:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام كرد

شرايط دريافت و عدم دريافت ارز دانشجويي، كاهش نرخ ارز و سكه ادامه دارد

دانشجوياني كه قبل از التهاب ارزي از كشور خارج شده اند و در مراكز مورد تاييد وزارت علوم تحصيل مي كنند ارز دانشجويي دريافت مي كنند / سکه امامی با قيمت 4 ميليون و 310 هزار تومان، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 100 هزار تومان، نیم سکه 2 ميليون و 170 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون 195 هزار تومان، سكه گرم 685 هزار تومان، آب شده نقدي 17 عيار مثقالي يك ميليون 740 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار به قيمت 402 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۲۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
اقتصاد گردان - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره شرایط دانشجویانی که در زمره دریافت‌کنندگان ارز دانشجویی هستند توضیحاتی ارائه کرد.


سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت درباره آغاز ثبت نام ارز دانشجویی، گفت: مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مورد بررسی قرار گرفت اگرچه مسئولان این وزارتخانه‌ها محدودیت‌هایی برای تامین ارز موردنیاز دانشجویان دارند اما اعضا کمیسیون معتقدند دانشجویانی که پیش از نابسامانی‌های ارزی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند را نمی‌توان به حال خود رها کرد و باید برای آنها راهکاری در نظر گرفت.

دانشجویان نباید بدون حمایت رها شوند

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشجویان به امید ارز دانشجویی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند حال به دلیل افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد شده بنابراین نمی‌توانند با دلایلی مانند نابسامانی‌های ارزی و گرانی آنها را به حال خود رها کنیم در جلسات کمیسیون آموزش مقرر شد ارز مناسب برای این افراد در نظر گرفته شود.
دانشجویان به امید ارز دانشجویی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند حال به دلیل افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد شده بنابراین نمی‌توانند با دلایلی مانند نابسامانی‌های ارزی و گرانی آنها را به حال خود رها کنیم
 
شرايط پرداخت ارز دانشجویی 

وی با بیان اینکه براساس صحبت‌های انجام گرفته در کمیسیون آموزش مقرر شد مسئولان وزارت علوم مساعدت‌های لازم را برای تخصیص ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور انجام دهند، اظهار کرد: این ارز تنها به دانشجویانی اختصاص پیدا می‌کند که از یک سو پیش از نابسامانی‌های ارزی از کشور خارج شده‌اند و از سوی دیگر در مراکز و دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم ادامه تحصیل دهند. در صورتی که به دانشجویان مراکز غیرمعتبر ارز دانشجویی تخصیص داده شود به نوعی مدرک آنها تائید شده و انتظارات و توقعاتی جدیدی ایجاد می‌شود.
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند باید بدانند ارز دانشجویی به آنها اختصاص پیدا نمی‌کند و با اطلاع از این امر برنامه‌‌ریزی‌های خود را انجام دهند.

راهكار ساماندهی وضعیت دانشجویان خارج از کشور 

میرزاده همچنین با اشاره به راهکارهای آموزش عالی برای ساماندهی وضعیت دانشجویان خارج از کشور، ادامه داد: در آخرین جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با مسئولان وزارت‌های علوم و بهداشت شرایط و تمهیدات  لازم برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل و ادامه تحصیل آنان مشخص شد.

بسیاری به کشور بازگشته‌اند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:  براساس تصمیم وزارت بهداشت دانشجویانی که 36 واحد را گذرانده‌اند می‌تواند پس از بازگشت به ایران در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند همچنین براساس تصمیم وزارت علوم، تحقیقات این افراد می‌توانند پس از گذران یک ترم در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند که خود کمک بزرگی برای دانشجویان خارج از کشور است تاکنون بسیاری از این دانشجویان به کشور بازگشته اند.

