:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بیش از ۲۳ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیر نفتی

77 درصد ارز از سوي بانك مركزي و 23 درصد توسط صادركنندگان تامين شده است، ثبت نام ارز دانشجویی در سامانه سجاد

رییس کل بانک مرکزی گفت: در ۷ ماهه امسال ۳۱ میلیارددلار برای واردات کالاها وخدمات ارز تامین شده که بیش از ۲۳ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیر نفتی درسامانه نیما تامین شده است
کد خبر: ۱۲۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
اقتصاد گردان - اين نكته نشان مي دهد كه حدود 77 درصد ارز مورد نياز واردات كالا و خدمات در 7 ماهه اول سال 97 از سوي بانك مركزي و تنها 22 درصد آن توسط صادركنندگان درسامانه نيما تامين شده است. 



همتي در همایش استانداران سراسر کشور افزود:  از مبلغ تامینی ارز تاکنون ۱۰میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و امیدواریم باتصمیماتی که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما بزودی افزایش یابد. 
وي ادامه داد: افزود: صادرات غیرنفتی ما در هفت ماه اول امسال ۲۷ میلیارددلار  بوده و نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی افزایش بیش از ۱۳ درصدی داشته است.
همتي صبح شنبه 19 آبان، در همایش استانداران سراسر کشور با تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت درونزایی و برونگرایی در اقتصاد مقاومتی گفت: ما تهدید تحریم ها را به فرصت پیشبرد امور کشور تبدیل خواهیم کرد.
وي با اشاره به وجود ١٦ استان مرزی در کشور، افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه را به شرط رعایت مواردی، شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی خواند و ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه های کشور، صمت و جهاد کشاورزی را برای مدیریت صادرات در استان های مرزی ضروری دانست.
 رییس شورای پول و اعتبار با  بیان اینکه صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود، صادرات ریالی را به مثابه خروج سرمایه از کشور دانست و برنامه های بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر و کمک به صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادی کشور را تشریح وتاکید کرد بزودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد درنظر گرفته شده اعلام می کنیم.
 رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به شکست امریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی کشور از انجام مذاکرات جدی و مثبت با ٨ کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته اند خبر داد.
دکتر همتی در پایان به سوالات متعدد استانداران پاسخ داد و به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و تمهیدات نظام بانکی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت.
اصلاح نظام بانکی
همچنين فرهاد دژپسند در گردهمایی استانداران سراسر کشور با اشاره به اینکه با استانداران در زمینه تلاش برای اصلاح نظام بانکی، افزایش کارآمدی نظام مالیاتی و چابک سازی گمرکات به تفاهم رسیدیم گفت: در این زمینه استقبال خوبی از سوی استانداران صورت گرفت.
وزیر اقتصاد از انجام برخی توافقات با استانداران در زمینه تلاش برای اصلاح نظام بانکی به ویژه در بانک‌های دولتی خبر داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: همچنین در زمین جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام همکاری خوبی از سوی استانداران صورت گرفت دژپسند ادامه داد: در زمینه اصلاح نظام بانکی به ویژه در بانک های دولتی اقدامات خوبی در دست است و استانداران همکاری های خوبی را دارند و در این زمینه قرار شد با مدیران کل اقتصاد استان ها، گمرکات، سازمان مالیاتی و استانداران نشست هایی را برگزار کنیم.



نزديك شدن نرخ ارز سنا به نرخ بازار آزاد 

روز شنبه 19 آبان، در حالي كه در بازار آزاد نرخ دلار 14 هزار و 500 تومان و  يورو 16 هزار و 350 تومان  اعلام شده، در سامانه سنا نيز نرخ فروش دلار به 14 هزار و 494 تومان  و نرخ فروش يورو به 16 هزار و 550 تومان رسيده و نشان مي دهد كه نرخ سامانه سنا و آنچه در بازار آزاد اعلام مي شود، به هم نزديك شده اند. 
در شرايطي كه نرخ هر انس طلاي جهاني به 1210 دلار رسيده نرخ هرگرم طلاي 18 عيار به 427 هزار تومان، سكه امامي به 4 ميليون و 590 هزار تومان، سكه بهار آزادي به 4 ميليون و 350  هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 280 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار تومان، سكه گرمي 690 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار به 1ميليون و 852 هزار تومان رسيد .
در سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده براي دلار 14494، يورو 16553، درهم 3949، يوآن 2150، پوند 18816، لير تركيه 2755 تومان اعلام شده است. 
كارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند كه اين شرايط نشان دهنده ثبات و آرامش نسبي در بازار است كه  با مدیریت صحیح و اجرای سیاست های به موقع در بازار ارز و طلا پس از آغاز دور دوم تحریم ها، شاهد آرامش در بازار و عدم تغییرات هیجانی قیمت ها هستيم. 
با آغاز دور دوم تحریم های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا در سیزدهم آبان ماه سال جاری بسیاری منتظر برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمت های هیجانی در این بازار بودند. همانطور که پیش از اين نیز شاهد نوسانات و افزایش قیمت های ناگهانی در بازار ارز و طلای کشور بودیم و حتی در فصل تابستان سال جاری نیز تنها در یک روز قیمت ارز و طلا افزایش چند هزار تومانی داشت اما با اقدام به موقع و اجرای بسته های سیاستی بانک مرکزی در بازار ارز، قیمت ها و نوسانات کنترل شد.

