:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد می‌آید

روند نزولي نرخ ارز و طلا و سكه، دلار در مرز كانال 13 هزار

هر قطعه سکه تمام طرح امامی با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان داد و ستد می‌شود. بهای سکه بهار آزادی نیز چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ربع سکه با قیمت یک میلیون و ۲۸۰هزار تومان، سكه گرمي 680 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار ۴۱۱هزار و ۳۰۰تومان قیمت گذاری شد
کد خبر: ۱۲۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
اقتصاد گردان - روز يك شنبه 20 آبان 97، نرخ انواع ارز و سكه با كاهش مواجه شد به طوريكه برخي فعالان بازار ارز اعلام كردند كه تعدادي از صرافي ها، قيمت هر دلار آمريكا  را  به 13 هزار و 900 تومان و هر يورو به  را 16 هزار و 600 تومان  معامله كرده اند. 
 نرخ دلار در مراكز مختلف و بازارها و صرافي هاي مختلف بين 13900 تا 14300 تومان معامله شده و نشان مي دهد كه تمايل نرخ دلار به كاهش و قرار گرفتن در كانال 13 هزار تومان افزايش يافته است.  نرخ درهم نيز بين 3930 تا 3950 تومان معامله شده است. 
از سوي ديگر،  سايت سنا ميانگين نرخ ارز روز شنبه را براي دلار 14328، ليرتركيه 2731، يورو 16370، درهم 3905، يوآن 2151 و پوند 18454 تومان اعلام كرده است. 
 در شرايطي كه نرخ هر انس طلا  نيزدر بازار جهاني با 5 دلار كاهش به 1210 دلار رسيده، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافته است. سکه امامی با قيمت 4 ميليون و 395 هزار تومان، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 200 هزار تومان، نیم سکه 2 ميليون و 230 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون 230 هزار تومان، سكه گرمي 680 هزار تومان، آب شده نقدي 17 عيار مثقالي يك ميليون 790 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار به قيمت  413 هزار تومان معامله شد

ابراهیم آیت محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بزرگ در اين زمينه اعلام كرد كه  هر قطعه سکه تمام طرح امامی با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان داد و ستد می‌شود. بهای سکه بهار آزادی نیز چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،  نیم سکه دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ربع سکه با قیمت یک میلیون و ۲۸۰هزار تومان، سكه گرمي 680 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار ۴۱۱هزار و ۳۰۰تومان قیمت گذاری شد. 

پیش بینی قیمت دلار و طلا و سکه 

با توجه به روند نزولی بودن نرخ روزهاي قبل، برخي دلالان تلاش دارند كه با مطرح كردن موضوع عدم امکان اصلاح cft  به ایجاد هیجان در بازار بپردازند.  براين اساس، برخي كارشناسان معتقدند كه دلار سلیمانیه ۱۴۱۷۰ و دلار تهران ۱۴۳۰۰ شد و از طرفی دلار فردایی هرات ۱۳۹۵۰تومان بود، اگر روند بازار نزولی شود مهمترین حمایتی که از دلار صورت میگیرد در ۱۴۲۰۰ تومان است و عبور پر قدرت از آن ما را به ۱۳۸۰۰ هم می تواند برساند ولي اگر جهت برگردد و صعودی شود اولین مقاومت برای دلار ۱۴۶۰۰ و بعدی ۱۴۸۰۰ تومان خواهد بود. 

صرافان منتظر تمدید مجوز، اسامی خود را به کانون اعلام كنند

از سوي ديگر،  کانون صرافان طی اعلامیه ای به صرافان اعلام کرد: کلیه صرافی هایی که پرونده آن ها در خصوص تمدید در دستور کار بانک مرکزی است، اسامی خود را سریعا به کانون اعلام کنند.

ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد می‌آید

از سوي ديگر،  رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که تهمیدات جدیدی برای آوردن ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد اندیشیده شده که به زودی اعلام می‌شود.
عبدالناصر همتی روز گذشته مهمان ویژه نشست استانداران سراسر کشور بود که پس از این جلسه با اشاره به موضوع صحبت خود در این جلسه از تهمیدات جدیدی برای آوردن ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد خبر داده است.
به گفته وی، پیش از اعلام این سیاست‌ها، دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی نیز اخذ و نهایی می‌شود.
وی همچنین در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که برای آوردن ارز صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه اقتصاد تمهیداتی اندیشیده شده است که به زودی اعلام می‌شود. قبل از اعلام حتما دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی نیز اخذ و نهایی می‌شود.

سیاست‌های بانک مرکزی ثبات در بازار ارز ایجاد کرد

 همچنين  یک کارشناس اقتصادی تغییرات ثبات در بازار ارز را معلول دخالت بانک مرکزی دانست و عنوان کرد: بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل حباب اقتصادی و جو روانی ایجاد شده توسط رسانه‌ای بیگانه اتفاق افتاد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، غلام سوری در خصوص کنترل بازار ارز افزود: در بازار قیمت ها کاهش پیدا کرده و این برای بازار ارز اتفاق خوبی محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ها ناشی از حباب اقتصادی بوده، ادامه داد: بنیان های اقتصادی ما نشان نمی دهد که ارزش پول ما تا این اندازه ضعیف شده باشد و بیشتر افزایش قیمت ها به دلیل حباب، فعالیت گسترده دلالان و جو روانی اتفاق افتاد.
سوری همچنین تعدیل قیمت ها را در گرو بکارگیری سیاست های صحیح دولت دانست و خاطر نشان کرد: اگر دولت سیاست های مناسبی به کار گیرد می تواند قیمت دلار را حفظ کند.

اختلاف دولت و  بانک مرکزی هند برای برداشت از ذخایر ارزی

دولت هند به دنبال دریافت مازاد ذخایر بانک مرکزی این کشور است که این موضع منجر به افزایش تنش میان دستگاه اجرایی و نهاد مرجع بانکی این کشور شده است.
به گزارش لایومینت، یک مقام رسمی در بانک مرکزی هند که خواست نامی از او برده نشود، گفت: دولت هند به دنبال گرفتن بخشی از مازاد ذخایر رزرو بانک هند به منظور استفاده پُربازده تر است.
این مقام رسمی گفت: معیار بهره بردن از ذخایر سرمایه مازاد باید بر اساس معیارهای تعیین شده جهانی باشد. بیشتر بانک های مرکزی جهان ۱۳ تا ۱۴ درصد از داریی های خود را به عنوان ذخیره نگهداری می کنند؛ در حالی که این رقم برای بانک مرکزی هند ۲۷ درصد است.
بر پایه این گزارش، درخواست دولت هند از بانک مرکزی هند برای تحویل مازاد دارایی خود می تواند به تنش های موجود با رزرو بانک دامن زند و به استقلال بانک مرکزی هند آسیب وارد کند. همچنین هفته گذشته، وزارت دارایی هند اعلام کرد که به استقلال اختیار پولی احترام می گذارد؛ اما بعد از آنکه اختلافات بر سر مدیریت بانک های دولتی ضعیف و نقدینگی سفت و سخت که تاثیر منفی بر روی بازار گذاشته به پایان برسد.