:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
وزیر نیرو خبر داد

تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام

وزیر نیرو با بیان این‌که آب مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را تامین می‌کنیم، گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
اقتصادگردان- رضا اردکانیان امروز در مراسم افتتاح فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کار مشترکی با وزارت نیرو انجام داد که خوشبختانه اکنون شاهد اجرای آن در استان خوزستان و ایلام هستیم.

وی با اشاره به بحث فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام افزود: برای اجرای فاز دوم این طرح اقدامات و هماهنگی‌های لازم در زمینه تأمین آب مورد نیاز انجام شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به وجود پنج رودخانه مهم در خوزستان و پتانسیل وسیع آب و خاک در این استان فعالیت‌های خوبی در بحث آب و خاک این استان انجام شده است.

اردکانیان عنوان کرد: در استان خوزستان ۹ سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق آبی به حجم ۲۲.۱ میلیارد مترمکعب در حوضه‌های کارون، دز، مارون و جراحی اجرا شده و اکنون در دست بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از کل عملیات تأمین آب شبکه‌های اصلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از رودخانه‌های استان خوزستان تامین شده است. طول کانال‌های اصلی و انتقال آب اجرا شده در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۶۹۵ کیلومتر است. هم‌چنین ۲۷۱ واحد ایستگاه پمپاژ نیز در فاز اول این طرح داریم.

اردکانیان ادامه داد: در مجموع طول کانال‌های یک و دو در خوزستان حدود ۳۹۷۰ کیلومتر، طول شبکه‌های زهکشی اصلی ۱۶۰۰کیلومتر و طول زهکش‌های یک و دو حدود ۲۰۴۰ کیلومتر است که شاهد اجرای همه آن‌ها هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که حدود ۱۷۰ هزار هکتار شبکه اصلی پیش از انقلاب در خوزستان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب تاکنون حدود ۲۷۰ هزار هکتار به این میزان اضافه شده و اکنون مجموع شبکه‌های اصلی در خوزستان ۴۴۰ هزار هکتار است که در دست بهره‌برداری است.

اردکانیان با اشاره به این‌که تأمین آب مورد نیاز برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری جزو دغدغه‌های مدیران ملی و استانی است، عنوان کرد: از آبان ماه سال گذشته برای حل این دغدغه کارگروهی را آغاز کرده‌ایم و درنهایت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در این زمینه تشکیل شد.

وی ادامه داد: جمع‌بندی همه این کارهای گروهی این بود که اعلام کردیم تأمین آب مورد نیاز برای فاز دوم انجام می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح داشته باشد تا مردم از مواهب عملیاتی شدن این فاز بهره‌مند شوند.