:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بازار خنثی طلا را در روز گذشته شاهد بودیم/ نفت بعد از ریزش هفته گذشته تغییر نداشت

اثر انتخابات آمریکا و پیروزی دموکرات ها و جمهوری خواهان بر قیمت طلا و نفت

سورپرایز شدن توسط دموکرات ها باعث فشار بر شاخص دلار خواهد شد و فلزات گران بها رشد قیمت خواهند داشت.اما کنترل سنا و کنگره توسط جمهوری خواهان باعث ایجاد فشار عرضه و افت قیمت می شود
کد خبر: ۱۲۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
اقتصاد گردان - این هفته به دلیل انتخابات میان دوره ای امریکا می تواند یک هفته به یاد ماندنی باشد. طبق گزارش بلومبرگ، "انتخابات میان دروه سال 2018، بیشترین تماشاگر و پیگیری کننده، گران ترین و حساس ترین انتخابات کنگره در طول تاریخ بوده است."



 از نظر تکنیکال روند قیمت خنثی است مگر اینگه طلا بالای 1337 دلار صعود کند

طلانیوز:فلز زرد جهش 30 دلاری را در انتهای اکتبر ثبت کرد .بدون در نظر گرفتن افت 31 اکتبر که تحت تاثیر فروش و سود گیری گروهی از مبادله گران انتفاق افتاد ،طلا روندی کم نوسان در مبادلات خود داشته است.

 جیم وایکوف ،تحلیلگر در کیتکو نیوز گفت: آمارهای اقتصادی مناسب امریکا در روز جمعه به شاخص دلار کمک کرد و در عین حال ما شاهد انعطلاف پذیری قیمت طلا تا به اینجای مبادلات هفتگی بوده ایم. چشم انداز تکنیکال قیمت همچنان خنثی باقی خواهد ماند مگر اینکه طلا به بالای 1337 دلار ،سطحی که 2 بار در صعود به بالای آن شکست خورده برسد.

وایکوف با توجه به رشد شاخص دلار امکان امتحان دوباره سطح 1220 دلاری را به عنوان حمایت کننده بالا می داند ،اما با توجه به احتیاط بازارها تا قبل از انتخابات امروز ،فعلا سطح حمایتی 1227 دلار در هر اونس است.

 سورپرایز شدن توسط دموکرات ها باعث فشار بر شاخص دلار خواهد شد و فلزات گران بها رشد قیمت خواهند داشت.اما کنترل سنا و کنگره توسط جمهوری خواهان باعث ایجاد فشار عرضه و افت قیمت می شود.

به باور "گری واگنر"، تحلیلگر با سابقه،نمایش کم نوسان فعلی طلا ،آرامش قبل از توفان است .سهم بسیار زیاد حساسیت این انتخابات به این دلیل است که نتیجه می تواند تعیین کند که وضعیت موجود باقی می ماند یا تغییرات واقعی در راه سیاست های واشنگتن است . به گفته بسیاری از تحلیلگران، انتظار می رود که دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند ، اما نه مجلس سنا را.این اتفاق و بازگشت جمهوری خواهان به صحنه می تواند از طلا حمایت کند و ممکن است ما در انتهای هفته شاهد قرار گرفتن طلا در سطوحی باشیم که قبلتر انتظار آن نمی رفت...مثلا با پیروزی قاطع دموکرات ها وضعیت سیاسی امرکیا دستخوش تغییرات سنگینی خواهد شد.

 بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران پیش از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده محتاط هستند. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب دموکرات پس از دو سال قدرت سیاسی توانا برای تاثیر بر واشنگتن را داختیار خواهد داشت، زیرا جمهوری خواهان احتمالا مجلس سنا را حفظ می کنند.

