:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تقاضای ارز مسافرتی 70 درصد کاهش یافت

خریداران عمده ارز در بازار چه کسانی هستند؟

تقاضای مصرفی ارز 20 درصد ارز مورد تقاضای سال 96 است، سه میلیون نیروی کار افغان دستمزد خود را تبدیل به ارز می‌کنند،
کد خبر: ۱۲۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
اقتصاد گردان - يك تحلیلگر بازار ارز می‌گوید نیروی کاری که درایران کار می‌کنند مانند كارگران افغاني، افرادی که تسهیلات خارجی دریافت کرده‌اند و اکنون در اضطرار فک آن قرار گرفته‌اند و بايد اصل و فرع وام خارجي را با ارز پرداخت كنند و افرادی که ریسک‌پذیری متوسط داشته و نقدینگی آنها هنوز به شکل سپرده ریالی در بانک است و به دنبال حفظ ارزش آن هستند و يا قصد دارند كه سپرده ارزي باز كنند،  جزو خریداران عمده و متقاضی خرید ارز محسوب مي شوند که میزان ارز مورد تقاضای آنها نیز کم نیست و بخش قابل توجهي از تقاضاي ارز را در ماه هاي اخير شامل مي شود. 



امیرحسین شریعتی، در گفت وگو با پانا اظهار کرد: وقتی تقاضا برای هرگونه ارزی از دلار و یورو گرفته تا سایر ارزها وجود دارد طبیعی است که نرخ‌ها می‌تواند تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار گیرد. اکنون نیاز کمتری در بخش عرضه یوان، روپیه و لیر وجود دارد اما اصل قضیه در بحث دلار و وابستگی به دلار تقاضایی است که در این بخش وجود دارد. وضع کنونی و نرخ دلار آزاد کنونی چندان تحت تاثیر آغاز تحریم‌ها قرار نگرفته است. سیاست بانک مرکزی نيز این بوده که نرخ ارزها در شروع تحریم‌های مجدد دستخوش تحول قیمتی قرار نگیرد.

تقاضای ارز مسافرتی 70 درصد کاهش یافت

شریعتی گفت: میزان مسافرت‌های خارجی  در ماه هاي اخير حدود 30 درصد میزان سفرهایی است که در سال 96 انجام شده  و مهاجرت به خارج به قصد اقامت نیز نیازمند آن است که افراد اموال و دارایی‌های خود را به فروش برسانند و تبدیل به ارز کنند که در سال جاری به 10 درصد میزانی رسيده که در سال گذشته وجود داشته است. در نتيجه خروج سرمايه براي مهاجرت و تقاضاي ارز مسافرتي كاهش قابل توجهي داشته است. 

وی با اشاره به تبلیغ گسترده خرید ملک در ترکیه که در سالهای گذشته انجام شده و اقامت و مهاجرت در تركيه كه امسال صورت گرفته ، اضافه کرد:‌ میزان خرید ملک در آنتالیا و‌ آنالیای ترکیه حدود 5 درصد میزانی است که در سال گذشته وجود داشته است. تامین ارز برای تحصیل از بازار آزاد نیز به 5 درصد تقاضای سال 96 تقلیل یافته است و برخی نیز تحصیل خارج از کشور را رها كرده اند و  به این دلیل که تامین هزینه‌های زندگی در کشورهایی که تحصیل رایگان دارند نیز مبالغ قابل توجهی است که بسیاری توان تامین آن را ندارند. البته برخی از دانشجویان خارج از کشور برای تکمیل تحصیل خود نیازمند تامین ارز هستند که خانواده‌های آنها با صرف هزینه بالا این ارز را برای آنها تهیه می‌کنند


