:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بر اساس گزارش نیمسال اول ۹۷ اعلام شد

تحویل ۲۸ هزار و ۷۲۷ میلیون کیلووات ساعت به شبکه سراسری برق کشور

واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر از ابتدای بهره‌برداری تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۷، به میزان ۳۱هزار و ۶۵۳ میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده و میزان ۲۸ هزار و ۷۲۷ میلیون کیلووات ساعت تحویل شبکه برق سراسری داده است.
کد خبر: ۱۲۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
اقتصادگردان- سازمان انرژی اتمی ایران طی ۶ ماه ابتدای سال جاری ۳ هزار و ۴۵۶ میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید کرده و  از این میزان ۳ هزار و ۱۴۰ میلیون کیلووات ساعت به شبکه برق سراسری تحویل داده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون تولید برق در این نیروگاه به صورت مستمر و پایدار ادامه یافته است. این در حالی است که کشورمان در تابستان سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف حرارتی و برق آبی با محدودیت‌های متعددی مواجه بوده است.

بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران؛ واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در مجموع در سال‌های راه‌اندازی از سال ۱۳۹۰ و بهره‌برداری تجاری از مهرماه ۱۳۹۲ تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۷، به میزان ۳۱ هزار و ۶۵۳ میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده و میزان  ۲۸ هزار و ۷۲۷ میلیون کیلووات ساعت تحویل شبکه برق سراسری شده است.

این واحد نیروگاهی در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف نفت و گاز با توجه به آمارهای تهیه شده در این خصوص در دوره ۷ ساله فعالیتش به صورت تجمعی معادل ۵۰/۵ میلیون بشکه نفت یا ۷ هزار و ۶۷۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی که بر اساس قیمت روز نفت خام و گاز قابل محاسبه است و معادل میلیاردها دلار در مصرف منابع فسیلی کشور صرفه‌جویی در بر داشته است. بدین ترتیب حتی با محاسبه متوسط ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت مبلغی معادل ۲/۵ میلیارد دلار صرفه جویی شده است.

همچنین تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر از ابتدای فعالیت این نیروگاه به صورت تجمعی موجب کاهش انتشار حدود ۲۹ میلیون تن انواع گازهای آلاینده زیست‌محیطی شده است. کاهش این حجم آلاینده تاثیر بسزایی در آب و هوا و اقلیم کشور دارد که با توجه به مشکلات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین، کمک شایانی به کاهش گازهای گلخانه ای در کشور شده است.

نیروگاه اتمی بوشهر برای ساخت و بهره‌برداری از سه واحد راکتور اتمی طراحی شده است. هم اکنون واحد یکم این نیروگاه با توان ۱۰۰۰ مگاوات الکتریک در حال بهره برداری بوده و واحدهای ۲ و ۳ آن، هر کدام با توان ۱۰۵۷ مگاوات، در حال طراحی و ساخت هستند.