:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر ستاد گیاهان دارویی مطرح کرد

کشت ۹۲ درصد زعفران و ۷۱ درصد گل محمدی جهان در ایران، بی‌توجهی نسبت به فرآوری گیاهان دارویی

دبیر ستاد گیاهان دارویی با اشاره به پتانسیل‌های کشور در این حوزه گفت: با وجود اینکه ۷۱ درصد گل محمدی جهان و ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود ما این محصولات را به صورت خام صادر می‌کنیم و این در حالی است که با فرآوری آن می‌توانیم ارزش افزوده بالاتری کسب کنیم.
کد خبر: ۱۲۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
اقتصادگردان- دکتر علیرضا عصاره در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی با بیان اینکه دو موضوع سلامت و اقتصاد دغدغه دولت‌ها و ملت‌ها بوده است، اظهار کرد: موضوع سلامت با امیدها و چالش‌هایی روبروست چراکه در این حوزه ارائه روش‌های پیشرفته علمی، سنتز داروهای جدید، ساخت تجهیزات تشخیصی در حوزه پزشکی و استفاده از فناوری‌های خاص مانند سلول‌های بنیادی و بهره‌گیری از علوم شناختی موجب شده که جامعه بشری برای ارتقای سلامت امیدوار باشد.

وی در عین حال پیدایش بیماری‌های نوظهور، ‌ عدم درمان بیماری‌های مزمن، حجم استفاده از ترکیبات شیمیایی ناشناخته، مسمومیت‌های مداوم داروها و ترکیبات دست‌ساز انسان، افزایش محدودیت قانونی و مشخص شدن مضرات ترکیبات شیمیایی را از چالش‌های حوزه سلامت عنوان کرد.

عصاره اضافه کرد: براین اساس در دنیا رویکردهای جدیدی ایجاد شده است به گونه‌ای که گرایش مردم بیشتر به سمت فرآورده‌های طبیعی و استفاده از طب مکمل در کنار طب رایج سوق داده شده است.

رشد ۲۱ درصدی در مباحث اقتصادی گیاهان دارویی

دبیر ستاد گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: براساس این رویکرد، در عرصه اقتصاد نیز تلاش بر افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی است. به گونه‌ای که در کشورهایی چون چین، آمریکا و کانادا سطح زیرکشت گیاهان دارویی از ۳۹۳ هزار میلیارد مترمکعب در سال ۱۹۹۰ به ۳.۵ میلیارد هکتار در سال‌های اخیر رسیده است.

وی ارزش وارداتی فرآورده‌های گیاهی را بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: براساس آمارهای جهانی رشد اقتصادی این حوزه ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

عصاره با اشاره به نقش گیاهان دارویی در توسعه صنایع تاکید کرد: توسعه این حوزه در صنایعی چون داروسازی، تولید افزودنی‌ها، تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، شیرین کننده‌ها، تولید اسانس‌های گیاهی یا تولید مخدرهای ضد درد می‌شود.

دبیر ستاد گیاهان دارویی با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی کاملا متناسب با شرایط کم آبی کشور است، افزود: در حال حاضر ایران دارای ۱۷۰۰ گونه بومی است ولی در حال حاضر تولید مواد خام گیاهی در کشور بالغ بر ۹۵۰ میلیون دلار می‌شود.

لزوم راه‌اندازی پالایشگاهی برای استانداردسازی مواد اولیه گیاهی

وی با تاکید بر ضرورت توجه به فرآوری گیاهان دارویی گفت: ارزش افزوده مرحله اول فرآوری که شامل شستشو، بسته‌بندی و خشک کردن گیاهان دارویی می‌شود بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار است که در صورتی که بتوانیم استانداردهای مورد نیاز صنایع مختلف مانند لبنیات یا شوینده‌ها را تامین کنیم با ارزش افزوده ۱۶.۴ میلیارد دلاری مواجه خواهیم شد.

عصاره با ابراز تاسف از اینکه برخی از صنایع لبنیاتی برای تامین مواداولیه خود اقدام به واردات آن می‌کند، ‌ افزود: در این راستا ما نیاز به راه‌اندازی پالایشگاه‌هایی برای استانداردسازی مواداولیه گیاهی داریم.

وی به نمونه‌هایی از محصولات کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۱ درصد گل محمدی دنیا در ایران کشت می‌شود که فروش صادراتی این محصولات در قالب گلاب، ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار است و این در حالی است که فروش اسانس خالص گل محمدی هر لیتر آن ۸۰۰۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد.

دبیر ستاد گیاهان دارویی با بیان اینکه در حوزه زعفران نیز چنین وضعیتی حاکم است، افزود: ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود و صادرات زعفران خام ایران بالغ بر ۳۸۰ میلیون دلار است که در صورت فرآوری آن می‌توانیم به ارزش افزوده بالاتری دست یابیم.

عصاره با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه گیاهان دارویی گفت: این نمایشگاه از امروز تا ۲۴ آبان ماه ادامه دارد و در آن دستاوردهای محققان در بخش‌های جشنواره دانش‌آموزی، فن بازار، موزه گیاهان زنده، سلامتکده و بخش نمایشگاهی عرضه می‌شود.