:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر:

امنیت یک یا چند کشور از راه ناامنی سایر کشورها حاصل نمی‌شود

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر، گفت : ایران همواره از صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرده و معتقد است که امنیت باید برای همه کشورها بدون تبعیض و در چارچوب تشریک مساعی جمعی و چندجانبه‌گرایی درصحنه بین‌الملل تأمین شود.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
اقتصادگردان- محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و الجزایر،ظهر امروز در  مراسم روز ملی الجزایر صحبت می کرد ، در سخنان خود تاکید کرد: ما ایرانی ها همواره از انقلاب الجزایر که در همین ایام در 64 سال پیش آغاز شد، به نیکی یاد می‌کنیم. جوانان انقلابی ایرانی همانند انقلابیون سایر کشورها همواره از مقاومت و مبارزات مردم الجزایر با عظمت یاد کرده و به آن به عنوان یکی از الگوهای مقاومت نگریسته‌اند.

 وی گفت: پیروزی انقلاب الجزایر بر استعمارکه حاصل 8 سال مبارزه خستگی ناپذیر و تقدیم بیش از یک و نیم میلیون شهید بود، موجب شد تا این امید در کشورهای تحت ظلم و ستم قدرت‌های خارجی پدید آید که می‌توان با اتحاد، مجاهدت و داشتن اهداف والای انسانی و اسلامی به پیروزی و استقلال رسید.

وی افزود: اخیراً جناب آقای بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر در پیامی به مناسبت سالروز آغاز انقلاب الجزایر ، تصریح کرده است  که شرط پیشرفت کشور الجزایر، پایبندی به همان اهداف اولیه انقلاب نوامبر است. ایشان  الجزایر را یکی از پیشگامان در حمایت از ملت‌های تحت استعمار و مستضعف عنوان  کرده است ، این پیام حاوی نکات بسیار مهم و ارزشمندی است که می‌تواند مورد توجه کشورهای درحال توسعه و همچنین کشورهای جهان اسلام قرار گیرد. رمز پیشرفت و پیروزی کشورهایی مانند ایران و الجزایر که تاریخ درخشانی از انقلاب و مقاومت علیه زورگویی‌های قدرت‌های خارجی دارند، پایبندی‌شان به اصول استقلال‌طلبی، استعمار ستیزی و مبارزه با ظم و بی عدالتی است.

 رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار کرد :جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود،ضمن تأکید بر این اصول، همواره از صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرده و معتقد است که امنیت باید برای همه کشورها بدون تبعیض و در چارچوب تشریک مساعی جمعی و چندجانبه‌گرایی درصحنه بین‌الملل تأمین  شود و امنیت یک یا چند کشور نمی‌تواند از راه ناامنی سایر کشورها حاصل  شود ، به همین خاطر ما به شدت مخالف روندهای یکجانبه گرایی، تحریم و تحمیل نظرات در راستای منافع یک کشور یا تعداد معدودی از کشورها هستیم.

وی خاطرنشان کرد :پایبندی به اهداف و اصول اساسی انقلاب و تلاش برای برقراری صلح و ثبات، و بهره‌گیری از چارچوب‌های حقوقی و هنجارهای بین‌المللی یکی از زمینه‌های نزدیکی و همکاری دو کشور  است ، این امر موجب شده تا مواضع کلی دو کشور درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی مانند حمایت از مسلمانان جهان، به هم نزدیک شود و همکاری‌های خوبی در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین دو کشور برقرار شود .

وی با بیان این که «در حوزه اقتصادی نیز، دو کشور همکاری‌های مطلوبی در زمینه‌های خدمات فنی- مهندسی، ساخت مسکن، خودرو، پروژه‌های زیربنایی و داروسازی و موارد عدیده دیگر دارند» ، افزود: ما بر این باوریم که وجود ظرفیت‌های اقتصادی فراوان در دو کشور، بستر لازم را برای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی فراهم ساخته و مسئولان ذیربط دو کشور باید برای بهره برداری از فرصت‌های موجود، تلاش کنند.

اسلامی در پایان گفت : امیدوارم در آینده نزدیک شاهد برگزاری کمیته پیگیری و سومین اجلاس عالی مشترک  دو کشور به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهوری و جناب نخست وزیر محترم الجزایر در تهران باشیم.

 در ابتدای این مراسم «عبدالمنعم احریز» سفیر الجزایر در ایران، ضمن خوشامدگویی به مهمانان شر کت کننده در این مراسم  گفت : در 64 سالروزآغاز انقلاب الجزایر قرار داریم ، این سالروز  به عنوان  یک حادثه مهم و تاریخی در ضمیر و وجدان مردم الجزایر باقی مانده است .

 وی با اشاره به مبارزات مردم الجزایر علیه جریان استثمار طی چندین دهه فت : مردم الجزایر برای رسیدن به استقلال و آزادی هزاران شهید را در این راه تقدیم کردند .

در مراسم  روز ملی الجزایر که در محل اقامت سفیر این کشور آفریقایی در تهران برگزار شده بود ،شخصیت هایی همچون محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ، سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان ، سفیران تعدادی از کشورهای  خارجی در تهران از جمله سفیران  قطر ، عمان ، کوبا ،  لبنان ،فلسطین ، آلمان ،  گرجستان ،روسیه  در ایران‌، تعدادی از مقامات وزارت خارجه ، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران و ... حضور داشتند .