 تغییر قدرت در مجلس نمایندگان، توانایی فعلی دولت ترامپ  را برای پیاده سازی تغییر بسیار سخت تر و در بعضی موارد غیرممکن می کند. این امر باعث ایجاد عدم اطمینان بیشتری خواهد شد که سبب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

 به این شرایط جلسه FOMC ( فدرال رزرو ) که در روز چهارشنبه آغاز خواهد شد و در روز پنج شنبه به پایان می رسد را اضافه کنید. اگر چه به طور گسترده ای پیش بینی شده است که نرخ بهره در ماه جاری بدون تغییر  باقی خواهد ماند و در ماه دسامبر تعدیل خواهد شد هرچند هیچ کس نمی تواند کاملا مطمئن باشد.

در واقع بازارهای منتظر انتشار بیانیه بعد از نشست هستند که می تواند سرنخ هایی را در مورد سیاست های آتی فدرال رزو به سرمایه گذران ارایه دهد.

 به نظر می رسد روند خنثی قیمت طلا تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات به همین شکل فعلی باقی بماند .روز گذشته طلا در سطحی خنثی معامله می شد و در سطح 1233 دلار تا 1230 دلار قرار داشت که سطح حمایتی فعلی 1230 دلار است .با اینکه شاخص دلار در ابتدای مبادلات هفتگی رشد داشت ،اما تاثیر انتخابات میان دوره ای و نسیت فدرال رزرو باعث ایجاد حالت احتیاط در بازارها و همچنین انتعطاف پذیری بیشتر طلا شد .در واقع بازارهای در حالیت هستند که برای صعود و یا سقوط چشمگیر خود را آماده می کنند.

طلا در مبادلات ابتدایی بازار 3 شنبه و قبل از شروع انتخابات میان دورهای امریکا در سطوح قیمت دیروز در حال مقاومت و داد و ستد است در حالیکه ممکن است خروجی این انتخابات باعث گرایش سرمایه گذارن به سمت مکان های امن سرمایه و ما شاهد افزایش قیمت این نوع دارایی ها از جمله طلا تحت تاثیر افزایش ریسک در بازار باشیم.

 طلا در بازار های آسیایی هیچ تغییر مشخصی نداشت و در سطح 1230.77 دلار در هر اونس مبادله می شد .(در زمان انتشار خبر در سطح 1229 دلار قرار داشت.)

طلا در بازار مبادلات طلای آتی امریکا هم تغییری نداشت و در رقم 1232.1 دلار در هر اونس قرار داشت.

 شاخص سهام بازارهای آسیایی در ابتدای مبادلات 3 شنبه تحت تاثیر دستاوردهای وال استریت رشد داشت ،هرچند احساسات موجود در بازار نسبت به روند های تجاری به شدت تحت تاثیر انتخابات میان دورهای امریکا قرار گرفته است. این انتخابات نخستین آزمون دولت ترامپ برای مشخص شدن تاثیر قانون کاهش مالیات ها و سیاست های تهاجمی اقتصادی( تعرفه ) بر جامعه امریکا است.

ایالات متحده روز دوشنبه تحریم هایی را بر بخش های نفت،بانک و حمل و نقل ایران اعمال مرد و همچنین اعلام کرد بر اساس آنچه  دولت امریکا اقدامات غیر قانونی می داند افزایش اقدامات مقابله ای را در دستور کار خود دارد.

وزیران امروز مالی اتحادیه اروپا روز دوشنبه وارد ایتالیا شدند تا بتوانند قبل از پایان مهلت دولت ایتالیا در مورد بودجه 2019 این کشور به توافقی دست پیدا کنند،البته ایتالیا همچنان بر موضوع قبلی خود بوده و اعلام کرده است که قصد ندارد تغییری در بودجه و میزان کسری بودجه خود ایجاد کند.

 نظر سنجی ای در روز دوشنبه مشخص کرد که چشم انداز منفی در بین سرمایه گذاران یورو حوزه اقتصادی یوروه رشد داشته و روحیه سرمایه گذاران در ماه نوامبر بیشتر از پیش بینی ها  افت کرده و شاخص ان را به پایین ترین سطح در بیش از 2 سال گذشته رسانده است.در این بین نگرانی ها در مورد سیاست های تجاری ایالات متحده و وضعیت صنعت خودرو سازی المان بر حساسیت ها افزوده.

