:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

زمینه توسعه همکاری های تجاری ایران و ترکیه وجود دارد

معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط سیاسی خوبی بین ایران و ترکیه حاکم است، گفت: از لحاظ حجم مبادلات تجاری راضی نیستیم و با توجه به وجود مرزهای مشترک و ظرفیت‌های دو کشور باید همکاری های بیشتری داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
اقتصادگردان- غلامرضا انصاری روز دوشنبه در نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دوست‌های قدیمی هستند، افزود: مرزهای ایران و ترکیه همواره مرز صلح، دوستی و آرامش بوده که باعث فراهم‌تر شدن شرایط همکاری بین دو کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: امروز ایران و ترکیه در ساختارهای منطقه پیش رفته اند و نهادهای قابل اتکایی مانند اکو احیا شده است.
انصاری اظهارداشت: ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که می‌توانند از مراودات دو سوی سرزمین قاره آسیا سود فراوان ببرند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد و تجارت ظرفیت‌های دو کشور فراوان است، ادامه داد: دو دولت تلاش دارند تا با گسترش ظرفیت‌ها و رفع موانع اداری و ساختاری، ظرفیت بیشتری ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه نقش موثری در ثبات، آرامش و مبارزه با تروریست داشتند و این نقش می‌تواند در آینده و سازندگی این کشورها نیز ادامه داشته باشد، اضافه کرد: تشکیل شرکت‌های مشترک در کشورهای آسیب دیده منطقه برای بازسازی این کشورها، زمینه گسترده برای همکاری اقتصادی و کمک به بازسازی این کشورها را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصای علیه کشورمان تصمیم یک جانبه‌ای از طرف آمریکاست، ادامه داد: موانع و مشکلاتی در جهت همکاری دو کشور وجود دارد که ربطی به تحریم ندارد.
معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر در بخش بانکی روابط ایران و ترکیه دچار مشکلاتی شده است، اظهار امیدواری کرد: همانطور که مقام های ترکیه قول داده‌اند، حمل و نقل کالا بین دو کشور در مرز تسهیل شود.
وی اضافه کرد: با وجود سه مرز فعال بین ایران و ترکیه باید همکاری های اقتصادی تسهیل شده و هزینه تجارت بین دو کشور به حداقل برسد.
رئیس مرکز مطالعاتی استراتژی آسیایی ترکیه هم با بیان اینکه حجم تجارت ایران و ترکیه به 22 میلیارد دلار رسیده بود، گفت: اکنون به 10 میلیارد دلار کاهش یافته است .
سلیمان شان‌سوی خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و ترکیه برای حفظ اقتصاد خود باید با حرکت علمی تلاش کنند.
وی گفت: ایران و ترکیه در جهت توسعه علمی کارهای بزرگی انجام داده اند و تجارب زیادی در این خصوص دارند.
شان سوی اضافه کرد: تجارت بین دو کشور باید به 30 میلیارد دلار برسد که برای این کار بسترها در حال آماده‌سازی است.
وی با بیان اینکه البته ایران و ترکیه نمی‌توانند در هر سطح و بخشی رابطه و همکاری داشته باشند، گفت: از این میان می‌توان بهترین بخش‌ها را منطبق با ظرفیت‌ها انتخاب کرد و روابط را گسترده‌تر کرد.
وی با اشاره به تلاش هر دو کشور برای گسترش امنیت و رفاه مردم منطقه افزود: خنثی‌سازی فتنه در دنیای اسلام با مقاومت و ایستادگی و حمایت هر دو کشور از کشورهای مورد هدف یکی دیگر از مصادیق همکاری و تعامل بین دو کشور است.