:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد

ساخت ۷۰ شناور با توان داخلی، هوشمندسازی بنادر تا ۳ سال‌ دیگر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از ساخت ۷۰ فروند شناور مورد نیاز بنادر تجاری با استفاده از توان داخلی خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم ظرف سه سال آینده بنادر کشور جزو بنادر هوشمند قرار گیرند.
کد خبر: ۱۲۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
اقتصادگردان- محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ویژه ایران از لحاظ دسترسی به دریا در شمال و جنوب، بهرمندی از ۵۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و قرار گرفتن در گذرگاه بین‌المللی و نقطه‌ای که می‌تواند کانون مبادلات کالا میان شمال و جنوب و شرق و غرب باشد، اظهار کرد: از این رو انتظار می‌رود این موقعیت به بهترین شکل ممکن و در راستای منافع ملی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وجود بنادر بزرگ و کوچکی در نوار ساحلی جنوب و شمال کشور و زنجیره مناسب حمل و نقل مناسبی که در کشور وجود دارد را از دیگر عوامل ایجاد شرایط بسیار ایده‌آلی برای توسعه تجارت حمل و نقل دریایی کشور عنوان کرد و ادامه داد: ایران از ناوگان تجاری بسیار بزرگی بهره‌مند است و بنادر تجاری ایران دارای ظرفیت قابل توجهی معادل ۲۳۰ میلیون تن در سال است که در حال حاضر شاهد حمل و نقل و تخلیه و بارگیری حدود ۱۵۰ میلیون تن در این بنادر هستیم و به همین میزان در بنادر نفتی و مشتقات نفتی حمل و نقل دریایی را شاهدیم.

معاون وزیر راه اظهار کرد: پتانسیل دریا برای کشورمان بسیار بیش از شرایط فعلی است که استفاده از تمام این پتانسیل مستلزم ایجاد شرایط لازم برای رونق و بهبود وضعیت اقتصادی و انجام مبادلات تجاری با سایر نقاط جهان است.

راستاد با اشاره به لزوم تمرکز بر صادرات غیر نفتی، گفت: باید بیش از پیش بستری برای صادرات و به ویژه صادرات غیر نفتی کشور فراهم‌ شود. همچنین لازم است به جای تمرکز بر واردراتِ حجم بالایی از محصولات نهایی، به سمت واردات مواد اولیه برای تولید محصولات مورد نیاز حرکت کنیم تا شاهد رشد تولیدات صنعتی و ایجاد ارزش افزوده به عنوان موتور محرک تجارت بین الملل و حمل و نقل دریایی در کشور باشیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور به برپایی رویدادهای دریایی با حضور فعالان این حوزه و یژه شرکت‌های دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: جوانان و نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان دریایی این توان را دارند که کشور را به سمت خودکفایی در عرصه‌های متنوع و متعدد دریایی سوق دهند از این رو برگزاری چنین رویداهایی می‌تواند زمینه آشنایی آنها با ضرورت‌ها و نیازهای کشور در این حوزه را فراهم کند.

راستاد هوشمندسازی بنادر را یکی از اهداف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه سامانه جامع بندری مطرح شده است. این سامانه ساختاری است که تمامی ذی‌نفعان و نقش آفرینان در یک فعالیت بندری را تحت چتر خود قرار می‌دهد و تمامی فعالیت‌ها را در ساختاری منسجم و به صورت یکپارچه و مکانیزه مدیریت و از پراکندگی و جدا بودن اطلاعات که منجر به اتلاف زمان فرایند فعالیت‌های بندری می‌شود، ممانعت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از تکنولوژی «اینترنت اشیا» در راستای ارتقا بهره‌وری عملیات‌های بندری، تجهیزات، امکانات و عملکردها در تمامی امور بندری را نیز از جمله مصادیق هوشمند سازی بنادر برشمرد و گفت: ایجاد چتر وایرلسی در بنادر از جمله مهمترین زیرساخت‌ها لازم برای تحقق این امر است که براساس اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم در سه سال آینده شاهد بنادری باشیم که بتوان آنها را در زمره بنادر هوشمند برشمرد.

