:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

بهره‌برداری از سد «حاجیلار» ورزقان به‌زودی

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: سد «حاجیلار» با هدف تأمین بخش مهمی از آب شرب روستاها، صنعت و کشاورزی در بخش خاروانا ی شهرستان ورزقان در دست اجرا بوده و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
اقتصادگردان- «رضا علیزاده» اظهار کرد: این سد با ظرفیت 50 میلیون متر مکعب ظرفیت ایجاد شده که قسمتی از آن نیز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: قسمتی از بخش صنعتی این سد برای طرح‌های توسعه مس سونگون اختصاص یافته و عملیات لوله‌گذاری و انتقال آن به مجتمع مس سونگون انجام شده است.
 
علیزاده با بیان این‌که بخش دیگری از آب این سد برای  پتروشیمی خاروانا اختصاص یافته است، افزود: اگر در بخش‌های صنعت طرح‌های مناسبی ایجاد شوند، سازمان آب منطقه‌ای قسمتی از آب سد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
 
وی گفت: سه میلیون متر مکعب آب از این سد برای رفع مشکل آب شرب 65 روستا اختصاص یافته  که دستور کلنگ‌زنی از طرف وزیر نیرو صادر شده و طی مراسمی انجام  می‌شود و مردم شهرستان از آب شرب سالم، بهداشتی، تصفیه شده و پایدار استفاده خواهند کرد. 
 
عملیات احداث این سد هشت سال پیش آغاز شد، اما با عدم تخصیص اعتبارات پروژه، شرکت پیمانکار با کمبود مالی مواجه و عملیات احداث تقریبا در سال 1392 متوقف شد. 

با اختصاص اعتبار مجدد و تغییر پیمانکار، عملیات مذکور دوباره از سال 1394 شروع شد و با آغاز سال 1395 به طور جدی دنبال شد و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.