 رئیس جمهور چین ،"ژی جیپینگ" روز دوشنبه در اظهاراتش در نمایشگاهی تجاری برای نشان دادن حسن نیت این کشور در حالیکه شاهد تنش های تجاری بین پکن و ایالات متحده و دیگران شرکای تجاری هستیم  قول داد که تعرفه ها را کاهش دهد، دسترسی بازار را گسترش داده و واردات بیشتری از خارج از کشور در دستور کار قرار دهد.

 SPDR Gold Trust، بزرگترین صندوق معامله و سرمایه گذاری با پشتوانه طلای جهان با اعلام کرد در انتهای مبادلات روز گذشته میزان ذخایرش کاهش یافته و با0.23 درصد افت به 757.29 تن رسیده است . روز جمعه این رقم 759.06 تن افزایش یافت.

 بر اساس اطلاعات صندوق بین المللی پول کشور هند ذخیار طلای خود را با اف زودن 6.53 تن به 586.46 تن طلا در سپتامبر 2018 افزایش داده است

بازار خنثی طلا در روز گذشته  شاهد بودیم/ نفت بعد از ریزش هفته گذشته تغییر نداشت
طلانیوز:هر اونس طلای جهانی در مبادلات پایانی دیروز ضمن افت اندک به بهای 1232 دلار مبادله شدکه البته طلا روند خنثی و کم نوسان خود را تا به امروز هم ادامه داد که شاید مهمترین دلیل آن احتیاط بازارها قبل از انتخابات امریکا باشد.. بر خلاف انتظار بازار، بهای طلا در شروع هفته جاری از حرکت در مسیر صعودی بازماند و افت اندکی را تجربه کرد

پس از انتشار داده‌های قوی از بازار کار آمریکا و فشار بر طلا، خالص موقعیت‌های فروش آتی نیز به سقف سه هفته اخیر افزایش یافت و سیگنال منفی خود را به بازار نقدی فرستاد. حال، نگاه بازار طلا در هفته پیش‌رو به دو رویداد مهم است. از یک طرف، عدم قطعیت نسبت به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا فضایی محافظه‌کارانه بر بازار طلا حکمفرما کرده و از دامنه نوسان قیمت کاسته است. از طرف دیگر، انتظار برای برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره دلار معاملات بازارهای جهانی طلا و ارز را تحت‌الشعاع قرار داده است.در مورد انتخابات اگر ما شاهد سورپرایز دمکرات ها باشیم انتظار می رود که شاخص دلار افت کند و تقاضا برای مکان امن سرمایه افزایش یابد،چراکه تقسیم شدن ارکان های قانون گذاری در ایالات متحده باعث ایجاد مشکل در روند تصویب و تصمیم گیری دولت ترامپ خواهد شد و دیگر به راحتی نمی تواند قوانین مورد نظر خود را اجرایی کند.

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات آرام دیروز با رشد ۱۲۴۱ واحدی به سطح ۱۸۴ هزار و ۱۶۰ واحدی دست یافت. بازدهی کل سهام طی معاملات دیروز مرهون تقویت عمومی تقاضا در ۳۰ صنعت بورسی بود. به‌رغم رشد محدود گروه‌های کالایی، نگاهی به جریان ورود و خروج سرمایه در گروه‌های مختلف، از تحرکات مثبت معامله‌گران در دو صنعت بانکی و خودرویی حکایت دارد. استقبال سهامداران از گروه بانکی را باید در افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها جست‌وجو کرد که در ابتدای هفته در گزارش عملکرد نیمسال نخست بانک پارسیان انعکاس یافت و به تقاضا برای هم‌گروه‌ها، به‌ویژه سهام بانک تجارت و بانک ملت شدت بخشید. شاخص گروه خودرو نیز بیشترین رشد روزانه را در میان صنایع بورسی ثبت کرد که عمدتا ناشی از خوش‌بینی به تاثیر اصلاح احتمالی قیمت خودرو در روزهای آتی ارزیابی می‌شود.

