:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مدیرعامل شرکت عمران پردیس:

افزایش ۵ میلیون تومانی وام پردیس در دستور کار نیست

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه بهترین خبری که درخصوص پردیس می توانم اعلام کنم اینکه دولت تمام قد پای کار آمده است گفت: اگر ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پردیس اختصاص یابد و مردم اطمینان پیدا کنند که دولت به عنوان متولی این بخش پای کار آمده می توانند رضایت دهند که از محل تسهیلات، ۵ میلیون تومان کمک کنند ولی الان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
اقتصادگردان- حبیب الله چاغروندی، صبح امروز در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: در پردیس ۸۲ هزار واحد داریم که ۱۳ هزار واحد در سالهای ۹۱  و ۹۲ افتتاح شده ولی هنوز ایراداتی دارد. ۶۸ هزار واحد باقی مانده که از این رقم هم افتتاحاتی انحام شده و هم اکنون کل افتتاحات ۳۰ هزار واحد می شود. از این رقم، مردم در حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار واحد مستقر شده اند و تعدادی هنوز ساکن نشده اند؛ زیرا امکان اینکه در این خانه ها زندگی کنند وجود ندارد.

وی افزود: بهترین خبری که درخصوص پردیس می توانم اعلام کنم اینکه دولت تمام قد پای کار آمده و به این نقطه رسیده که باید مسکن مهر را با هر روش و ساز و کاری تمام کند. مضافا اینکه دولت به صورت ویژه پردیس را در دستور کار خود قرار  داده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تصریح کرد: تمام فازهای پردیس تقریبا در یک اندازه دارای پیشرفت فیزیکی هستند. به طور مثال فاز ۸ حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و فاز ۱۱ دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

حق تحمیل قیمت اضافه به مردم را نداریم

چاغروندی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۱ من در پرند بودم که یکدفعه با توجه به رشد نرخ ارز، جهش قیمت اتفاق افتاد. بعد از آن یک آرامش نسبی ایجاد شد که طبیعتا کارها پیش رفت. هرچند که آن تلاطم باعث شد با توجه به اینکه تامین منابع مالی از محل آورده متقاضیان است، تغییرات قیمت باعث شد که دچار مشکل شویم و استخوان لای زخم ماند. از قضا در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ وارد یک جهش قیمت و چالش جدید شدیم که سازندگان هم دچار چالش شدند. طبیعی است که هر از چندگاهی که ما دچار تلاطم می شویم، پروژه های ما هم دچار تلاطم می شوند. اما این موضوع به مردم ارتباطی ندارد و کسی حق ندارد قیمت جدیدی را به ملت تحمیل کند. البته افزایش قیمت اتفاق افتاده ولی ما و پیمانکار حق تحمیل قیمت بالاتر را به مردم نداریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه برای جلوگیری از تحمیل قیمت به مردم، دولت باید پای کار باشد افزود: باید از هر منابعی از جمله دولت، وزارتخانه، منابع داخلی شرکت عمران، محل یارانه هایی که دولت می تواند کمک کند و در صورت نیاز از منابع دولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ استفاده کنیم. هم اکنون ضوابط نیم بندی وجود دارد که از منابع داخلی دولت استفاده کنیم ولی به دنبال این هستیم که این ضوابط را محکم‌تر کنیم و بستر قانونی را برای رفع مشکلات ایجاد کنیم.

چاغروندی درخصوص پردیس گفت: پیش بینی ما این است که با ۲۸۰۰ میلیارد تومان پروژه ها را به نقطه مناسبی برای زندگی برسانیم ولی اگر بخواهیم اسکان موقت داشته باشیم و مشکلات را رفع کنیم این رقم تا کف ۲۰۰۰ میلیارد تومان قابل تقلیل است و ظرف یک سال می توان به این هدف رسید.

شرایط برای افزایش ۵ میلیون تومانی وام پردیس مهیا نیست

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پروژه های باقی مانده به طور متوسط دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند، درخصوص پیشنهاد افزایش ۵ میلیون تومانی تسهیلات در برخی فازهای پردیس گفت: زمانی وام ۳۰ میلین تومانی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت اما پروژه باز هم تمام نشد. الان باید با هر روشی پروژه را به اتمام برسانیم. اگر ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پردیس اختصاص یابد و مردم اطمینان پیدا کنند که دولت به عنوان متولی این بخش پای کار بیاید می توانند رضایت دهند که از محل تسهیلات، ۵ میلیون تومان کمک کنند ولی الان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد. درخصوص رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دو مشکل وجود دارد که یکی محل تامین آن و دیگری ساز و کار قانونی است. می توان از طریق تهاتر زمین ارقامی را به سازندگان بدهیم ولی مطمئنم بعد از ایجاد زیرساخت قانونی، دولت کمک خواهد کرد و پروژه پردیس را جمع می کنیم.

