او در تعریف دیگری از کیفیت با بیان اینکه در این تعریف کیفیت در محصول گره خورده و به عبارتی جزو ویژگیهای یک محصول به شمار میرود، گفت: این تعریف بهمعنای میزان پولی است که یک مشتری تمایل دارد برای یک محصول پرداخت کند.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جهانی استاندارد میزان یا درجهای از الزامات و نیازمندیهایی که یک مسوول به عنوان خدمت میتواند ارائه کند، بهعنوان تعریف کیفیت بیان میکند، خاطرنشان کرد: لازمه بودن در یک جامعه نقشآفرینی است و مقوله کیفیت از این قاعده مستثنی نیست.
بیات با تاکید بر اینکه با وجود استانداردها نیازمند ارائه مدلهای کیفیت هستیم، اظهار کرد: در استانداردها تمرکز بر ویژگیهای محصول است، اما در مدل کیفیت بهدنبال نیازهای فراتر از استانداردها هستیم، اما نیازها به دنبال منافع حداکثری است.
وی ادامه داد: در مدل تعالی، مدیر در جهت حصول اطمینان پیشبینی لازم را انجام میدهد و متناسب با آن واکنشهای لازم را در نظر میگیرد، گفت: نقش یک مدیر، رهبری است و ما در مدلها و سیستمهای کیفیت بهدنبال این هستیم که بین منافع سازمانی و جامعه تعادل ایجاد کنیم و بهدنبال تعامل با ذینفعان در مدلهای کیفیت هستیم.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه در شرایط فعلی راه حلی جز ارتقای سیستم نداریم، تاکید کرد: سنگ بنای ارزیابیهای کیفی، مدلهای کیفیت است و در همین راستا هفت معیار برای کیفیت تعریف کردهایم که تعدادی از آنها به عنوان معیار توانمندسازی است.
بیات افزود: مسوولان اگر بخواهند بخشنامهای صادر کنند، باید تعامل خوبی با ذینفعان برقرار کنند و سپس بخشنامه صادر و تصمیم اتخاذ شود چرا که بسیاری از آسیبهایی که در جامعه رخ میدهد بهدلیل نداشتن ارتباط خوب با ذینفعان است.
وی با بیان اینکه ارتباط خوب با ذینفع به یک رابطه خوب در اجتماع منجر خواهد شد که میتواند به وفاداری کارکنان و افراد جامعه ختم شود، یادآور شد: هر کدام از ما در این چرخه میتوانیم نقش بسیار مهمی را ایفا کنیم.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در سال جاری توجه ویژهای به بخش آموزش و پرورش صوت پذیرفته است، ادامه داد: بهطوری که بیش از ۲۷ هزار مدرسه در مدل تعالی کیفیت مورد بررسی قرار گرفتهاند و بیش از چهار میلیون نفر ساعت روی این موضوع فعالیت انجام شده است.
بیات با تاکید بر اینکه این مدل میتواند به ما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم، گفت: ۹۲۵۰ مدرسه در سطح استان شناسایی میشوند و بر حسب امتیازات در نهایت ۴۱۷ مدرسه به سطح کشوری ارتقا مییابد که پس از پایش نهایی ۱۲۵ مدرسه به عنوان ممتاز شناخته میشوند.