:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

قیمت جهانی زعفران را بورس کالای ایران باید تعیین کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که باید از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای توزیع عادلانه ثروت به خصوص در حوزه بازار زعفران استفاده کرد
کد خبر: ۱۲۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
اقتصاد گردان - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که باید از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای توزیع عادلانه ثروت به خصوص در حوزه بازار زعفران استفاده کرد، بطوری که با عرضه گسترده زعفران کل کشور که بخش بزرگی از زعفران کل دنیاست در بورس کالا، سود واقعی به کشاورزان می‌رسد و قیمت جهانی زعفران نیز در بورس ایران تعیین می‌شود. 

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره عرضه زعفران در بورس کالا، گفت: بورس کالا در کشف قیمت واقعی و جلوگیری از قیمت کاذب در بازارها، تاثیر بسزایی دارد و با قاطعیت می‌توان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می‌توان پس از سال‌ها تعلل، زعفران را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد تا سود واقعی به کشاورزان برسد و بتوانیم نبض قیمت جهانی زعفران را در دست بگیریم. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه زعفران در بورس کالا به نوعی یک تضمین برای کشاورزان نسبت به فروش محصول با قیمت واقعی به شمار می‌رود، افزود: وقتی زعفران در بورس کالا عرضه می‌شود، قیمتی که برای این محصول تعیین می‌شود، واقعی است و دیگر شاهد نفوذ واسطه‌ها در قیمت‌ها و سوءاستفاده از شرایط مالی کشاورزان نخواهیم بود. 
وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای توزیع عادلانه ثروت به خصوص در حوزه بازار زعفران استفاده کرد، اظهار داشت: نقش بورس کالا، ایجاد شفافیت و کشف قیمت است و بطور حتم عرضه گسترده زعفران کل کشور که بخش بزرگی از زعفران کل دنیاست، در این بورس به بسیاری از مشکلات این بازار خاتمه می‌دهد.

  ضرورت شکست انحصار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه باید انحصار زعفران را شکست، گفت: خرید زعفران در حال حاضر در انحصار برخی افراد است که باید از انحصار این افراد خارج شود و این مهم تنها در بورس کالا با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در بازار‌های سرمایه امکان‌پذیر است. جعفرزاده ایمن آبادی افزود: زعفران کالایی استراتژیک بوده و از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است و تقریبا تولید این محصول درهیچ جای دنیا وجود ندارد. در این بین تجربیات جهانی نشان داده است که اگر از ابزارهای مالی بورس بهره نبریم، نمی‌توانیم نفوذمان در بازارهای جهانی را بیشتر کنیم، چرا که بسیاری از کشور‌های منطقه زعفران را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند و به نام خودشان به سایر کشور‌ها صادر می‌کنند.

وی اظهارداشت: دولت باید در حوزه کشاورزی به بسته‌بندی محصولات کشاورزی و عرضه تمامی محصولات در بورس توجه ویژه‌ای داشته باشد. امیدواریم با حمایت کشاورزان بتوانیم از طریق بورس کالا محصول با کیفیت را با تضمین سلامت و کیفیت آن تولید و به خریداران داخلی و خارجی عرضه کنیم. عضو کمیسیون برنامه و  بودجه و محاسبات مجلس در خصوص اظهارات اخیر معاون وزیر جهادکشاورزی مبنی بر بین‌المللی شدن معاملات زعفران در بورس کالا، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت اقتصاد با استفاده از ابزارهای مالی که در بورس کالا وجود دارد می‌تواند این محصول را به بازارهای بین‌المللی عرضه کند و این موضوع بطور یقین باعث معرفی بیشتر زعفران ایرانی با کیفیت بالا در سراسر دنیا خواهد شد تا ارزآوری این محصول برای کشور افزایش چشمگیری پیدا کند