:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آیا تولید سنگ‌آهن کمتر از مصارف خواهد بود؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن اعلام کرد که برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کسری تامین سنگ‌ آهن از سال ۱۴۰۴، براساس برآوردهای فعلی صورت گرفته و با توجه به کشف ذخایر جدید سنگ‌آهن در آینده و مشخص نبودن میزان دقیق تولید فولاد در سال‌های بعد قطعی نیست.
کد خبر: ۱۲۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
اقتصادگردان- در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال وجود کسری در تامین سنگ‌آهن بعد از سال‌ ۱۴۰۴ منتشر شد. در این رابطه یک کارشناس اظهار کرده که ایران در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز خواهد داشت که با توجه به میزان استخراج، حدود ۳۰ میلیون تن کسری خواهیم داشت.

در این رابطه مهرداد اکبریان - رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در پیش‌بینی‌های انجام شده رخدادهای آینده، شرایط امروز کشور در نظر گرفته شده است، گفت:‌ در حال حاضر کشور ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن فولاد را دارد که حدود ۱۱.۵ میلیون تن از این ظرفیت خالی است و سالانه حدود ۱۸.۵ میلیون تن فولاد تولید می‌شود.

وی افزود:‌ هدف‌گذاری برنامه توسعه فولاد این است که تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم که در این صورت به ۱۶۵ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز خواهد بود، اما در حال حاضر تولید سنگ‌آهن کشور حدود ۸۰ میلیون تن است. بنابراین این پیش‌بینی‌ها در صورتی درست خواهد بود که تا هفت سال دیگر تولید فولاد به ۵۰ میلیون تن در سال برسد و میزان ذخایر سنگ‌آهن نیز افزایش پیدا نکند.

اکبریان با بیان این‌که به دلیل کامل نبودن مطالعات اکتشافی، ذخایر شناخته شده سنگ‌آهن کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌شود، اظهار کرد: در این رابطه امیدواری زیادی به وجود ذخایر سنگ‌آهن در کویرهای کشور وجود دارد که هنوز کار اکتشافی در آن‌ها انجام نشده است؛ بنابراین ذخایر سنگ‌آهن از میزان اعلام شده کنونی بیشتر است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن همچنین اکتشاف را مهمترین بخش از مسیر توسعه معادن عنوان و تصریح‌ کرد: اولین قدم برای پیشگیری از کسری منابع، کار اکتشافی است که حتی در دوره تحریم هم باید در اولویت بخش معدن باشد.

وی با تاکید بر این‌که صادرات مواد اولیه معدنی در صورت وجود مازاد بر مصرف کارخانه‌های داخلی انجام می‌شود،‌ گفت:‌ در برخی از استان‌ها رشد متعادلی در احداث کارخانه‌های تولید بخش‌های مختلف زنجیره فولاد وجود ندارد که این عامل باعث کسری مواد اولیه برخی کارخانه‌ها شده است.

به گفته اکبریان، استان خراسان نمونه‌ای است که ظرفیت تولید ۱۱ میلیون تن گندله را دارد اما با کسری کنسانتره مواجه شده است.

در زنجیره تولید فولاد؛ سنگ‌آهن معدن به ترتیب به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش تبدیل می‌شود که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، تعداد کارخانه‌های تولید در هر کدام از موارد نام برده باید متناسب با با سایر موارد باشد تا هیچ کدام، در تهیه مواد اولیه دچار مشکل نشوند.