:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
صادرات نفت ایران متوقف شدنی نیست

ایستادگی ایران در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا

به‌نظر می‌رسد ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک که با امضای برجام و افزایش تولید توانست دوباره جایگاهش را در بازارهای جهانی نفت به دست آورد، در دوره جدید تحریم‌ها مصرتر از گذشته برای مقابله با تحریم‌های نفتی پای مواضع خود ایستاده است؛ به‌طوری‌که رییس جمهور اعلام کرد حتی اگر آمریکا به هشت کشور معافیت نمی‌داد، ایران باز هم نفت خود را می‌فروخت.
کد خبر: ۱۲۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اقتصادگردان- با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران طی چند ماه گذشته چشم جهان به بشکه‌های نفت ایران دوخته شد و با این‌که صادرات نفت ایران طبق خواسته ترامپ به صفر و حتی به نصف هم نرسید، بلکه قیمت نفت تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و مباحثی مبنی بر حذف نفت ایران تا مرز ۸۵ دلار هم افزایش یافت.

ایران پول نفت را از روش‌های مختلف دریافت کرده‌ و راهکارهایی برای صادرات نفت دارد

در یک سوی ماجرا ترامپ بود که هر روز خط و نشان جدیدی برای ایران و مشتریان نفتی اش می‌کشید و در سوی دیگر دولتمردان ایران بودند که همواره بر این‌که آمریکا توان حذف نفت ایران را ندارد، تاکید داشتند. در این میان وزیر نفت ایران سکوت کرده و جز بیان این‌که ایران اطلاعاتی به آمریکا نخواهد داد و از اقداماتی که برای صادرات انجام ‌می‌دهد، پرده‌برداری نمی‌کند، چیز دیگری نگفت.

اسحاق جهانگیری - معاون اول ریاست جمهوری، اما چندی پیش از ادامه فروش نفت ایران با تصمیمات راهگشا خبر داد و اعلام کرد که ایران مشتریان جدیدی برای فروش نفت یافته‌؛ ضمن این‌که با خریداران سنتی نیز برای یافتن راهکارهای جدید همکاری در حال مذاکره است. جهانگیری بر این نکته که آمریکایی‌ها با این‌که ادعا کرده‌اند می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا روش‌های مختلفی برای این کار پیدا شده است تاکید و اعلام کرد که فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های داخلی به میدان آمده‌اند.

به گفته وی، ایران پول نفت را از روش‌های مختلف دریافت کرده‌ است و راهکارهایی دارد تا نفت خود را صادر کند.

جهانگیری هم‌چنین چند روز پیش از این‌که آمریکا خبر ارائه معافیت از هشت مشتری نفت ایران را منتشر کند، اعلام کرد که نفت ایران هیچ جایگزینی ندارد و با وجود تحریم‌ها صادرات نفت ایران نباید از روزانه یک میلیون بشکه کم‌تر شود.

این‌که امروز آمریکا ناچار می‌شود، هشت کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثناء کند پیروزی ما  و  عقب‌نشینی آمریکا نیست؟

از سوی دیگر بهرام قاسمی - سخنگوی وزارت امور خارجه، از حدود چند ماه قبل توقف صادرات نفت ایران را غیرممکن دانسته و از تماس مستمر  با همه شریکان نفتی و غیرنفتی خبر داده بود.

وی هم‌چنین بر این‌که رساندن صادرات نفت ایران برای رئیس جمهوری آمریکا آرزویی دست‌نیافتنی است، تاکید کرده بود.

به اعتقاد تحلیلگران، نکته قابل توجه اما ممارست ایران در مذاکره با مشتریان نفتی خود است. نکته‌ای که شاید زیر پرچم خبر اعطای معافیت از سوی آمریکا چندان به چشم نیاید. اتفاقی که به تعبیر حسن روحانی، اگر رخ نمی‌داد هم ایران باز موفق به فروش نفت خود می‌شد.

روحانی در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی در روز گذشته اعلام کرد این‌که امروز آمریکا ناچار می‌شود هشت کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثناء کند، در حالی که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، این پیروزی ما  و  عقب‌نشینی آمریکا نیست؟

به گفته وی این‌که آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند که نمی‌گذاریم اقتصاد ایران، فعال باشد و رشد کند اما صادرات نفت ما در مدت هفت ماه گذشته به نسبت هفت ماه صادرات پارسال بیش‌تر است، به معنای موفقیت ایران نیست؟ این‌که جمهوری اسلامی ایران، امروز می‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت، موفقیت نیست؟

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که حتی اگر این هشت کشور را استثناء نمی‌کردند، باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم، گفت: این را به همه رهبران کشورهایی که در سازمان ملل و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند، گفتم که ما این‌بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم، چون ظالمانه است و برخلاف قانون، معاهدات و برخلاف قطعنامه سازمان ملل است؛ پس ما افتخار می‌کنیم که این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند.

برگزاری جلسات کارشناسی بین ایران و اتحادیه اروپا برای تأسیس کانال پرداختی بانکی
از سوی دیگر مذاکرات بین ایران و اروپا هم‌چنان ادامه دارد و به گفته مسوولان نتیجه مطلوبی در پی داشته است. خبر اولیه این مذاکرات به‌صورت رسمی از سوی قاسمی مطرح شد.

وی در اوایل مهرماه اعلام کرد که روند مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی و چین و روسیه از بعد خروج آمریکا از برجام ادامه دارد و ما در بخش‌های زیادی به تفاهماتی نزدیک شدیم و در برخی حوزه‌ها بعد از نشست نیویورک در سطح وزیران خارجه ایران و ۱+۴ قرار شد باز کارها تکمیل شود.

این خبری بود که توسط امیرحسین زمانی‌نیا - معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، نیز تایید شد. وی در آخرین گفت‌وگوی خود با ایسنا از برگزاری جلسات کارشناسی بین ایران و اتحادیه اروپا برای تأسیس کانال پرداختی بانکی خبر داد.

با این حال آمریکا با وجود این‌که هنوز جزئیات معافیت را اعلام نکرده، اما ظاهرا از هشت کشور که هنوز فهرست قطعی آنان مشخص نیست درخواست کرده تولید نفت از ایران را طی شش ماه کاهش دهند. این‌که در این شش ماه چه اتفاقی رخ دهد نیازمند گذر زمان است.