:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

اجرای طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سوپر کامپیوتر این دانشگاه از تهیه و ارائه طرح ارتقای این سوپرکامپیوتر با مشارکت بخش خصوصی در دو هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۲۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
اقتصادگردان- سیداحمد معتمدی با اشاره به اهمیت سوپر کامپیوترها و کاربردهای آن، اظهار کرد: طراحی و ساخت سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در سال 1387 آغاز و در سال 1390 با اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، راه‌اندازی شد.

وی افزود: این سوپرکامپیوتر با سرعت بالای 80 ترابایت بر ثانیه یکی از سوپرکامپیوترهای قوی در زمان خود بود که در رتبه 103 دنیا قرار گرفت و برای کارهای علمی، طراحی‌های مختلف و محاسباتی استفاده می‌شود و تاکنون نیز در حال سرویس دهی است.

معتمدی با اشاره به این‌که عمر مفید سوپرکامپیوترها بیش از 5 سال نیست، تصریح کرد: این طرح از پروژه‌های دولت دهم بود و باید هر ساله برای به روزرسانی و ارتقای آن بودجه در نظر گرفته می‌شد که متاسفانه از سال 90 اعتباری به این طرح تعلق نگرفت و از محل درآمدهای این سوپر کامپیوتر هزینه‌های پرسنلی و نگهداری آن پرداخت می‌شود و تاکنون نیز این سوپرکامپیوتر خدمات مناسبی ارائه کرده است.

وی با اشاره به بازدید وزیر ارتباطات از این سوپرکامپیوتر و پیشنهاد وی برای به‌روزرسانی و ارتقای آن، افزود: طرح ارتقاء و به‌روزرسانی این سوپر کامپیوتر در سال‌های گذشته تهیه و ارائه شده بود و با تاکید و پیشنهاد وزیر ارتباطات این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دوباره به‌روزرسانی و در دو هفته آینده برای ارائه آماده می‌شود.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که دانش طراحی ساخت و ارتقای سوپر کامپیوترها در داخل کشور وجود دارد، گفت: اعتبار پیشنهادی مورد نیاز برای ارتقای سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر 40 میلیارد تومان است که امیدواریم نیمی از این مبلغ با همکاری وزارت ارتباطات و نیمی دیگر از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در این پروژه، افزود: شرکت‌هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند و با حضور این بخش در این پروژه به اقتصادی شدن این طرح کمک می‌شود.

معتمدی با اشاره به ویژگی‌های سوپر کامپیوتر ارتقاء‌یافته پیشنهادی، گفت: این سوپر کامپیوتر ارتقاء‌یافته می‌تواند تا 50 برابر سرعت امروز خود و در حد پتا پردازش‌های پرقدرت را انجام دهد و تقریبا تمام نیازهای کشور در این حوزه را تامین می‌کند.

معتمدی درباره نقش دانشگاه امیرکبیر برای ارتقای سوپرکامپیوتر این دانشگاه گفت: آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فضای مورد نیاز و تجهیز آن بوسیله این دانشگاه انجام می‌شود.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را تنها دانشگاه دارای سوپرکامپیوتر به غیر از دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد و افزود: این دانشگاه نیز همزمان با دانشگاه امیرکبیر به راه‌اندازی سوپر کامپیوتر کردند اما در ادامه به مشکلاتی بودجه ای و اجرایی برخورد کردند.

سید احمد معتمدی همچنین در بازدید از دانشکده پست و مخابرات با اشاره به اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه IOT( اینترنت اشیا) اظهار کرد: با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه اینترنت اشیا دانشگاه امیرکبیر و دانشکده پست و مخابرات در این زمینه همکاری های لازم را با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به ارتقای نظام آموزشی دانشکده پست و مخابرات، تصریح کرد: با توجه به این‌که دانشکده پست و مخابرات راهی به سوی مجموعه مخابرات و پست کشور است، بنابراین باید برای ارتقای نظام آموزشی آن گام برداریم.

معتمدی درباره دانشگاه امیرکبیر نیز توضیح داد: این دانشگاه دارای 110 عضو هیات علمی است و ظرفیت‌های خوبی در حوزه IT دارد که علاقمندیم همکاری لازم را با دانشکده پست و مخابرات در این حوزه داشته باشیم.

وی با تاکید به موضوع هوشمندسازی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی را از دانشگاه امیرکبیر در حوزه انرژی آغاز کردیم، به‌طوری که از این طریق می‌توانیم 30تا40 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم در این حوزه با IOT و BMS ساختمان‌های هوشمند را تقویت کنیم.

در ادامه وحید یزدانیان - رییس دانشکده پست و مخابرات - با اشاره به همکاری سه جانبه دانشگاه‌های خارجی، دانشگاه امیر کبیر و دانشکده پست و مخابرات و ابراز رضایت از همکاری با دانشگاه امیرکبیر در زمینه اینترنت اشیاء تصریح کرد: در تلاشیم تا تفاهم نامه سه جانبه میان این دانشگاه‌ها منعقد شود که در این زمینه دانشجویان بدون آزمون در دانشگاه‌های خارجی پذیرش شوند که تاکنون مذاکرات خوبی دراین زمینه انجام شده است.

بر اساس این گزارش، رییس دانشگاه امیرکبیر از بخش‌های مختلف دانشکده پست و مخابرات بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت شرکت های دانش بنیان مستقر در این دانشکده قرار گرفت.