:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تراز تجاری ۱ میلیارد دلار مثبت شد

معاون سازمان توسعه تجارت از تراز تجاری مثبت یک میلیارد دلاری خبر داد و اظهار کرد: عملکرد تجاری ایران مبنای خوبی است تا نشان دهد استراتژی دشمنان ناکام مانده است.
کد خبر: ۱۲۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
اقتصادگردان- امروز (سه‌شنبه) نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون سازمان توسعه تجارت، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو و مدیرعامل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد. این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

در این نشست رضا مودودی - معاون سازمان توسعه تجارت ایران - با اشاره به حفظ رشد صادرات در نیمه اول امسال گفت: علی‌رغم انتظار فعالان اقتصادی مبنی بر کاهش رشد صادرات، در ماه آبان روند صعودی صادرات ادامه داشت.

وی از رشد ۱۳ درصدی ارزش صادرات محصولات غیرنفتی خبر داد و اظهار کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری صادرات غیرنفتی کشور از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشت که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی ۱.۳ دهم کاهش داشته اما ارزش آن افزایش یافته است.

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به سهم ۱۰ میلیارد دلاری میعانات گازی و پتروشیمی از صادرات، اعلام کرد که ارزش صادرات کالاهای بخش صنعت از ۱۲ میلیارد دلار گذشت که نسبت به هفت ماه اول سال گذشته، ۲۱ درصد افزایش داشته است.

مودودی در ادامه از کاهش ۱۴ درصدی صادرات فرش و صنایع دستی خبر داد و تصریح کرد: بازار آمریکا یکی از بازارهای مقصد مهم در بخش فرش و صنایع دستی بود که در حال حاضر صادرات به این کشور متوقف شده است.

به گفته وی صادرات بخش کشاورزی نیز  با ۲۲ درصد رشد در هفت ماهه نخست امسال به مرز دو میلیارد دلار رسیده است.

معاون سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به این‌که تراز تجاری کشور در مدت مذکور حدود یک میلیارد دلار مثبت شده است، تصریح کرد: عراق و چین به ترتیب رتبه اول و دوم را بین کشورهای مقصد صادراتی ایران دارند که ارزش صادرات ایران به این دو کشور به ترتیب ۵۵ و ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

مودودی با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به  واردات بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار، گفت: ایران حدود ۴۵ درصد از سبد صادراتی خود را به ۱۳ کشور همسایه اختصاص داده است.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که شرایط فعلی فرصتی خوبی برای تولیدکنندگان است، تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند از ظرفیت فعلی استفاده کند و در غیبت واردکنندگان که ایران را به عنوان نوزدهمین کشور دنیا هدف خود قرار داده بودند، به گسترش تولید داخل بپردازد.

وی همچنین با بیان این‌که در شرایط فعلی پروپاگاندایی صورت گرفته تا تصویر ایران را در جامعه جهانی تخریب کنند، اظهار کرد: عملکرد تجاری ایران مبنای خوبی است تا نشان دهد استراتژی دشمنان ناکام مانده است.

معاون سازمان توسعه تجارت در پایان، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را راهکاری برای اصلاح تصویر ایران در جامعه جهانی دانست چرا که هیات‌هایی که در این رویداد شرکت خواهند کرد می‌توانند ظرفیت‌های تولیدی، سطح تکنولوژی و توان مدیریتی بخش خصوصی را از نزدیک ببینند و به کشورهای خود انتقال دهند.