:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت چارتری برای تعطیلات پایان هفته را ممنوع کرد

مصایب سفر هوایی در تعطیلات مناسبتی

درحالی که رییس سازمان هواپیمایی کشوری در اسفند سال گذشته، از حذف پروازی‌های چاتری در آینده نزدیک خبر داد اما با گذشت 8 ماه از این اظهارات همچنان بحث برسر حذف یا کاهش این نوع از پروازها وجود دارد، اگرچه براساس تصمیم موقت سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت چارتری برای تعطیلات پایان هفته ممنوع شد.
کد خبر: ۱۲۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
اقتصادگردان- ممنوعیت چند روزه فروش بلیت‌های چارتری در شرایطی اعلام شده است که از همان روزهای نخست رسانه‌ای شدن اظهارات علی عابدزاده درباره حذف پروازهای چارتری، کارشناسان حوزه هوایی و فعالان صنعت گردشگری، نسبت به این تصمیم موضع‌گیری کرده و اعلام کردند که حذف این نوع از پروازها ضربه محکمی به صنعت توریسم کشور می‌زند و نسبت به عواقب این موضوع به سازمان هواپیمایی کشوری هشدار دادند.

 البته این واکنش‌های منفی تاثیری در موضع‌گیری‌های مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری نداشت و درحالی که پروازهای چارتری همچنان در کنار پروازهای سیستمی و برنامه‌ای وجود دارند اما به نظر می‌رسد، دیر یا زود این پروازها حذف شوند چون علاوه بر سازمان هواپیمایی کشوری که موضع خود را نسبت به حذف پروازهای چارتری اعلام کرده، دادستانی کل کشور و دادستانی استان تهران هم که حدود یکی دوسال است وارد مباحث سازمان هواپیمایی کشوری از جمله تاخیرهای پروازی، مشکلات شرکت‌های هواپیمایی و ... شده‌اند بارها از سازمان هواپیمایی کشوری خواسته‌اند تا هرچه سریعتر در رابطه با حذف تدریجی بلیت‌های چارتری اقدام کرده و بر رعایت حقوق مسافران متمرکز شود.

دراین میان، به نظر می‌رسد که سازمان هواپیمایی کشوری با تصمیم موقت خود مبنی بر ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری در تعطیلات پیش رو تلاش دارد تا شرایط را برای حذف همیشگی این نوع بلیت‌ها فراهم کند. درهمین راستا، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فروش هرگونه بلیت چارتری فاقد شرایط ابطال و تغییر برای تعطیلات پایان هفته جاری ممنوع است.

به گزارش فارس، ‌رضا جعفرزاده اظهارکرد: با توجه به افزایش تقاضای سفر در ایام پایانی هفته جاری به مشهد مقدس و احتمال بروز سوءاستفاده در نحوه توزیع و فروش بلیت، همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند بر توزیع بلیت‌های خود در خصوص نرخ و شرایط فروش بلیت نظارت داشته باشند.

او افزود: با عنایت به اینکه آزادسازی نرخ بلیت برای پروازهای برنامه‌ای سیستمی شرکت‌های هواپیمایی صورت پذیرفته است بنابراین هرگونه فروش به صورت چارتری که فاقد شرایط ابطال و تغییر باشد ممنوع بوده و قابل پیگیری است.

جعفرزاده اضافه کرد: ضمنا حداکثر نرخ بلیت باید براساس نرخ اعلامی توسط ایرلاین‌ها باشد و توزیع کنندگان بلیت حق هیچ گونه افزایش نرخ خارج از نرخ‌های اعلامی شرکت‌های هواپیمایی را ندارند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: با همکاری شرکت‌ها، در ایام سفرهای زیارتی و معنوی، نرخ بلیت مدیریت می‌شود.

رضا جعفرزاده اظهارکرد: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی تلاش کرده‌اند در مقاطعی که سفرهای معنوی افزایش می‌یابد، همکاری زیادی با مردم و زائران داشته باشند که نمونه آن، تعیین نرخ‌های مشخص برای پروازهای عتبات در ایام اربعین بود.

او ادامه داد: نرخ بلیت پروازهای خارجی، آزاد و تابع شرایط عرضه و تقاضا است، اما شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه در ایام اربعین تلاش کردند نرخ‌های مشخص و کمتر از قیمت تمام شده برای سفرهای اربعین درنظر بگیرند، ضمن آنکه هزینه‌های پروازهای یک سر خالی هم درنظر گرفته نشد.

جعفرزاده با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، بیان کرد: قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز در دنیا حدود ۶۰ دلار است، این قیمت هم در ایران از سال‌های گذشته تاکنون افزایش چندانی نداشته است، زمانی که قیمت دلار در کشور یک‌هزار تومان بود، قیمت یک ساعت صندلی پرواز در ایران ۶۰ هزار تومان می‌شد.

