:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
شریعتمداری در مراسم تکریم‌اش از وزارت صنعت مطرح کرد

توقف رشد نرخ ارز با تصمیم دولت بود، راهکار "حساب باز" برای تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه توقف رشد نرخ ارز تصمیمی راهبردی از سوی دولت بود، گفت: تغییراتی که اتفاق افتاد، محدودیت‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و نرخ ارز افزایش یافت، با این حال دولت تصمیم گرفت روند رو به رشد نرخ ارز را متوقف کند.
کد خبر: ۱۲۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
اقتصادگردان- محمد شریعتمداری در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهوری- و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان صنعتی، معدنی و تجاری کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: در طول بیش از یک سال که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به خدمت مشغول بودم، حوادثی اتفاق افتاد که خارج از اراده ما بود و اولین مورد آن به حوزه سیاست خارجی مربوط می شد و نتیجه این حوادث، بروز عدم قطعیت‌ها در اقتصاد و پمپاژ یاس و نا امیدی در جامعه بود و آثار آن را در سیاست‌های ارزی، تولید و تجارت شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از آن در بسیاری از گروه‌های کالایی شاهد رشد بودیم و تا بهمن‌ ماه سال گذشته روند طبیعی در اقتصاد داشتیم و آنچه تحت عنوان بحران ناکارآمدی اطلاق می شود وجود نداشت، خاطرنشان کرد:  تغییراتی که اتفاق افتاد، محدودیت‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و نرخ ارز افزایش یافت، با این حال دولت تصمیم گرفت روند رو به رشد نرخ ارز را متوقف کند که تصمیمی راهبردی بود.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در حال حاضر پس از چند ماه انتقاداتی به سیاست‌های ارزی وارد می‌شود، گفت: در آن روزها کشور در لبه پرتگاه بود و باید چنین تصمیمی اخذ می‌شد. امروز نیز با دو نوع ارز ۴۲۰۰  تومانی که برای کالاهای خاص، مواد اولیه، کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم پرداخت می‌شود و ارز  ۷۵۰۰ تومانی برای باقی کالاها مواجهیم که با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

شریعتمداری با بیان اینکه در بخش سامانه ثبت سفارش تلاش شد تا ماموریت‌ها بین وزارتخانه‌های مختلف تقسیم شود تا کارها در مسیری پیش برود که کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد، اظهار کرد: امروز و در شرایط تحریم باید در ابعاد گوناگون برای تسهیل امور تولید گام‌های اساسی برداشته شود چرا که در حال حاضر کشور به تولید نیاز دارد و اگر در بخش تولید قطعه‌ای نیاز است باید با یک تماس تولیدکننده بتواند قطعه را دریافت کند و نباید در صف واردات کالا از طریق نیما قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور نیازمند این است تا مجموعه ای از فعالیت‌ها را با مکانیسم بدون انتقال ارز و بدون اینکه از سامانه نیما ارز گرفته شود انجام دهد، یادآور شد: در گذشته راهکاری تحت عنوان "حساب باز" مدنظر قرار گرفت که بین تولیدکنندگان در داخل و خارج کشور و شرکای آن‌ها برقرار بود، اما امروز کاملا متوقف شده است و انتظار داریم در چارچوبی اجازه دهیم این اقدام مجدد انجام شود.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه حیات کشور در گرو حمایت از تولید است و در این راستا باید اقداماتی در جهت تسهیل امور تولید انجام گیرد، گفت: علاوه بر این امروز بسیاری فروشندگان حاضرند نسبت به فروش کالای خود اقدام کنند و باید شرایط آن را فراهم کنیم.

شریعتمداری در پایان نیز ترامپ را بسیار کوچک تر از آن دانست که ملت و مردم بزرگ ایران را متوقف کند.