:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان توسعه تجارت:

شرایط کنونی تحریم ها، آزمونی برای اروپا است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شرایط کنونی تحریم ها، آزمونی برای اروپایی ها است و باید ببینیم در آن رد می شوند یا کانال ها و نهادهای مالی جدید برای ایران ایجاد می کنند.
کد خبر: ۱۲۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
اقتصادگردان- «مجتبی خسروتاج» روز دوشنبه در آیین قدردانی از صادرکنندگان منتخب صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: امروز بسیاری کشورها به ماهیت ریاکاری، خواری و خفت آمریکایی ها پی بردند زیرا نشان داد حتی در حد یک شرکت هم نمی تواند به تعهدات خود پایبند باشد.
معاون وزیر صنعت شرایط کنونی کشور را بسیار خاص توصیف کرد و گفت: باید همه مسائل با هم و در کنار هم دیده شود و با در نظر گرفتن مسائلی همچون تولید، مصرف، نرخ ارز و غیره به نقطه بهینه تصمیم گیری ها رسیده و حتی یک لحظه از صادرات غافل نشویم.
وی بیان داشت: اقتصاد ایران ظرفیت بالایی دارد و در شرایط کنونی تحریم ها، ظرفیت های داخلی می تواند به کمک ما بیاید؛ در سال های گذشته در سیاست های خودکفایی بیش از سیاست های توسعه بازار و توسعه تجارت فعال بوده ایم.
وی به ماده پنج قانون تشکیل صندوق ضمانت صادرات اشاره کرد که بر مبنای آن در صورت مسدود شدن درآمدهای صادرکنندگان و محدودیت های صادراتی و ارزی، نقش این صندوق در حمایت از صادرکنندگان پر رنگ تر خواهد شد.
خسروتاج یادآور شد: 10 هزار فعال صادراتی در کشور داریم، اما شاید 500 شرکت 80 درصد صادرات را بر عهده دارند؛ در این پیوند لازم است به سمت فعالتر سازی بنگاه های کوچک و متوسط (SME) برویم که می توانند اشتغالزایی و ارزآوری به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات می تواند با تعریف چارچوب هایی با سازمان ها و نهادهای صادراتی به کاهش مشکلات بپردازد، همچنین درخصوص شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی نیز باید دید که صندوق در بحث صدور ضمانتنامه چگونه می تواند به یاری آنها بشتابد.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه باید مدیریت یکپارچه در حمایت از صادرات داشته باشیم، گفت: بسیاری کشورها وزارتخانه ای مجزا در این زمینه دارند؛ موضوعی که در دولت های هفتم و هشتم هم مورد توجه قرار گرفته بود.
وی اضافه کرد: بازارهای عراق و افغانستان برای ما بسیار مهم است و در هفت ماهه امسال در همسنجی با پارسال صادرات به عراق رشد 54 درصدی داشته است.
خسروتاج تاکید کرد: صندوق ضمانت صادرات باید در کشورهای یاد شده شعبه داشته باشد تا ریسک های صادراتی برای صادرکنندگان به حداقل برسد.

** حفظ خدمات بانکی به صادرکنندگان
«علی صالح آبادی» مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران نیز در این آیین گفت: امروز دشمن به دنبال محدود کردن درآمدهای ارزی کشور از طریق محدودیت فروش نفت است بنابراین همه باید تلاش کنیم تا در این شرایط نیز بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.
وی افزود: در شرایط امروز حفظ خدمات بانکی به صادرکنندگان هدف اصلی شبکه بانکی است.
به گفته این مقام بانکی، با وجود نزدیک به 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، مشکلی در اداره کشور نخواهیم داشت.

