:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحریم نفت ایران و خطر افزایش بهای جهانی

درحالی که آمریکا با عقب نشینی آشکار از موضع قبلی خودبرای صفر کردن صادرات نفت ایران،معافیت هایی را برای برخی کشورها لحاظ کرداما همچنان کارشناسان معتقدندخطر افزایش بهای طلای سیاه، بازار را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۲۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
اقتصادگردان- دولت آمریکا که از (۱۴ آبان) دور جدید تحریم های خود را علیه ایران آغاز کرده است، برای کاهش تاثیر رفتار خصمانه خود و جلوگیری از افزایش بهای نفت در بازارها، ۸ کشور عمده واردکننده نفت ایران از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه را از این تحریم ها معاف کرده است.

با این حال کارشناسان اعلام کردند که تحریم های آمریکا علیه واردکنندگان نفت ایران، تعادل بی ثبات بازار نفت خام را تهدید می کند و خطر افزایش بهای نفت را به دنبال دارد.

ریکاردو فابیانی یک کارشناس مسائل انرژی در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است: در هفته های پیش رو تمامی نگاه ها به صادرات نفت ایران خواهد بود و اینکه آیا ایران تلاش خواهد کرد تا این تحریم ها را دور بزند یا نه؟ همچنین سرعت کاهش روند صادرات نفت ایران نیز به دقت از سوی تحلیلگران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جوئل ناتیکسیس یک تحلیل گر دیگر امور انرژی به این خبرگزاری گفته است: هند به آمریکا اعلام کرده که این کشور نمی تواند تا پیش از مارس واردات نفت از ایران را متوقف کند.

فابیانی نیز در ادامه اظهاراتش افزود: اگر بهای نفت بار دیگر افزایش یابد و یا یک تولیدکننده مهم دیگر نفت با مشکلاتی روبرو شود، این می تواند به آمریکا فشار بیاورد تا معافیت های جدیدی را اعلام کند.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان ادعا کرده می تواند کاهش نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کند اما کارشناسان با دیده تردید به این ادعا نگاه می کنند. عربستان تنها زمانی می تواند روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید کند که برای تولید سرمایه گذاری جذب کند. ریاض در حال حاضر کمتر از ۱۱ میلیون بشکه در روز صادر می کند و تنها می تواند بر روی ۳۰۰ هزار بشکه از ظرفیت اضافی خود حساب باز کند.

اما نکته مهم تر آن است که بسیاری از پالایشگاه های کشورهای واردکننده نفت از ایران با توجه به آنالیز نفت ایران ساخته شده اند و تغییر ساختار آنها با توجه به آنالیز نفت عراق، عربستان یا روسیه به سادگی امکان پذیر نبوده و نیازمند اصلاحات اساسی است.

پیش از این گزارش شده بود که انتظار می رود شماری از تولیدکنندگان اصلی نفت تولید خود را افزایش دهند تا کاهش نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند اما در این راستا این کشورها نگران اختلال در توانایی شان برای واکنش به هر بحرانی در آینده هستند.

ایران به عنوان سومین تولیدکننده نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اردیبهشت ماه و قبل از اعمال تحریم های اولیه آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می کرد. اما با توجه به فشاری که دولت دونالد ترامپ بر روی کشورهای واردکننده نفت وارد کرد این رقم تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

با این حال همزمان افزایش قیمت جهانی نفت باعث شده تا به طور عملی هدف آمریکا که کاهش درآمدهای ایران بود، محقق نشده است.

به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ۱۳ آبان هرگز یک هدف واقع بینانه نبود بلکه این ادعا تنها یک هدف تاکتیکی برای رسیدن به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران بود.