:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آزمایش گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد می‌شود

تشعشع گوشی‌های موبایل درحد استاندارد

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری گفت: تمام گوشی‌های وارداتی قانونی، از نظر میزان تشعشع نمونه‌برداری می‌شوند و میزان تشعشع امواج این گوشی‌ها پایین‌تر از حد استاندارد است
کد خبر: ۱۲۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
اقتصاد گردان -  غلامرضا خاکسار درباره نگرانی برخی کاربران از میزان تشعشع گوشی‌های تلفن همراه اظهار داشت: تمام گوشی‌های که وارد کشور می‌شوند در ۲ آزمایشگاه مجهز در دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، تست و نمونه‌برداری می‌شوند که این آزمایشگاه‌ها از مدرن‌ترین و به روزترین آزمایشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این نمونه‌برداری و تست تاییدیه‌ها، میزان نرخ جذب تشعشع گوشی‌ها اندازه‌گیری می‌شود، ادامه داد: این میزان برای اندام‌های مختلف بدن، رقم متفاوتی است. برای مثال برای سر و بدن اندازه نرخ جذب تشعشع باید کمتر از ۱.۶ وات بر کیلوگرم باشد. این رقم برای دست و پا فرق دارد.

خاکسار با بیان اینکه تمامی گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند از نظر نرخ جذب تشعشع بر اندام‌های مختلف بدن تست شده و با حد استاندارد مطابقت داده می‌شوند، تاکید کرد: آزمایشگاه‌های متولی این بخش بسیار مجهز بوده و نمونه آنها جز در کشور ترکیه، در سایر کشورهای منطقه دیده نمی‌شود و از این حیث، بسیار قابل اطمینان هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری درباره فرآیند تست گوشی‌های وارداتی گفت: زمانی که گوشی وارد کشور می‌شود یک نمونه از آن نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه‌ها برای دریافت تایید نمونه فرستاده می‌شود. در این تست‌ها، علاوه بر بحث وای‌فای و سایر تست‌های عملکردی، میزان جذب تشعشع (SAR) هم اندازه‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان SAR مهم‌ترین آیتم در تست گوشی‌های موبایل و خط قرمز ما محسوب می‌شود، افزود: اگر در تست‌های انجام شده مشخص شود که میزان SAR گوشی بالاتر از حد مجاز بوده، قطعا جلوی ورود گوشی به کشور گرفته می‌شود.

خاکسار در پاسخ به این سوال که چند درصد از گوشی‌های موبایل وارداتی در این شرایط تایید نمی‌شوند، گفت: از آنجایی که هم‌اکنون اکثر گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، از برندهای معتبر دنیا هستند و باید استانداردهای روز دنیا را رعایت کنند، تاکنون جز یک مورد، موضوعی گزارش نشده و تمامی تست‌ها پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

این مقام مسوول در رگولاتوری افزود: این مورد نیز مربوط به سال ۹۰ بوده است که میزان نرخ تشعشع یک مدل گوشی از یک کمپانی معروف، یک صدم وات بر کیلوگرم بالاتر از حد استاندارد بود که ما موضوع را به نماینده این برند در ایران گزارش دادیم و این وندور طی فراخوانی گوشی را از سطح بازار جمع‌آوری کرد.

وی با تاکید براینکه برای گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد بازار می‌شوند هیچ نگرانی وجود ندارد و کاربران تنها باید نسبت به رعایت موارد بهداشتی در استفاده از گوشی‌ها دقت کنند، افزود: در حالت استاندارد روز دنیا، هیچ گوشی غیراستانداردی به صورت قانونی وارد کشور نمی‌شود؛ مگر آنکه گوشی قاچاق باشد و تست نشود که یکی از دلایل اعمال طرح رجیستری نیز این موضوع بود و هم‌اکنون با صفر شدن قاچاق گوشی در کشور، این نگرانی وجود نخواهد داشت.

گفتنی است بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی استفاده از هندزفری بی‌سیم (بلوتوث) آسیب ناشی از تشعشعات مضر موبایل را تا 800 برابر کاهش می‌دهد و این در حالی است که طبق آخرین آمارها تنها چهار درصد مشترکان ایرانی از هندزفری و هدست استفاده می‌کنند.

نرخ استفاده از هندزفری و هدست بلوتوث در دنیا حدود 15 درصد برآورد شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از هدست بلوتوث از سال 2009 تا 2014 در جهان به دو برابر افزایش یابد. در این میان اگرچه ایران بزرگ‌ترین بازار هدست‌های پشت گوشی در خاورمیانه به شمار می‌رود اما نرخ استفاده این فناوری در ایران کمتر از چهار درصد است.

از سوی دیگر راهکار دیگری که می‌توان برای کاهش تاثیر تشعشعات موبایلی به کار برد استفاده کمتر از تلفن همراه، کوتاه کردن مدت زمان مکالمات و جایگزینی پیامک به جای تماس است.

همچنین گفته می‌شود اگر فاصله افراد از دکل‌های تلفن همراه بیشتر باشد امنیت آنها بالاتر خواهد بود که البته در این زمینه مدیران مخابراتی کشور بر این نکته تاکید دارند که تجهیزات آنها به گونه‌ای است که کمترین میزان مشکل را برای افراد ایجاد می‌کند و بر اساس آخرین و بالاترین استانداردهای جهانی خریداری شده است.

همچنین گفته می‌شود مضرات تشعشعات تلفن همراه در زمانی که تلفن‌ها آنتن خوبی ندارند به مراتب بیشتر از سایر اوقات است و به همین دلیل کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن‌دهی ضعیف است موبایل خود را خاموش کنند یا مکان مناسب‌تری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند.

علاوه بر این برای کاهش پرتوگیری، افراد هنگام خرید گوشی، میزان SAR (نرخ جذب ویژه) مستندشده آن را از فروشنده درخواست کنند چرا که گفته می‌شود میزان SAR گوشی حتما باید کمتر از 2 وات بر کیلوگرم در مدت شش ثانیه باشد و این مقدار هرچه کمتر باشد آسیب‌های احتمالی کمتر خواهد بود