:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
جغرافیای وام رونق

کدام استان‌ها بیشترین تسهیلات توليد و صنعت را دریافت کردند؟

از ۴۴ هزار و 439 درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات، استان‌های«مازندران، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و گیلان» بیشترین درخواست را برای دریافت وام رونق تولید ثبت کرده‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان «مازندران» در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳ هزار و 621 درخواست بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان یک هزار و 625 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند
کد خبر: ۱۲۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
اقتصاد گردان -  جدیدترین آمار منتشر شده حکایت از این دارد که تقریبا سه چهارم از متقاضیان در نیمه تابستان از وام رونق تولید بهره‌مند شوند. جزییات وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح رونق تولید بیانگر آن است که متقاضیان تا پایان مردادماه 1397 بیش از 212.552 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.
 همچنین فرایند ثبت نام وام رونق در 5 ماه منتهی به مرداد97 در مجموع استان‌های کشور نشان می‌دهد، 44هزار و 439برای دریافت تسهیلات به بانک درخواست داده و 20هزار و480 نفر به بانک معرفی شده‌اند. از آن‌سو، 9 هزار و739 وارد فرایند رونق و 18هزار و399 متقاضی نیز به‌صورت مستقیم به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. همچنین یک هزار و198 مورد مربوط به انتقالی‌های سال 95 بوده که در مجموع براساس آمارها، تعداد 29 هزار و 336 متقاضی موفق به دریافت وام رونق شدند که رقم کل پرداخت تسهیلات به این تعداد از متقاضیان 212 هزار و 552 میلیارد ریال گزارش می‌شود. همچنین مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، استان های«تهران، اصفهان، البرز، گلستان وفارس» جزو پیشتازان دریافت وام رونق تولید تا پایان مردادماه 97 معرفی شده‌اند.

     آخرین وضعیت پرداخت وام رونق

براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تامین مالی بنگاه‌های «تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60درصد»، از ابتدای سال تا پایان مرداد 1397 مبلغ 21255.2 میلیارد تومان تسهیلات به 29 هزار و336 واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است. این در حالی است که در مدت مذکور تعداد 44 هزار و 439 درخواست از سوی بنگاه‌های اقتصادی برای دریافت تسهیلات ثبت شده است. از آن‌سو، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در 5 ماهه اول سال 1397 به بخش صنعت و معدن با افزایش 8.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 68 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در بخش بازرگانی نیز 32.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که رشدی برابر با 7.2درصد را نشان می‌دهد. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب 28.2و 13.3 درصد بوده است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی 5 ماهه اول سال جاری مبلغ 148.4 هزار میلیارد تومان (معادل 61.6 درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 14.9 هزار میلیارد تومان معادل 11.2درصد افزایش داشته است. تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در بخش صنعت و معدن مبلغ 57 هزار میلیارد تومان معادل 83 درصد از کل تسهیلات اعطایی به این بخش است.  براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه تابستان، در مجموع ۴۴ هزار و 439 بنگاه اقتصادی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از 212 هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۲۹ هزار و 336 بنگاه اقتصادی پرداخت شده است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده ۲۰ هزار و 480 واحد به بانک مورد درخواست متقاضیان ارجاع شده‌اند که از این تعداد9 هزار و 739 متقاضی وارد فرایند رونق شدند.

تسهیلات پرداختی به این گروه بیش از 82 هزار میلیارد ریال است. گروه دومی که در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند مربوط به گروهی می‌شود که به‌صورت مستقیم برای دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند، براساس آمار اعلام‌شده در مجموع به ۱۸ هزار و ۳۹۹ متقاضی تسهیلات به‌صورت مستقیم پرداخت شده که رقمی معادل 119 هزار و 728 میلیارد ریال را شامل می‌شود.