راستاد با تاکید بر اهمیت بحث هوشمندسازی بنادر در سطح ملی خاطر نشان کرد: ارزش افزودهای که از تحقق هوشمندسازی بنادر ایجاد می‌شود، فراگیر است و علاوه بر تاثیر بر بخش‌های مختلف دریایی سبب ساز بهره‌مندی جامعه بومی پیرامون بنادر از این منفعت ملی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشوربه لحاظ دانشگاهی و آموزشی در حوزه‌های مختلف علوم دریایی در سطح مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: خوشبختانه امروزه دانشگاههای علوم دریایی ما در نقاط مختلف و به ویژه در نوار ساحلی کشور متخصصان و دریانوردان متبحری را تربیت کرده‌اند به گونه‌ای که ناوگان اقیانوس پیمای کشورمان را به عنوان یکی از بزرگترین ناوگان‌های جهان راهبری می‌کنند.

راستاد با تاکید بر ضرورت حمایت‌های همه جانبه در راستای توسعه صنایع دریایی برای بهره‌وری از بازار جهانی این صنعت،  گفت: علیرغم بهرمندی از نیروی انسانی متخصص و وجود زیر ساخت‌های لازم، کشورمان هنوز در بازار جهانی صنایع دریایی به جایگاه واقعی خود دست نیافته است که امیدواریم، با حمایتهای همه جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط لازم برای تحقق این امر نیز فراهم شود.

وی به امضای «توافق‌نامه طرح تحول صنایع دریایی کشور» میان سازمان بنادر، شورای عالی صنایع دریایی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی کشور وظیفه خود می‌داند که در راستای توسعه صنایع دانش بنیان دریایی گام بردارد، از این رو و براساس توافق نامه منعقد شده،  این سازمان ساخت ۷۰ فروند شناور مورد نیاز بنادر تجاری که در فعالیت‌های حاکمیتی مربوط به بنادر تجاری کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند را با استفاده از توان داخلی متخصصان و صنایع دریایی داخل کشور در دستور کار خود دارد، که طی سال‌های آتی در اختیار بنادر کشور قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و کشور در این زمینه شاهد توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بوده است، به پتانسیل و بازار گسترده تولید محصولات مورد نیاز کشور در حوزه‌های مرتبط با دریا اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات مورد نیاز کشور در حوزه‌های مرتبط با دریا وارداتی هستند و این در حالی است که تجربه نشان داده در مواردی که نیاز کشور در این حوزه به شرکت‌های دانش بنیان ارجاع داده شده، حاصل این اعتماد، ارائه خدمت و یا تولیدی در حد استانداردهای بین المللی و گاه فراتر از آن بوده است. از این رو امیدواریم دولت با اتخاذ سیاست‌های مناسب و تشویقی بیش از پیش در حمایت و تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه، بستر بی نیازی صنعت دریایی کشور از واردات را با تکیه بر توان داخلی فراهم کند.

وی از آمادگی سازمان بنادر برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دریایی خبر داد و افزود: این سازمان آمادگی دارد، در قالب سمینار، همایش و یا تورهایی که برای فعالان شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود به معرفی اولویت‌ها و ضرورت‌های صنایع دریایی پرداخته و آنچه مورد نیار سازمان بنادر است را از طریق توان شرکت‌های دانش بنیان تامین کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به پتانسیل دریا در اشتغال‌آفرینی و توسعه اقتصادی کشور بویژه در نوار ساحلی و پس کرانه‌ها، ابراز امیدواری کرد که با توجه به تمرکز جامعه دریایی و ارگان‌های دریایی بر توسعه دریا محور، در آینده نزدیک شاهد ارتقای نقش و جایگاه ایران در عرصه‌های بین المللی در حوزه‌های مرتبط با این موهبت الهی باشیم.