كاهش نرخ ارز ادامه دارد

روز دو شنبه 21 آبان 97، نرخ انواع ارز و سكه با روند با ثبات و كاهشي مواجه شد به طوريكه برخي فعالان بازار ارز اعلام كردند كه تعدادي از صرافي ها و مراكز مختلف صرافي در تهران و كشورهاي منطقه، قيمت هر دلار آمريكا  را  به 13 هزار و 530 تا 14 هزار  تومان و هر يورو به  را 16 هزار و 600 تومان  معامله كرده اند و درهم نيز بين 3680 تا 3760 تومان در اين مراكز فروخته شده است. براين اساس، نرخ دلار حدود 300 تومان نسبت به روز يكشنبه كاهش داشته است. 
نرخ دلار در مراكز مختلف و بازارها و صرافي هاي مختلف بين 13500 تا 14000 تومان معامله شده و نشان مي دهد كه تمايل نرخ دلار به كاهش و قرار گرفتن در كانال 13 هزار تومان روبه افزايش است.  نرخ درهم نيز بين 3680 تا 3760 تومان معامله شده كه نسبت به روز يكشنبه كاهش يافته است. 
از سوي ديگر،  سايت سنا ميانگين نرخ ارز روز شنبه را براي دلار 14020، ليرتركيه 2677، يورو 16072، درهم 3845، يوآن 2074 و پوند 18175 تومان اعلام كرده است. 
 در شرايطي كه نرخ هر انس طلا  نيزدر بازار جهاني با 5 دلار كاهش به 1206 دلار رسيده، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافته است. سکه امامی با قيمت 4 ميليون و 310 هزار تومان، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 100 هزار تومان، نیم سکه 2 ميليون و 170 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون 195 هزار تومان، سكه گرم 685 هزار تومان، آب شده نقدي 17 عيار مثقالي يك ميليون 740 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار به قيمت  402 هزار تومان معامله شد

با توجه به روند نزولی بودن نرخ روزهاي قبل، برخي دلالان تلاش دارند كه با مطرح كردن موضوع عدم امکان اصلاح cft  به ایجاد هیجان در بازار بپردازند.  براين اساس، برخي كارشناسان معتقدند كه دلار سلیمانیه ۱۴۱۷۰ و دلار تهران ۱۴۳۰۰ شد و از طرفی دلار فردایی هرات ۱۳۹۵۰تومان بود، اگر روند بازار نزولی شود مهمترین حمایتی که از دلار صورت میگیرد در ۱۴۲۰۰ تومان است و عبور پر قدرت از آن ما را به ۱۳۸۰۰ هم می تواند برساند ولي اگر جهت برگردد و صعودی شود اولین مقاومت برای دلار ۱۴۶۰۰ و بعدی ۱۴۸۰۰ تومان خواهد بود. 
موانع موجود برای بکارگیری ارزهای دیجیتال در ایران
عبدی ،کارشناس اقتصادی در گفتگو با خانه ملت می گوید :یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر مانع فعالیت بازرگانان با ارزهای دیجیتال است، مشکل قانون اجباری بودن تحویل ارز پس از صادرات است. بر اساس پیمان‌سپاری ارزی که از اردیبهشت ماه سال جاری برای تمام بازرگانان اجباری شده است، بازرگانان باید عین رقم صادراتی خود را به صورت حواله در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند که اگر این عملیات نقل و انتقال با ارزهای دیجیتال صورت گیرد عملا قانون پیمان‌سپاری ارز غیرقابل اجراست.
وی تاکید می کند: همچنین به دلیل غیرقانونی اعلام شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ظاهر اشخاصی که می‌خواهند در داخل کشور آن را نقد کنند به همین بهانه ارزش کمتری برای ارزهای دیجیتال پرداخت می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است :آخرین دلیلی که باعث می‌شود نتوان از ارزهای دیجیتال در ایران استفاده کرد نپذیرفتن این ارزها در اسناد گمرکی و ترخیص است، این یعنی اگر پیش‌فاکتور با ارز دیجیتال باشد عملا هیچ تعریفی در عملیات‌های بازرگانی ایران ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره بکارگیری ارزهای دیجیتال بهخبرگزاری خانه ملت   می گوید : استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال نیازمند بررسی های همه جانبه است و علت سکوت بسیاری از کشورها در قبال بلاکچین و ظرفیت ارزهای دیجیتالی را باید نا مشخص خواندن مبدا و چگونگی تصمیم گیری برای ارزش آن دانست.
وی معتقد است : بیت کوین و ارزهای دیجیتال نمی توانند بستری برای دور زدن تحریم ها باشند اما مسیرهای فرعی قابل تاملی به شمار می روند که سیاست گذار پولی و مالی با سنجیدن جوانب مختلف می تواند میزان استفاده از آن را بررسی و اعلام کند.