:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
اجماع حداکثری شورای شهر پنجم در انتخاب 2 شهردار پیشین پایتخت، تکرار نشد

پیروزی «حناچی» با یک رای بیشتر

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران از بین دو کاندیدای تصدی شهرداری تهران یعنی ‌پیروز حناچی و عباس آخوندی با تفاوت یک رای به پیروز حناچی رای دادند و معاون فنی و عمرانی شهرداری را به عنوان شهردار بعدی تهران معرفی کردند.
کد خبر: ۱۲۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
اقتصادگردان- به گزارش «تعادل»، پیروز حناچی 11 رای و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی 10 رای از اعضا گرفتند. نکته جالب توجه در انتخاب شهردار این بود که برخلاف دو شهردار قبلی که با اکثریت آراء انتخاب شدند اما این‌بار آراء تنها با اختلاف یک رای نصف شده بود.

محمدعلی نجفی روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، نخستین شهردار انتخابی اصلاح‌طلبان بود که توسط اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد. او در اول شهریور ماه فعالیت خود را در شهرداری تهران آغاز کرد و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را پی گرفت و جایگزین محمدباقر قالیباف شد. نجفی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ به دلیل بیماری از سمت خود استعفا کرد، اما عملا تا انتخاب شهردار بعدی تا اول اردیبهشت سال 97 سکان شهرداری تهران را در دست داشت. استعفای نجفی حاشیه‌های بسیاری داشت و شورا ابتدا از پذیرش آن سر باز زد اما در نهایت اعضای شورای شهر مجبور شدند شهردار دیگری را انتخاب کنند.

محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم بود که برنامه‌های خود را در قالب ۱۴ فصل با شعار شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر به شورای شهر تهران ارایه کرد و توانست در ۲۳ اردیبهشت ۹۷ با کسب ۱۹ رأی از رقیب خود یعنی سمیع‌الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران، پیشی بگیرد و شهردار منتخب شورای شهر تهران شود.

اما شانس با افشانی یار نبود و با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سازمان‌ها و نهادهای عمومی دولتی، اما و اگرها برای ماندن یا رفتن افشانی شروع شد. هر چند اعضای شورای شهر به دلیل ثبات مدیریت شهری تلاش کردند تا افشانی به مثابه وزرا از شمولیت این قانون خارج شود اما تلاش‌های آنان نتیجه بخش نبود و در نهایت اعضای شورا ناچار شدند سومین شهردار را نیز انتخاب کنند.

البته اعضای شورا این‌بار روند انتخاب شهردار را کوتاه‌تر کردند و طی کمتر از 10 روز ابتدا 30 نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند که تعداد زیادی از آنها انصراف دادند و اعضا از بین 13 نفر رای‌گیری کرده و 5 نفر را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کردند و آخوندی و حناچی به مرحله آخر راه یافتند، اما سرانجام پیروز حناچی برنده نهایی انتخاب شهردار شد.

     پیروز حناچی کیست؟

پیروز حناچی که طی یک سال گذشته و تا قبل از این سمت معاونت فنی و عمرانی شهرداری را بر عهده داشت. او اولین شهرداری است که رشته تحصیلی‌اش معماری و شهرسازی و در ارتباط با شهر است. او مشاور وزیر مسکن و شهر‌سازی در سال‌های ۱۳۸۸–1384 بوده است. همچنین معاونت معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی در دولت‌های هفتم و هشتم و یازدهم و سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را برعهده داشته است. پیروز حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در پرونده خود دارد.

    نیازی به تعیین سرپرست برای تهران نداریم

بعد از جلسه شورا محسن هاشمی، رییس شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی در خصوص موضوع تعیین سرپرست برای شهرداری ارایه و اظهار کرد: با توجه به خبری که به نقل از آقای سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور منتشر شده بود، اعضا به این نتیجه رسیدند که باید فرصت برای انتخاب شهردار تهران را 15 یا 16 آذر حساب کنند. ثبت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در روزنامه رسمی، 31 شهریور بوده و با توجه به سخنان آقای سراج ما 76 روز از این زمان فرصت داریم تا شهردار را انتخاب کنیم؛ بنابراین احتیاجی به تعیین سرپرست نخواهیم داشت؛ مگر اینکه آقای افشانی بخواهد شهرداری را زودتر ترک کند.

هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در فضای مجازی اخبار کذب زیادی در رابطه با کاندیداهای شهرداری تهران و رد صلاحیت آنان پخش شده بود، گفت: من روزی که 5 نامزد شهرداری تهران انتخاب شدند نامه‌ای را برای وزارت اطلاعات ارسال کردم اما پاسخ مکتوبی به ما ندادند. در نتیجه منتظر می‌شویم تا وزارت کشور در این رابطه استعلام کند و به ما جواب دهد. امیدواریم وزارت کشور نامزد انتخابی شورا را تایید کند.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چگونه رای اعضای شورای شهر به عباس آخوندی از ۱۶ رای به ۱۰ رای رسید، گفت: علت اصلی این امر حضور نامزدها در کمیسیون‌ها بود ما به صورت جدی جلسات کمیسیون‌ها را برگزار کردیم و بحث‌های طولانی داشتیم. فکر می‌کنم مذاکرات کمیسیون‌ها در تعیین نظر اعضا نقش اساسی داشت که البته این امر طبیعی است.

   افشانی 26 آبان شهرداری را ترک می‌کند

هر چند به گفته هاشمی، ‌شهردار می‌تواند تا 16 آذر به کار خود ادامه دهد اما داریوش قنبری مشاور پارلمانی شهردار تهران اظهار کرد که محمدعلی افشانی شهردار تهران به دلیل بازنشستگی ۲۶ آبان شهرداری تهران را ترک می‌کند. به گفته قنبری، محمدعلی افشانی شهردار تهران از قانون تمکین می‌کند و به دنبال دور زدن قانون نیست.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد انتخابات شهردار تهران گفت: بر اساس قانون روز سه شنبه مدارک پیروز حناچی به عنوان گزینه شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور 10 روز فرصت دارد تا حکم شهردار منتخب شورا را صادر کند، ادامه داد: البته در قانون پیش بینی شده است که اگر به هر دلیلی وزارت کشور ظرف مدت 10 روز حکم شهردار منتخب شورا را صادر نکرد، موضوع به هیات حل اختلاف ارسال شود. اعطا درباره انتخاب سرپرست نیز گفت: ۴ تا ۵ روز فرصت باقی مانده است و امیدواریم در این فاصله حکم شهردار تهران زده شود؛ اما اگر لازم باشد سرپرست انتخاب می‌کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون یکی از کارمندان شهرداری باید سرپرست شود، اگر فرایند صدور حکم طولانی شود، باید به سراغ انتخاب سرپرست برویم که ترجیح ما این است که این اتفاق نیفتد. اعطا در پاسخ به اینکه آیا پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران تأیید صلاحیت می‌شود، اظهارکرد: مرجع دیگری باید حکم بزند و ما منتظر می‌مانیم تا فرآیندها چک شود و امیدواریم طی 10 روز حکم شهردار جدید صادر شود.

   مصوبات جلسه دیروز

به گزارش «تعادل»، در ادامه جلسه روز گذشته شورا تعداد زیادی نام که برای خیابان‌های شهر تهران از سوی کمیسیون نامگذاری شورا تعیین شده بود به تصویب رسید.همچنین رد لایحه بخشودگی جرایم ریالی برای پرونده‌های جزئی از سوی کمیسیون تخصصی در این جلسه به تصویب رسید. یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه شورای شهر بررسی شد اصلاحیه بهای بازدید از باغ پرندگان بود که از سال 94 تعیین قیمت نشده بود.

در این خصوص با رأی اکثریت شورای شهر تهران نرخ بلیت بازدید از فاز یک و دو باغ پرندگان از 4 هزار به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت.

   تذکر تند امینی به مسجدجامعی

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران خالی از حاشیه نیز نبود و در زمان نامگذاری خیابان‌ها وقتی مسجد جامعی پیشنهاد نام‌گذاری استان‌ها بر خیابان‌های شهر را ارایه کرد، ‌ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران با لحن تندی خطاب به او گفت: برای آقای مسجدجامعی و کشور متأسف هستم که ایشان چندین سال مدیر فرهنگی کشور بوده‌اند و در راس وزارت فرهنگ و ارشاد قرار داشته‌اند و چنین پیشنهادی را مطرح می‌کنند.

این تذکر امینی با واکنش اعضای شورا مواجه شد به شکلی که سالاری، میرلوحی و محسن هاشمی هر یک در صحبت‌هایی جداگانه احمد مسجدجامعی را از مفاخر فرهنگی کشور معرفی کردند و خطاب به امینی درخواست کردند که گفته‌های خود را اصلاح کند و در خارج از فضای شورا درخصوص اختلاف نظر پیش آمده با یکدیگر گفت‌وگو کنند. البته سالاری، امینی را به سمت مسجد جامعی برد که از او دلجویی کند.

     واکنش آخوندی به شهردار شدن حناچی

عباس آخوندی، یکی از دو نامزد نهایی شهرداری تهران، بعد از اینکه با اختلاف یک رای از حضور در خیابان بهشت بازماند، مطلبی را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد که به این شرح است: امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزید. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم.

Taadol-13