** مخالف شیوه های کنونی برای بازگشت ارز به کشور هستیم
همچنین «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این مراسم گفت: استفاده از ضمانتنامه های صندوق ضمانت صادرات ایران در بحث ورود موقت کالاها می تواند تاثیرگذار باشد؛ در این زمینه صندوق در ماه های گذشته تلاش زیادی داشته، اما به دلیل مخالفت های گمرک محقق نشده است.
وی تاکید کرد: حمایت از صادرکنندگان و از دست ندادن بازارهای هدف صادراتی، با شرایط امروز کشور امکان پذیر نیست و سیاست های 6 ماه گذشته تداوم صادرات را نشان نمی دهد.
لاهوتی یادآور شد: سال ها نسبت به سرکوب نرخ ارز معترض بودیم، اما در ماه های گذشته با واقعی کردن این نرخ، انفجار آن را شاهد بودیم؛ با این وجود رشد 13.5 درصدی در صادرات در هفت ماهه امسال محقق شد.
وی گفت: آنچه صادرکنندگان را بیش از همه چیز آزار می دهد، تغییر پی در پی قوانین و مقررات و اصلاح بخشنامه هاست، به طوری که فقط در یک ماه گذشته حدود 50 دستورالعمل و بخشنامه صادر شده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به برخی نشان های تجاری صاحب نام در کشور اشاره کرد که مردم محصولات آنها را به نام برندشان می شناسند و گفت: اینکه یک شبه بخواهیم بدون توجه به تعهدات صادرکنندگان به مشتریان، صادرات چنین کالاهایی را ممنوع یا محدود کنیم، به دغدغه اصلی این روزها تبدیل شده است.
وی هشدار داد: اگر بازارهای هدف صادراتی از دست برود، به دست آوردن آنها به راحتی امکانپذیر نیست.
لاهوتی ادامه داد: موافق بازگشت منابع خارج شده از کشور همراه با منافع آنها به کشور هستیم، اما از شیوه های در پیش گرفته شده انتقاد داریم زیرا در عمل فضا را به افراد غیرمتعهد واگذار و صادرکنندگان بزرگ را از میدان به در می کند.
وی تاکید کرد: باید به جای نظام چند نرخی فعلی، نظام دستکم 2 نرخی ارز را بپذیریم و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، به نتیجه نمی رسیم.

** دغدغه های صادرکنندگان
به گزارش ایرنا، در ادامه این مراسم که در محل صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد، برخی صادرکنندگان به عنوان سخنران پشت تریبون حاضر شدند و از دغدغه های مبتلابه خود گفتند.
«سلطانی» یکی از این صادرکنندگان، کشور را نیازمند یک وزیر صادرات دانست که در دولت امضا داشته باشد.
به گفته وی، امروز صادرکنندگان فقط درگیر مسائل تولیدی و صادراتی نیستند، بلکه برخی داخلی ها به دنبال اخلال گری هستند.
این فعال صادراتی تاکید کرد: امروز روزی نیست که هر کس به دنبال کار خود باشد، بلکه باید به اجماع و هماهنگی در امور برسیم.
«عبدالله» مدیرعامل یک شرکت کشت و صنعت نیز در این مراسم یادآور شد: بحران های زیادی در کشور جلوی رشد صادراتی را گرفته که می توان به بحران های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، توزیع ثروت و اختلاس ها اشاره کرد.
وی، مسائل زیست محیطی را مادر همه این بحران ها توصیف کرد که تا حل نشود، اصلاح معنی نمی یابد.
عبدالله در ادامه از تاخیر در تخصیص ارز گلایه کرد و گفت: چرا باید به عنوان یک فعال اقتصادی برای دریافت 16 هزار دلار یک ماه و نیم در نوبت باشم؟
وی ادامه داد: در شرایط فعلی با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، مشتریان اصلی شرکت ها که همان اقشار ضعیف و متوسط هستند، کنار رفته اند و تداوم این موضوع به زمین گیر شدن صنعت خواهد انجامید.
این فعال اقتصادی همچنین به طرح این پرسش پرداخت که چرا باید ارز حاصل از صادرات را از سامانه نیما به کشور برگرداند در حالی که اختلاف قیمت دستکم 6 هزار تومانی با بازار آزاد دارد.
در آیین امروز از تعدادی از صادرکنندگان منتخب صندوق ضمانت صادرات ایران با اهدای لوح و جوایز صادراتی قدردانی شد.