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 14 هزار و 650 تومان رسید. دلار ساعات آغازین کاری روز دوشنبه را تحت تاثیر محرک آغاز دور دوم تحریم‌ها صعودی آغاز کرد و تا مرز روانی 15 هزار تومان رشد کرد. اما این روند دوام چندانی نداشت و با عقبگردی قابل توجه به زیر مرز روانی بازگشت. ادامه حضور بازارساز در بازار ارز و همچنین عدم کشش تقاضا با وجود آغاز فاز پایانی تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان از دلایل عقب‌نشینی دلار بود. تغییر نگرش در رویه بازارسازی ارز اثر قابل توجهی بر سرکوب تقاضای سفته‌بازی داشت. روز گذشته بازارساز دلار را تا سقف 500 دلار به ازای هر کارت ملی به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به متقاضیان عرضه کرد که کاهش فاصله بین نرخ عرضه ارز و بازار آزاد تاثیر بسزایی در کنترل نوسان شاخص ارزی گذاشت.

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رشد 4/  0 درصدی به قیمت 4 میلیون و 680 هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد عدم تایید لایحه CFT نقش موثری در بازگشت سکه و دلار به مدار صعودی داشته است. انتظار بر این است که تا تعیین تکلیف لوایح مزبور و همچنین کاهش تب دلار شاهد تداوم فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار طلای داخلی باشیم. با این حال، روند آتی سکه بسته به رفتار سیاست‌گذار در بازار ارز می‌تواند تغییر کند. گزارش‌ها حاکی از حضور بازارساز در بازار ارز و تقویت سمت عرضه از مجرای عرضه دلار در تعداد پرشمارتری از صرافی‌ بانک‌ها است. بنابراین در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود با فروکش تب خرید دلار، قیمت‌ سکه نیز با افت بیشتری تا نزدیک شدن به قیمت‌های ذاتی حرکت کند.

اوراق تسهیلات اسفند 95 با رشد 2/  2 درصدی روز گذشته به قیمت 59 هزار و 991 تومان معامله شدند. تقریبا تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت طی روز گذشته به بالای مرز ۶۰ هزار تومان بازگشتند. اوراق مسکن در چند روز اخیر عمدتا در کف چهار و نیم سال اخیر نوسان داشتند و با وجود بهبود قیمت‌ها طی روز گذشته، به نظر نمی‌رسد رشد قیمت در این بازار تداوم یابد. افت ماهانه حجم معاملات مسکن و قرار گرفتن بازار در وضعیت شبه‌رکودی، افزایش ۵ تا ۷ درصدی حجم عرضه اوراق در مقیاس سالانه، اضافه‌شدن رقیب بانکی برای عاملیت انتشار اوراق وام مسکن و بی‌اثر شدن این وام در افزایش قدرت خرید تقاضای مصرفی در کنار تامین نیاز تسهیلاتی بخش قابل‌توجهی از متقاضیان از مسیر وام یکم به‌عنوان عوامل فشار بر قیمت اوراق ارزیابی می‌شوند.
هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته بدون تغییر محسوسی به قیمت ۶۳ دلار معامله شد. پس از ریزش ۷ درصدی قیمت طلای سیاه طی هفته گذشته، فشار بر قیمت‌ها طی نخستین روز کاری این هفته نیز ادامه پیدا کرد و قیمت‌ها در چشم‌انداز تقویت سمت عرضه رشد چندانی نداشت. معافیت‌های اخذ شده از سوی مشتریان عمده نفت ایران مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت نفت به شمار می‌رود. در همین راستا، مقامات کره جنوبی روز یکشنبه خبر رسمی اخذ معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت و از سرگیری روابط مالی با ایران را اعلام کردند. عدم موفقیت در رساندن سطح تولید روزانه نفت ایران به صفر در کنار افزایش ظرفیت تولید کشور‌های تولیدکننده، باعث تقویت عرضه در بازار شده است. این موضوع در کنار دورنمای افت تقاضای جهانی ناشی از نگرانی‌های جنگ اقتصادی چین و آمریکا، دلیل ادامه کاهش بهای نفت در روزهای گذشته ارزیابی می‌شوند.