تجربه ایران در تحریم ها

در همین راستا آیت محمدولی در گفتگو با ایبِنا درباره وضعیت این بازار پس از اجرای دور دوم تحریم ها، گفت: این اولین بار نیست که کشورهای غربی یا آمریکا ایران را تحریم می کنند و ایران طی ۴۰ ساله انقلاب، بارها تحریم شده است.
وی با تاکید بر اینکه تحریم ها موجب شده تا تجربه دور زدن تحریم ها و عبور از این بحران را داشته باشیم، گفت: تاکنون اجرای دور دوم تحریم ها نتوانسته التهابی در بازار داشته باشد اما ما باید این نگاه را داشته باشیم که با مدیریت بازار و عدم دخالت و سلایق شخصی، از مشکل آفرینی در این بازار جلوگیری کنیم.
رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزود: طی چند روز اخیر با مدیریت صحیح بازار، انتظارات دشمن برآورده نشد و من از دولت و بانک مرکزی تقاضا دارم تا با اجرای سیاست های خاص اقتصادی همین روند را ادامه دهند.
محمدولی با اشاره به اینکه برخی نظرات موجب التهاب در بازار خواهد شد، گفت: باید تلاش کنیم تا از نظرات حاشیه ساز در بازار دوری کنیم و تمرکز ما بر تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا باشد.

کنترل به موقع بازار

همچنین کامران سلطانی زاده، عضو کانون صرافان ایرانیان، گفت: در چند روز اخیر قیمت ارز با افزایش قیمتی اندک مواجه بود که دلیل آن تعطیلات چند روزه اخیر بود.
وی افزود: اما بانک مرکزی توانست با برخی اقدامات بازار را کنترل و سر و سامان دهد و با تقویت سامانه نیما توانست ارز مورد نیاز تجار را تخصیص دهد.
این عضو کانون صرافان ایرانیان در ادامه گفت: خوشبختانه تاکنون تحریم ها بی اثر بوده که تنها دلیل آن تجربیات قبلی ایران در این زمینه است همچنین دولت و بانک مرکزی نیز با اقدامات خوبی از جمله کنترل اعلام قیمت های لحظه ای در بازار و فضای مجازی، توانست بازار را کنترل کند.
به گفته سلطانی زاده، بانک مرکزی توانست با مدیریت بازار و کنترل عرضه و تقاضا از هدر رفت منابع جلوگیری کند و از سویی با تعامل درست با بخش خصوصی از رخداد اتفاق های هیجانی جلوگیری کرد.

سیاست های به موقع عامل جلوگیری از دلال بازی
جو روانی و برخی اظهار نظرات در این بازار موجب شده تا مردم به خریدهای هیجانی روی بیاورند و این اقدام خود عاملی برای افزایش قیمت و برهم خوردن جو خواهد بود.
در همین راستا، محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است: طی روزهای اخیر افزایش تقاضا بیشتر در زمینه سکه بوده و ما از بانک مرکزی به عنوان متولی این بازار تقاضا داریم با مدیریت صحیح سیاست ها از تکرار التهاب ها و حباب های چند هزار تومانی جلوگیری شود.
همچنین سطانی زاده نیز درباره جو روانی حاکم بر بازار اظهار داشت: به دلیل اینکه بروز هرگونه اتفاق و حادثه ای در کشور در بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود، امکان پیش بینی بازار وجود نخواهد داشت و همچنین دولت نیز به دنبال یافتن کانال های مالی جدید است.
وی افزود: از سویی دیگر هنگامی که تقاضا در کشور مدیریت و محدود شود، به تعادل در بازار خواهیم رسید و مصرف واقعی در بازار مشخص خواهد شد. با این روند از دلال بازی و سفته بازی جلوگیری خواهد شد و از تقاضای کاذب در بازار نیز جلوگیری می شود.

ثبت نام ارز دانشجویی آغاز شد
از سوي ديگر، فرایند ثبت نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی از روز شنبه در سامانه سجاد(سامانه جامع اموردانشجویان) آغاز شد.
دانشجویان ایرانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و به دنبال دریافت ارز هستند، از روز ۱۹ آبان ماه با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی Portal.saorg.ir برای بارگذاری مدارک اقدام کنند.
سازمان امور دانشجویان تنها موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان است و روند و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی صورت می گیرد.
اداره اعزام با هزینه شخصی در سازمان امور دانشجویان پیش از این اعلام کرده بود که ارز دانشجویی تنها در بازه زمانی اول مهرماه تا ۲۹ اسفندماه امسال به متقاضیان تعلق می گیرد.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، مبنای نرخ ارز در خصوص حواله های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.
با توجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه سجاد، تمام دانشجویان ابتدا در سامانه جدید (سجاد) ثبت نام کرده و سپس درخواست ارز دانشجویی کنند.
ارز دانشجویی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می گیرد. برای مقطع کارشناسی به این شکل مصوب شد: تنها دانشجویانی که آغاز به تحصیل آنها قبل از ۳۱ اردیبهشت ماه امسال باشد، امکان درخواست ارز دانشجویی را دارند