     استان‌های پیشتاز در ثبت درخواست

گزارش وضعیت ثبت‌‌نام برای دریافت تسهیلات رونق تولید بیانگر آن است که از ۴۴ هزار و 439 درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات، استان‌های«مازندران، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و گیلان» بیشترین درخواست را برای دریافت وام رونق تولید ثبت کرده‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان «مازندران» در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳ هزار و 621 درخواست بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان یک هزار و 625 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. از سوی دیگر، درخواست‌های ثبت شده برای استان «آذربایجان‌شرقی» نیز برابر با ۳ هزار و 444 فقره بوده که از این تعداد به یک هزار و 228 درخواست، تسهیلات پرداخت شده است. استان «اصفهان» نیز با ثبت 3 هزار و 77 درخواست در جایگاه سوم قرار گرفته و از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان در مجموع 2 هزار و 85 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.‌ «استان آذربایجان غربی» نیز با ثبت 3 هزار و 46 درخواست در جایگاه بعدی قرار گرفته که از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان، در مجموع 957 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. اما درخواست‌های ثبت‌شده برای استان «گیلان» نیز برابر با ۲ هزار و 790 فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده است که ارزیابی مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان نیز حکایت از آن دارد که در زمان مورد بررسی در مجموع ۲ هزار و 317 درخواست موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

     پیشتازان دریافت تسهیلات

جدول توزیع استانی دریافت تسهیلات طرح رونق تا پایان مردادماه سال 97 بیانگر آن است که استان‌های «تهران»، «اصفهان»، «البرز»، «گلستان»، «فارس»، «آذربایجان شرقی»، «آذربایجان غربی»، «قزوین»، «یزد» و «گیلان» بیشترین سهم را در دریافت تسهیلات طرح رونق تولید به‌خود اختصاص داده‌اند؛ بطوری که از مجموع بیش از 212هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی برای تامین مالی بنگاه‌های صنعتی، استان تهران بیش از 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است.

این در حالی است که استان اصفهان با دریافت بیش از 18 هزار میلیارد ریال تسهیلات در جایگاه دوم قرار دارد. استان البرز نیز بیش از 13هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است. تسهیلات پرداختی به استان گلستان نیز بیش از 10هزار میلیارد ریال بوده است. استان فارس نیز با دریافت بیش از 9 هزار و 927 میلیارد ریال در جایگاه پنجم استان‌های پیشتاز در دریافت تسهیلات قرار گرفته است. اما براساس آمار اعلام شده درخواست‌های ثبت شده برای استان قزوین برابر با 2 هزار و 60 فقره بوده که در دوره زمانی مورد بررسی بیش از 9 هزار و 638 میلیارد ریال تسهیلات به این استان اختصاص یافته است.

استان یزد نیز بیش از 9 هزار و 364 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است. در استان آذربایجان‌شرقی نیز که در این مدت 3 هزار و 444درخواست ثبت کرده، بیش از 8هزار و 637 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است. این در حالی است که استان گیلان با دریافت بیش از 8 هزار و 563 میلیارد ریال تسهیلات در جایگاه نهم قرار دارد. اما آذربایجان غربی تا پایان مرداد سال 97 در مجموع 3هزار و 46 درخواست برای دریافت تسهیلات داشته و در دوره زمانی مورد بررسی بیش از 7 هزار و 665 میلیارد ریال تسهیلات به این استان پرداخت شده است.

     استان‌ها با کمترین تسهیلات دریافتی

علاوه بر این، جدول توزیع استانی دریافت تسهیلات طرح رونق سال 97 بیانگر آن است که «مناطق آزاد»، «جنوب کرمان»، «خراسان شمالی»، «ایلام» و «کردستان» کمترین سهم را از دریافت تسهیلات طرح رونق تولید به‌خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری که از مجموع بیش از 212هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی برای تامین مالی بنگاه‌های صنعتی، سهم مناطق آزاد برابر با 447.8 میلیارد ریال تسهیلات بوده است.

این در حالی است که جنوب کرمان با دریافت 483.8 میلیارد ریال تسهیلات در جمع استان‌هایی قرار دارد که کمترین سهم را از وام رونق تولید داشته‌اند. استان خراسان شمالی نیز با 566.5 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است. تسهیلات پرداختی به استان ایلام نیز بیش از 901.8 میلیارد ریال بوده است. استان کردستان نیز با دریافت 1302.3 نیز در جایگاه بعدی استان‌های کمتر برخوردار از دریافت تسهیلات قرار گرفته است.