:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مشاور وزیر نیرو مطرح کرد:

درگیری موضوع آب با قدرت

مشاور وزیر نیرو گفت: مرکز امور اجتماعی آب و انرژی در وزارت نیرو تاسیس شده که البته نباید انتظار معجزه در کوتاه مدت را داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
اقتصادگردان- محمد فاضلی امروز (سه شنبه) در آیین افتتاحیه دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: به ابتکار اردکانیان- وزیر نیرو، مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی در وزارت نیرو تاسیس شد که شامل سه گروه سیاست اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست و حکمرانی است .

وی ادامه داد: زمانی که مقوله اجتماعی مطرح می‌شود مدیران تنها به ساخت دو تیزر اکتفا می کنند و متاسفانه در این مقوله دچار بدفهمی هستیم، زیرا مقوله اجتماعی را در حد تیزر ساختن تقلیل داده‌اند.

مشاور وزیر نیرو افزود: سیاست اجتماعی، فقر، مهاجرت و تنش اجتماعی و همچنین افزایش درگیری بخشی از مقوله آب است. در اقتصاد اجتماعی نیز تاثیر سیاست اقتصادی آب بر مردم به منظور جلب مشارکت و افزایش رضایتمندی و کاهش تنش مدنظر است.

وی با بیان اینکه آب با مقوله قدرت درگیر است، افزود: این دو مقوله هر دو بر هم اثر می‌گذارند. تحلیل قدرت در آب و تاثیر بر نظام سیاست گذاری آب، یک رشته بزرگ در علوم اجتماعی دنیا است. به همین دلیل این مرکز تاسیس شده و در حال رشد است، البته نباید از آن انتظار محصول کوتاه مدت را داشت و قرار نیست در زمان کوتاه معجزه ای رخ دهد .

فاضلی ابراز امیدواری کرد: در این کنگره رشته ای تحت عنوان علوم اجتماعی آب و فاضلاب باز شود.

در ادامه این نشست نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: چنین کنگره‌هایی نیاز ضروری کشور است و مراجع تصمیم گیری در کشور نیاز قطعی به نتایج آن دارند و باید نتایج را به گوش دولت و مجلسی ها برسانیم.

حمیدرضا فولادگر ادامه داد: از ابتدای انقلاب توجه کافی به وضعیت آب نشده و امروز شاهد بر هم خوردن منابع و مصارف آب هستیم.

وی با اشاره به موارد مصرف پساب، افزود: برای طرح‌های فاضلاب شهری، صنعت، شهرداری، کشاورزان و محیط زیست مورد مصرف پساب را تعیین کرده ایم. وضعیت بحرانی است، اما عامل اصلی این وضعیت مدیریت مصارف و منابع است و باید حقابه ها رعایت و با برداشت های غیرمجاز برخورد شود، همچنین برداشت های مجاز بی رویه نداشته باشیم و با اصلاح الگوی مصرف می توان یک تونل آب را به زاینده رود برگرداند.

به گزارش ایسنا، دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی با حضور متخصصان و مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور از امروز تا 24 آبان ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.