:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ارزش بازار سرمایه فراتر از هزار هزار میلیارد تومان

صعود بورس توام با ریسک‌‌های جهانی

ارزش دلاری بورس تهران در پایان سپتامبر 2018 معادل 173 میلیارد دلار اعلام شده است. در همین حال، شاخص کل بورس تهران در دوره یک ساله منتهی به پایان سپتامبر 2018 رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و بیش از 127 درصد بازدهی را از آن خود کرد. علاوه بر این، متوسط رشد ارزش بازار در مناطق مختلف فدراسیون جهانی بورس‌ها بدین شرح امریکا، 15 درصد، آسیا ـ اقیانوسیه، 3 درصد، اروپا- آفریقا- خاورمیانه 5 درصد گزارش شده است
کد خبر: ۱۲۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شروع معاملات هفته گذشته را با نوسان در فاز مثبت کلید زد اما در ادامه طی روز یک شنبه تحت تاثیر برخی از رویداد‌های داخلی از جمله اخبار منتشر شده از سوی عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم « " سی اف تی " » قرار گرفت و به این موضوع واکنش منفی نشان داد.
 در همین زمینه برخی از کارشناسان بازار سرمایه خبر از تصویب این لایحه پس از رفع ابهامات دادند و واکنش منفی معامله‌گران بازار سهام به این موضوع را امری طبیعی دانستند. از همین رو، برخی دیگر از فعالان اقتصادی بر این باورند که تصویب این مهم می‌تواند به حفظ شرایط فعلی در گام نخست منجر شود اما در نقطه مقابل عدم تصویب این لایحه نیز می‌تواند وضعیت کنونی را تا حدی دچار چالش کند.
 به هر روی، معاملات‌ بازار سرمایه کشور در روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی ایالات متحده برخلاف برخی از ادعا‌‌های مطرح شده در مدار مثبت پیگیری شد و معامله‌گران طی روز‌‌‌‌‌های دوشنبه و سه‌شنبه شاهد صعود نماگر اصلی بازار سهام بودند.
 در همین حال، جلسه رییس دولت دوازدهم با مدیران وزارت اقتصاد و دارایی و تاکید بر نقش بازار سرمایه در سیاست ضد تحریمی کشور یکی دیگر از عوامل مهم تغییر رویکرد دولت به بخش مهم اقتصادی بود که سهامداران نیز به این مهم واکنش مثبتی را در داد و ستد‌های خود نشان دادند. بر اساس این گزارش، با توجه به این موضوع که گفته می‌شود بازار سهام کشور واکنش خود را از مدت‌ها گذشته به موضوعاتی پیرامون فاز دوم تحریم‌های اقتصادی نشان داده است و اکنون زمان رشد صنایع و شرکت‌های دارای پتانسیل بالا فرا رسیده اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که قرمزپوش شدن محصولات جهانی و بطور کلی کامودیتی محور‌ها می‌تواند روند معاملات بازار سهام را طی هفته جاری تا مقداری تحت تاثیر خود قرار دهد. 
به هر روی، برخی از سهامداران همچنان در انتظار بسته اقتصادی اتحادیه اروپا هستند و به نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری خود را می‌خواهند بر مبنای این مهم بنا کنند که در صورت شروع به فعالیت این دست از افراد در کنار کلید خوردن عرضه‌های اولیه بزرگ در بورس تهران می‌توان شاهد حرکت بخش عظیمی از نقدینگی به سمت جایگاه واقعی اقتصاد بود.

  ارزش بازار سرمایه فراتر از هزار هزار میلیارد تومان

در همین رابطه، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش بازار سرمایه کشور را هزار هزار میلیارد تومان اعلام کرد. شاپور محمدی با ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت یازدهم و دوازدهم، عنوان کرد: اگر رقم ارزش بازار سرمایه را به تولید ناخالص داخلی تقسیم کنیم، از رقم 20 درصد به 51.1 درصد افزایش پیدا کرده است.
 به گزارش سنا، وی با بیان اینکه ارزش بازار بورس و فرابورس از ابتدای دولت دوازدهم، 112 درصد رشد داشته است، گفت: شاخص بورس تهران و فرابورس طی این مدت 140 درصد رشد داشته و در سال میلادی منتهی به آگوست به ترتیب 65 و 63 درصد رشد داشتند و جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص دادند. محمدی، تعداد شرکت‌های بورس و فرابورس را در حال حاضر 594 شرکت عنوان کرد و یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم، با اضافه شدن120 شرکت به بورس، تعداد شرکت‌های بورسی 25 درصد رشد داشته و تا پایان سال حداقل 10 شرکت اضافه خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش کل تامین مالی بورس را در دولت دوازدهم بیش از 120 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بازار سرمایه عمدتا تامین مالی حاضر و پول جدید بوده است.

وی با بیان اینکه مانده صکوک منتشره 92 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: بازار بدهی ما اکنون 9 برابر سال 1394 شده و این امکان عملیات بازار باز را برای بانک مرکزی فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه کشور ما طی صد سال گذشته چنین ابزار مهمی را در اختیار نداشته است. محمدی، تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را 200 صندوق اعلام کرد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری 65 درصد رشد داشته است. وی همچنین گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در پایان مهرماه سال جاری 2 هزار و 100میلیارد تومان در کشورمان سرمایه‌گذاری کردند که نسبت به سال گذشته 73 درصد رشد داشته است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌های پیش روی این سازمان را شامل حذف همه محدودیت‌ها در تامین مالی بخش خصوصی، عملیاتی شدن ابزارهای مالی جدید "وارانت " و "قرارداد آتی شاخص " تا پایان سال جاری، تاسیس شرکت بین‌المللی بورس در کیش و انتشار اوراق بیمه‌ای با همکاری بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان سال جاری برشمرد.

  رکورد رشد ارزش بورس در فدراسیون جهانی

از سویی دیگر، بنا بر آمار‌های منتشر شده مشاهده می‌شود که، رشد ارزش بازار بورس در یک سال گذشته رتبه نخست را در میان اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها به دست آورد. به گزارش دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، ارزش بازار بورس تهران در 12 ماهه منتهی به پایان سپتامبر سال 2018 میلادی با بیش از 120 درصد بازده (به واحد پول ملی) مقام نخست را در میان اعضای فدراسیون به خود اختصاص داد. همچنین، میزان بازده ارزش بازار بورس تهران به دلار در این دوره حدود 74 درصد محاسبه شده است که از این نظر نیز در بالاترین جایگاه در میان سایر اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفته است.
 ارزش دلاری بورس تهران در پایان سپتامبر 2018 معادل 173 میلیارد دلار اعلام شده است. در همین حال، شاخص کل بورس تهران در دوره یک ساله منتهی به پایان سپتامبر 2018 رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و بیش از 127 درصد بازدهی را از آن خود کرد. علاوه بر این، متوسط رشد ارزش بازار در مناطق مختلف فدراسیون جهانی بورس‌ها بدین شرح امریکا، 15 درصد، آسیا ـ اقیانوسیه، 3 درصد، اروپا- آفریقا- خاورمیانه 5 درصد گزارش شده است.