زنجیر صادرات را باز میکردیم، منجر به افزایش بیشتر صادرات میشدیم. وی افزود: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که فعالان اقتصادی در این حوزه کار بیشتری انجام دهند. مجید تکبیری، رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران نیز در این نشست گفت: موج سوم تحریم از سیزدهم آبان شروع شده و ما در قالب این نمایشگاه تلاش داریم تا فضا را برای افزایش توان صادراتی کشور فراهم کنیم.