به گفته او، زمانی که دلار ۳ هزار تومان بود، قیمت یک ساعت صندلی هواپیما ۱۸۰ هزار تومان می‌شد‌ و امروز اگر با نرخ دلار فعلی ۱۴۵۰۰ هزار تومان قیمت یک ساعت صندلی را ‌محاسبه کنیم، این نرخ ۸۷۰ هزار تومان خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این فقط هزینه یک سر پرواز است، در حالی که وقتی هواپیما پرواز رفت را انجام می‌دهد، باید پرواز برگشت را هم انجام دهد و هواپیما نمی‌تواند در فرودگاه بماند، بنابراین ‌در ایامی نظیر تعطیلات پیش‌رو که پروازهای برگشت در روزهای خاص اغلب خالی است، شرکت مجبور است نرخ‌های بسیار کم دریافت کند.

او با تأکید بر لزوم مدیریت زمان سفر از سوی مردم، اظهارکرد: در تمام دنیا مسافران حمل و نقل هوایی با توجه به قیمت بلیت‌ها، پروازهای خود را تنظیم می‌کنند، بنابراین اغلب اقشار جامعه می‌توانند در مقاطعی خاص از حمل و نقل هوایی استفاده کنند، در همین تعطیلات پیش‌رو، در روزهای اول پروازهای برگشت با نرخ‌های ۱۰۰ هزار تومان و یا ۱۵۰ هزار تومان موجود است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ‌در همین مسیر تهران-مشهد شرکت هواپیمایی‌ مسیر رفت را با نرخ ۴۰۰ هزار تومان و مسیر برگشت را با نرخ ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و البته نرخ‌های ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان هم برای دیگر کلاس‌ها به فروش رفته است.

جعفرزاده اضافه کرد: در حالی که با احتساب نرخ امروز دلار، هزینه یک ساعت پرواز حدود ۸۷۰ هزار تومان است و هزینه پرواز رفت و برگشت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را دریافت نمی‌کنند.

      تصمیم جدی برای حذف چارتری‌ها

تصمیم جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری درتعطیلات آخرهفته جاری که افزایش مسافر هوایی به مقاصد شهرمشهد، نجف و ... افزایش می‌یابد در حالی رسانه‌ای شده است که در 8 ماه گذشته و پس از اعلام تصمیم قاطع سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف پروازهای چارتری شاهد اجرای چنین تصمیمی نبودیم و انتظار می‌رود که حذف پروازهای چارتری وارد فاز جدی‌تری شده باشد و در ماه‌های آینده باید شاهد حذف این نوع از پروازها باشیم.

البته حذف پروازهای چارتری در میان فعالان صنعت هوانوردی موافقان و مخالفانی کرد که هر کدام از طرفین استدلال‌هایی برای اثبات ادعای خود دارند. مخالفان حذف پروازهای چارتری، در واکنش به ایرادات وارده به پروازهای چارتری مبنی بر نبود نظم، تضییع حقوق مسافران و ... می‌گویند که نظم دهی به پروازها و همچنین سرویس‌دهی بهتر به مسافران می‌تواند بدون حذف پروازهای چارتری هم انجام شود و سازمان هواپیمایی کشوری برای انجام این دو هدف نیازی به حذف صورت مساله ندارد.

 اما از سوی دیگر، موافقان تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری معتقدند که در پروازهای چارتری حقوق مسافر نادیده گرفته می‌شود و خرید بلیت‌های چارتری در برخی مواقع به ضرر مسافر تمام می‌شود. بر همین اساس بهتر است، پروازهای چارتری از سیستم فروش بلیت حذف شوند ضمن اینکه با حذف این پروازها حجم مسافرت‌ها هم تغییر نمی‌کند و مسافرانی که زمان در سفر بر‌ای آنها اولویت داشته باشد، سفر هوایی همچنان اولویت اول و آخر آنها باقی می‌ماند.

 اما فارغ از منتقدان باید به این موضوع توجه شود که حذف پروازهای چارتری به بهانه احقاق حقوق مسافران شاید ساده‌ترین راه برای دستیابی به این هدف باشد اما بهترین راه نیست و راه‌های دیگری برای احقاق حقوق مسافران وجود دارد که می‌تواند تبعات منفی کمتری به همراه داشته باشد.

 ساماندهی پروازهای چارتری و حذف چارتر‌کنندگانی که قوانین را زیر پا می‌گذارند، گزینه بهتری نسبت به حذف کامل پروازهای چارتری است ضمن اینکه برخی کارشناسان معتقدند که اگر پروازهای چارتری 50 درصد و پروازهای سیستمی 50 درصد دیگر از کل پروازها را به خود اختصاص دهند و سهم دقیق هر کدام از این پروازها مشخص باشد بسیاری از مشکلات کنونی مسافران حل می‌شود.