وی ادامه داد: از مجموع ۵۰ میلیارد تومان یارانه مسکن مهر تا کنون ۱۲ میلیارد تومان به ما رسیده و این رقمها به قدری نیست که بتوان راجع به آن بحث کرد. این ۱۲ میلیارد تومان به صورت پراکنده در کل مجموعه هزینه شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تصریح کرد: در بحث مسکن مهر خلع ید چندانی درخصوص پیمانکاران انجام نشده است؛ چرا که ساز و کار قانونی این موضوع بسیار پیچیده است.

هر هفته ۱۰۰ پکیج نصب می شود

چاغروندی درباره مشکل پکیج اظهار کرد: این مشکل حداقل برای زمستان حل شده و به طور هفتگی  ۱۰۰ پکیج در واحدهایی که مردم ساکن شده اند نصب می شود.

وی درباره اخباری مبنی بر اینکه مسوولیت مسکن مهر به استانداری ها واگذار می شود گفت: از زمانی که مسکن مهر آغاز شد مجموعه دولت دست اندرکار مسکن مهر بود و استانداری ها به نمایندگی از دولت این کار را انجام می‌دادند و کاملا پای کار بودند. اما هم اکنون بخش زیادی از مسکن مهر تمام شده و بجز چند استان معدود،   کار مهمی باقی نمانده است. ولی قضیه پردیس فرق دارد. پردیس یک موضوع ملی است و فراتر از وزارتخانه است. شخص وزیر و مجموعه وزارتخانه، پردیس را ویژه می‌دانند. نه اینکه استانداران نتوانند کمک کنند ولی آنچه در پردیس جریان دارد با هشتگرد و پرند متفاوت است. بنابراین باید از تمام ظرفیت دولت، مجلس یا هر جایی که بتواند کمک کند استفاده کنیم تا کار انجام شود.

حدود پنج هزار واحد پردیس آماده افتتاح است

چاغروندی درخصوص افتتاحات آینده خبر داد: چهار تا پنج هزار واحد مسکن مهر در کلیه فازها قرار بود در آذرماه افتتاح شود ولی شرایط جوی و بارندگی ها این اجازه را نداد. باید شرایط پروژه ها از قبیل محوطه سازی، آسفالت و ... را بررسی کنیم و در آینده اعلام خواهیم کرد. البته کل پروژه باید تکمیل شود. از دید من پروژه اینجا ۸۲ هزار واحد است و افتتاحات موردی و مقطعی، تاثیرگذار نیست و مفهومی ندارد.

مدیرعامل عمران پردیس با بیان اینکه تجمع کردن متقاضیان مسکن مهر پردیس به نفع آنها تمام نمی شود گفت: در طول این سالها بارها شاهد تجمع بوده ایم ولی هیچکدام باعث پیشرفت کار نشد؛ زیرا پیش از تجمع، خود شرکت عمران پیگیر کارهایی است که متقاضیان درخواست آن را دارند.

وی درخصوص مشکلات فازهای ۵ و ۹ قدیم گفت: قبل از اینکه به این جلسه بیایم از فاز ۹ قدیم بازدید داشتم. این فاز سرعت خوبی دارد و فکر می کنم بتوانیم آن را جمع کنیم. دیوارهای حائل در حال انجام است. متقاضیان این فاز مظلوم واقع شده اند. پیش بینی  این است که شرایط زیربنایی و روبنایی این فاز در بهار سال آینده آماده می شود. هم اکنون فعالیت نسبی در حال انجام است. مشکل آب، برق و سایر موارد حل شده است. در بخش ساخت و ساز حق ورود نداریم و با سازندگان در حال تعیین تکلیف هستیم. در فاز ۵ نیز شروعمان خوب نبود. با یک سازنده طرف شدیم که از روز اول می دانستیم خودش مجری نیست و تعدادی از پیمانکاران دست دوم را وارد کار کرد و هیچکدام از یکدیگر حرف شنوی چندانی ندارند. در مدت اخیر پنج شش جلسه با آنها گذاشته ام و به نقاطی رسیده‌ایم. اجازه می‌خواهم ظرف دو سه هفته آینده جمع بندی تصمیمات را به اطلاع برسانیم. آنچه مسلم است اینکه مشکلات داخلی آنها باعث تاخیر کار شده است.

مطالعات فاز یک مترو پردیس انجام شده است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه مطالعات فاز یک مترو با مشاور انجام شده است گفت:  فاز دوم نیز وارد مطالعات اولیه شده است. در نظر داریم زمان مطالعات فاز ۲ را به اجرا وصل کنیم. مترو مستلزم دو کار اجرایی است. در قواره شرکت عمران پردیس نیست که خودش تامین اعتبار کند. لذا باید در بودجه سال ۱۳۹۸ دیده شود. اعتبار محدودی در سال ۱۳۹۷ اختصاص یافته که امروز برای گرفتن آن می روم.