سه میلیون نیروی کار افغان دستمزد خود را تبدیل به ارز می‌کنند

شریعتی با بیان اینکه تقاضاهای متفاوتی برای ارز در کشور وجود دارد، گفت:‌ حدود سه میلیون نیروی کار عمدتا افغانی در کشور وجود دارد که دستمزدهای خود را تبدیل به ارز می‌کنند و از کشور خارج می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از افرادی که جزو 8 میلیون ایرانی خارج از کشور هستند از خارج کشور وام دریافت کرده و در بانکهای ایران سپرده‌گذاری کرده‌اند، گفت: این سپرده‌ها در ایران 20 درصد سود دریافت می‌کردند که قادر بود علاوه بر بازپرداخت اقساط این وام‌ها در خارج از کشور سودی را هم نصیب این افراد کند اما افزایش نرخ ارز موجب شد تا سود ریالی ناشی از این سپرده‌گذاری امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی را نداشته باشد و وضع وخیمی را برای این افراد ایجاد کند و این بخش از افراد نیز متقاضیان دیگر ارزی هستند که باید هر چه زودتر بتوانند تسهیلات ارزی را که در خارج از کشور گرفته‌اند تسویه کنند.

شریعتی گفت:‌ ارزی که طی 10 سال در ایران سپرده‌گذاری شده است به یکباره و طی چند ماه قصد آن را پیدا کرده است که از کشور خارج شود تا افرادی که این وام‌ها را دریافت کرده‌اند بتوانند قادر به فک رهن این تسهیلات در بانک‌های خارجی باشند.

تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: بخشی از تقاضای ارز موجود در بازار نیز پرداخت ارز حاصل از واردات است. پرداخت ارز حاصل از کالاهایی که با کشتی وارد می‌شوند، حق بیمه کشتی‌ها، پرداخت سوخت هواپیماها، پرداخت حق‌عضویت‌های ارزی که ایران در نهادهای بین‌المللی مانند آنکتاد و سازمان ملل پرداخت می‌کند از جمله این تقاضاهاست.

نقدینگی برای خرید ارز کاهش یافته است

وی با اشاره به وجود سفته‌بازی در بازار ارز افزود:‌ چهار دسته فعال اقتصادی در کشور وجود دارد که شامل تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش است که اغلب آنها نقدینگی لازم را در اختیار ندارند چون نقدینگی خود را تبدیل به کالا، مواد اولیه یا ارز کرده‌اند و نقدینگی دیگری ندارند که متقاضی ارز جدید در بازار باشد.

شریعتی گفت: در وضع موجود متقاضی عمده خرید ارز سفته‌بازان هستند که شامل سه دسته هستند که ریسک‌پذیری بالا، متوسط و پائین دارند. افرادی که ریسک‌پذیری بالا دارند عمده نقدینگی خود را تبدیل به ارز کرده‌اند و دیگر نقدینگی ندارند که بخواهند آن را تبدیل کنند. افراد با ریسک پائین جرات خرید ندارند و در وضع موجود تنها افرادی که با ریسک متوسط هستند وارد بازی خرید ارز می‌شوند.

تقاضای مصرفی ارز 20 درصد ارز مورد تقاضای سال 96 است

وی با بیان اینکه تقاضای مصرفی واقعی ارز حدود 20 درصد سال گذشته است گفت: اما در مجموع نیروی کاری که درایران کار می‌کنند، افرادی که تسهیلات خارجی دریافت کرده‌اند و اکنون در اضطرار برای فک آن قرار گرفته‌اند و افرادی که ریسک‌پذیری متوسط داشته و نقدینگی آنها هنوز به شکل سپرده ریالی در بانک است، خریداران عمده و متقاضی خرید ارز هستند که میزان ارز مورد تقاضای آنها نیز کم نیست.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ عرضه ارز در اقتصاد کاهش پیدا نکرده است و عرضه مازاد توسط آن سه دسته جذب می‌شوند. وزن سفته‌‌بازانی که ریسک متوسط دارند در بخش تقاضا از همه سنگین‌تر است که از نظر توان تحلیل ریسک نیز غیرحرفه‌ای هستند اما به جای انکه نقدینگی خود را در طلا، بورس و مسکن ببرند ترجیحشان این است که در بازار ارز حضور داشته باشند.