:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر خبر داد

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی برای عبور از تحریم‌ها، بحران اخراج دریانورد نداریم

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صنعت دریایی ایران توانسته حتی در دوران سخت‌ترین تحریم‌های جهانی نیز حرکت رو به جلوی خود را ادامه دهد، از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران با حضور تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
اقتصادگردان- علی‌اکبر مرزبان در نشست خبری اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند که با عبور از تحریم‌ها شرایط را برای توسعه دریایی ایران در تمامی بخش‌ها مهیا کند. ما تجربه مدیریت سال‌های سخت تحریم را داریم و این در حالی است که  در حال حاضر فقط آمریکا ایران را تحریم کرده و در گذشته تمام کشورهای دنیا تحریم‌هایی را علیه ما اجرایی می‌کردند.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بخش‌های مختلف است، توضیح داد: توسعه و تجهیز ناوگان، ساخت و بهره‌برداری از تاسیسات فراساحلی، حوزه گردشگری و شیلات و همچنین گسترش نفوذ و توانایی در حوزه استانداردها و کنوانسیون‌های جهانی بخشی از برنامه‌هایی است که ما در نمایشگاه دریایی پیش رو و در سایر حوزه‌های در اختیار سازمان بنادر آنها را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در شرایط فعلی که آمریکا تلاش می‌کند فضایی منفی علیه ایران به وجود آورد، برگزاری یک نمایشگاه که از نظر کیفی و کمی شرایط بالایی دارد، می‌تواند توانایی و اهمیت ایران را به منطقه و دنیا نشان دهد. آمریکا در حال حاضر در سیاست‌های تحریمی خود تنها مانده و این بهترین فرصت برای ایران خواهد بود تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های اروپایی و آسیایی اهداف خود را پیگیری کند.

مرزبان با اشاره به بر گزاری این نمایشگاه در کیش گفت: با توجه به اینکه کیش یک منطقه آزاد تجاری به شمار می‌رود، نیاز به گذرنامه نخواهیم داشت و با اعلام آمادگی که از سوی نهادهای ذیربط صورت گرفته، قطعا طرف‌های خارجی که به ایران می‌آیند، بدون کمترین مشکل می‌توانند اهداف اقتصادی خود را پیگیری کرده و به کشورشان بازگردند.

به گفته وی یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این نمایشگاه پیگیری می‌شود، رونمایی از طرح تحول دریایی ایران خواهد بود که می‌تواند تصویر موجود از آینده ایران در این عرصه را مشخص کند.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده کشورها و شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه دریایی فعلی نسبت به قبل قدری کاهش یابد، توضیح داد: ما تلاش کردیم از شرکت‌هایی دعوت کنیم که هم متناسب با نیاز فعلی بنادر ایران امکان فعالیت داشته باشند و هم با فاصله‌ای که از آمریکا دارند، نسبت به حضور در ایران علاقه‌مند بوده و از سوی تحریم‌های آمریکا تهدید نشوند.

مرزبان ادامه داد: در حوزه‌های سیم و کابل دریایی، اسکله‌های نیمه‌شناور، شرکت‌های لایه‌روبی و شرکت‌هایی که با فولاد دریایی ایران همکاری می‌کنند، در نمایشگاه پیش رو حاضر هستند از کشورهای مانند آلمان و فرانسه تا چین و هند نماینده‌هایی را در ایران پذیرایی خواهیم کرد.

وی درباره امکان اثرگذاری تحریم‌ها و کاهش حرکت کشتی‌های ایرانی و به دنبال آن کاهش فرصت‌های شغلی دریانوردان نیز اظهار کرد: همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم، با وجود تحریم‌های همه‌جانبه شرکت‌ نفتکش و شرکت کشتیرانی ایران توانستند فضا را به خوبی مدیریت کنند و نگذارند دریانوردان بیکار شده یا با مشکلات شغلی مواجه شوند.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در دوره فعلی نیز با وجود مشکلات احتمالی تمامی ۱۳۰ هزار دریانورد ایران حمایت‌های لازم را دریافت می‌کنند تا با مدیریت حرکت کشتی‌ها امکان حفظ موقعیت شغلی آنها و استفاده از توانمندی‌هایشان به وجود آید.