:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
ادامه کاهش قیمت نفت

قیمت برنت کاهش یافت اما در کانال 72 دلار ماند

روز گذشته قیمت برنت در ساعت 10:30 صبح به وقت گرینویچ، با 15 سنت کاهش، بشکه‌ای 72 دلار و 68 سنت معامله شد. هر بشکه از نفت سبک ایالات‌متحده نیز با 30 سنت کاهش، 62 دلار و 84 سنت به فروش رسید.
کد خبر: ۱۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
اقتصادگردان- هر دو شاخص اصلی نفت جهانی یعنی نفت خام دریای شمال و وست تگزاس اینترمدیت از زمانی که در ابتدای ماه اکتبر رکوردهای 4 ساله‌ را فتح کردند، شاهد ریزش 15 درصدی قیمت خود بودند. در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهد که صندوق‌های پوشش ریسک محافظه‌کاری بیشتری در معاملات خود نشان داده و دورنمای افزایش قیمت را چندان مساعد نمی‌بینند.

ایالات‌متحده بعد 6 ماه پس از اعلام خروج از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق اتمی بین‌المللی با ایران، در روز دوشنبه تحریم‌هایی را بر بخش‌های نفت، بانک، بیمه و حمل‌ونقل تهران دوباره احیا کرد.

در پاسخ به این اقدام امریکا، رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، گفت که ایران تحریم‌ها را شکست خواهد داد و به فروش نفت ادامه می‌دهد. واشنگتن برخی معافیت‌ها را به مشتریان نفتی ایران اعطا کرده است. ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد که بطور موقت به 8 کشور اجازه خواهد تا به واردات نفت ایران ادامه دهند.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازار در شرکت سیتی ایندکس در این باره به رویترز گفت: «تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به ایجاد نگرانی‌های بسیاری در میان معامله‌گران در ماه سپتامبر ایجاد کرده بود. اما حالا دیگر این نگرانی‌ها تا اندازه ای برطرف شده است».

واشنگتن هنوز نام این 8 کشور را اعلام نکرده است. طبق برآورد اس‌اند پی گلوبال پلاتس، 8 واردکننده بزرگ نفت و میعانات ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ شامل چین (۶۶۵ هزار بشکه در روز)، هند (۵۷۶ هزار بشکه در روز)، کره جنوبی (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ترکیه (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ایتالیا (۱۴۳ هزار بشکه در روز)، امارات متحده عربی (۱۲۶ هزار بشکه در روز)، ژاپن (۱۱۳ هزار بشکه در روز) و اسپانیا (۹۲ هزار بشکه در روز) بوده‌اند. همچنین، در مواردی تایوان نیز از ایران نفت خریداری کرده است.

هولا چونکینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به تصمیم ایالات متحده و بازگشت تحریم‌ها بر سومین تولیدکننده نفت در اوپک، ابزار ناراحتی کرد ولی نسبت به اینکه آیا چین از معافیت از تحریم‌های امریکا برخوردار شده است یا خیر ابراز نظری نکرد. دولت چین پیش از این با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده بود. مقامات امریکایی در اوت اظهار کرده بودند نتوانسته‌اند چین را متقاعد کنند واردات نفت ایران را متوقف کند با این حال چینی‌ها موافقت کرده بودند خریدشان را افزایش ندهند.

ژاپن نیز روز دوشنبه اعلام کرد در تماس نزدیک با امریکاست اما یوشیهیده سوگا، رییس هیات دولت ژاپن، حاضر نشد به جزییات هرگونه معافیت احتمالی از تحریم‌ها اشاره کند. وی تنها گفت: «دولت‌ از واشنگتن خواسته که تحریم‌ها نباید تاثیر منفی روی شرکت‌های ژاپنی داشته باشد».

به گزارش رویترز، بازارهای نفتی ماه‌هاست که در انتظار شروع تحریم‌های نفتی علیه یکی از مهم‌ترین تولید‌کنندگان نفت خام در دنیا هستند .

در همین حال تولید مشترک 3 تولیدکننده سنگین‌وزن بازار یعنی ایالات‌متحده، روسیه و عربستان سعودی در ماه اکتبر برای اولین‌بار به بیش از 33 میلیون بشکه در روز رسید. این رقم 10 میلیون بشکه در روز بیشتر از آمار مربوط به سال 2010 است.

در خاور میانه، روز سه‌شنبه شرکت ملی نفت ابوظبی در نظر دارد تا ظرفیت تولید 3 میلیون بشکه در روز خود را تا سال 2020 به روزانه 4 میلیون بشکه و تا سال 2030 به 5 میلیون بشکه در روز برساند.