:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سبز پوشی تالار شیشه ای در اولین روز اجرای تحریم های آمریکا، ثبت شاخص کل با رقم 185 هزار و 100 واحد

بورس با رشد 940 واحدی به تعطیلات رفت، نمادهای بانک های ملت، صادرات و تجارت و مپنا با بیشترین رشد

در معاملات امروز نمادهای رمپنا (مپنا)، وبملت (بانک ملت)، شتران (پالایش نفت تهران)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید)، وبصادر (بانک صادرات) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت.
کد خبر: ۱۲۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
اقتصاد گردان -  شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد 940 پله ای و تثبیت در جایگاه 185 هزار و 100 واحدی به تعطیلات رفت.

در معاملات امروز 2 میلیارد و 128 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هشت هزار و 791 میلیارد ریال در 156 هزار و 298 نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 273 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 196 واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 138 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور یک هزار و 185 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، 932 واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 715 واحد صعود کرد.

در معاملات امروز نمادهای رمپنا (مپنا)، وبملت (بانک ملت)، شتران (پالایش نفت تهران)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید)، وبصادر (بانک صادرات) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت.

** صنایع جذاب بورسی

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 473 میلیون سهم به ارزش 907 میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش 736 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 548 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 513 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.

گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 456 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

 
** رشد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 14 واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 25 واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از 772 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 328 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی)، ارفع (آهن و فولاد ارفع) و دماوند (تولید نیروی برق دماوند) بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت.

سبز پوشی تالار شیشه ای در اولین روز اجرای تحریم های آمریکا

شاخص کل بورس امروز و در اولین روز از آغاز اجرای تحریم های آمریکا با ۹۴۰ واحد رشد (۰.۵۱ درصد)، در ارتفاع ۱۸۵ هزار و ۱۰۰ واحدی قرار گرفت.

 شاخص های بورس در پایان داد و ستدهای آخرین روزکاری هفته با رشد دسته جمعی مواجه شدند در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۲ میلیارد و ۱۲۸میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۸۷۹میلیارد تومان در ۱۵۶هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

افرایش شاخص ها

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) نیز امروز رشدی ۲۷۳ واحدی را تجربه کرد و به ۵۳ هزار و ۹۱۳ واحد رسید. شاخص کل (هم وزن) نیز امروز با ۱۹۶ واحد رشد ۲۸ هزار و ۴۴۶ شد.

از سوی دیگر شاخص قیمت (هم وزن) ۱۳۸ واحد افزایش یافت و به ۲۰ هزار و ۷۹ واحد و شاخص آزاد شناور نیز با یک هزار و ۱۸۵ واحد افزایش به ۱۹۵ هزار و ۹۵ واحد رسید.

براین اساس شاخص بازار اول با ۹۳۲ واحد رشد به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۱۵ واحد افزایش به ۳۶۲ هزار و ۷۰۱ واحد رسید.

نماد سه بانک در بین نمادهای تاثیرگذار

گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۱۵۴ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۲۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۱۰۰ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با نماد «وامید» با ۹۲ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۸۳ واحد و بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۷۰ واحد بیشترین تاثیر را در رشد مثبت بورس داشته اند. با این حال پتروشیمی پارس با ۶۷ واحد کاهش، نیز در بین هفت نماد موثر امروز بازار سرمایه قرار دارد.