:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رشد ۱۳ درصدی صادرات محصولات صنعتی و معدنی

۲۷.۲ میلیارد دلار صادرات محصولات صنعتی و معدنی در هفت ماهه ابتدای امسال به ثبت رسیده که نشان از رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
کد خبر: ۱۲۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
اقتصادگردان- مسعود کمالی اردکانی مدیرکل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه و تجارت افزود: از این مقدار حدود  ۱۱ میلیارد دلار به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، ۴ میلیارد دلار مواد معدنی و صنایع معدنی، ۲ میلیارد دلار به محصولات کشاورزی و باغی و حدود ۱۰ میلیارد دلار آن را تولیدات صنعتی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات کالا به ۲۰ کشور انجام می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری‌های دو دهه گذشته در زمینه ظرفیت سازی صنعت پتروشیمی و فولاد،منجر به این شده است که نیمی از صادرات غیر نفتی کشور به این دو بخش اختصاص یابد.لذا توسعه صادرات نیازمند ظرفیت سازی، سرمایه گذاری و توجه جدی و مستمر همه أرکان نظام به این موضوع است. 

کمالی اردکانی سهم صادرات غیر نفتی کشور از رشد ناخالص ملی را حدود ٧.٥ درصد اعلام کرد و گفت: برای رشد اقتصادی ٨ درصد طی برنامه ششم نیاز به ۳۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه داریم  که بر اساس برنامه ریزی انجام شده سال آینده باید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش صادرات داشته باشیم.

مدیرکل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان اینکه ایران نوزدهمین بازار بزرگ دنیا است، گفت: شرکت های ایرانی به دلیل اینکه تا کنون در معرض جدی رقابت خارجی قرار نگرفته‌اند و بازار داخلی بزرگی در دسترس دارند به صادرات به عنوان یک امر لازم، ضروری و راهبردی نگاه نمی کنند. تولید در دنیای امروز بدون توجه به صادرات محکوم به شکست است.