:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

در مراسم روز ملی کیفیت چه گذشت؟

مراسم روز ملی کیفیت و اختتامیه پانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بخش خصوصی و صاحبان صنایع امروز (سه‌شنبه) در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
اقتصادگردان- در ابتدای این مراسم مسلم بیات - معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران- با بیان این‌که مقوله کیفیت به‌دنبال نیازهای فراتر از استانداردهاست، گفت که سنگ بنای ارزیابی‌های کیفی، مدل‌های کیفیت است و در همین راستا هفت معیار برای کیفیت تعریف کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که با وجود استانداردها نیازمند ارائه مدل‌های کیفیت هستیم، اظهار کرد که در استانداردها، تمرکز بر ویژگی‌های محصول است اما در مدل کیفیت، به‌دنبال نیازهای فراتر از استانداردها هستیم، اما نیازها به دنبال منافع حداکثری است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین با بیان این‌که در شرایط فعلی راه حلی جز ارتقای سیستم نداریم، خاطرنشان کرد که در سال جاری توجه ویژه‌ای به بخش آموزش و پرورش صوت پذیرفته است به‌طوری‌که بیش از ۲۷ هزار مدرسه در مدل تعالی کیفیت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

استانداردسازی و افزایش کیفیت در ایران از هر موضوعی مهمتر است

در ادامه این مراسم فرزین انتصاریان - رییس انجمن مدیریت کیفیت - تاکید کرد که صرفا با چند بنگاهی که کیفیت خود را ارتقاء داده‌اند، به هدف مدنظر که که بهبود کیفیت به معنای توسعه بنگاه‌ها و در نهایت توسعه اقتصادی است نمی‌رسیم.

وی با بیان این‌که مدیریت کیفیت در سطح بنگاه و اقتصاد کلان متفاوت است و باید بدانیم که صرفا با چند بنگاهی که کیفیت را توسعه داده‌اند، به هدف مدنظر نمی‌رسیم، اظهار کرد که بهبود کیفیت به معنای توسعه بنگاه‌ها و در نهایت توسعه اقتصادی است و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید، بنابراین زمانی می‌توانیم به توسعه کیفیت امیدوار باشیم که کیفی‌سازی در سطح کلان اقتصادی رخ دهد.

رییس انجمن مدیریت کیفیت همچنین با اشاره به این‌که کیفیت در هر جامعه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر کالاهای تولیدی ما با کیفیت باشد به طور طبیعی موجب جذب مشتری می‌شود، یادآور شد که همین موضوع رشد اقتصادی را رقم می‌زند و حضور در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. امروز استانداردسازی و افزایش کیفیت در ایران از هر موضوعی مهمتر است و باید در اولویت قرار گیرد چرا که ما توان تولید کالا و محصولات را داریم و فقط نیازمند رشد کیفیت در آنها هستیم.

پیروزبخت: به خاطر تحریم شرایط اخذ استاندارد را تسهیل نمی‌کنیم

در پایان این مراسم نیز نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد ایران - با اشاره به این‌که نباید مشکلات اقتصادی تاثیری بر استاندارد و کیفیت داشته باشد و خط قرمز استاندارد را بخاطر شرایط تحریم رد کند، اظهار کرد که خیلی‌ها گفتند که با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها شرایط اخذ استاندارد را تسهیل کنید، ولی باید گفت که ما نمی‌توانیم از استاندارد و کیفیت بگذریم.

وی با تاکید بر این‌که سازمان استاندارد قصد دارد عوامل غیر اقتصادی بر مؤلفه‌های استاندارد تاثیر نگذارد و از خط قرمزها عبور نشود، بیان کرد که اگر مفاهیم جدیدی که وارد قانون ملی استاندارد شده رعایت شود، به سمت توسعه اقتصادی خواهیم رفت و در این زمینه باید دستگاه‌ها به سمت مقررات فنی حرکت کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین با اشاره به این‌که استاندارد مانع صادرات نیست بلکه تسهیل‌کننده صادرات به شمار می‌رود، اظهار کرد که راه را برای صادرات باز گذاشته‌ایم و با استاندارد کشور مقصد هم می‌شود کالا را روانه بازار کرد. خوشبختانه برای این‌که کالاهای صادراتی ایران به عراق توسط خود ایران کنترل شود، اقدامات خوبی انجام شده که به زودی اعلام می‌شود، بنابراین اگر مطالبی بیان شده که نظام استاندارد مانع صادرات کالا است، در همین جا می‌گویم نظام استاندارد تسهیل کننده صادرات و مانعی برای ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور است.

در حالی‌که طبق اعلام قبلی قرار بود رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - و بطحایی - وزیر آموزش و پرورش - در این مراسم حضور یابند اما در نهایت بدون حضور آن‌ها برگزار شد.