:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سرنوشت بورس نفت چه می‌شود؟ عرضه ادامه دارد مادام كه خريدار باشد

سعيد خوشرو مدیر بین‌الملل شرکت نفت گفت: آمادگی داریم مادامی که خریدار باشد در بورس نفت عرضه کنیم. حتماً عرضه نفت در بورس مستمر خواهد بود و اگر مقدار یک میلیون بشکه در این مرحله عرضه شد برای آزمایش و محک زدن بخش خصوصی بود
کد خبر: ۱۲۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
اقتصاد گردان - مدیر بین‌الملل شرکت نفت گفت: آمادگی داریم مادامی که خریدار باشد در بورس نفت عرضه کنیم. سعید خوشرو با اعلام این مطلب در شبکه خبرگفت: حتماً عرضه نفت در بورس مستمر خواهد بود و اگر مقدار یک میلیون بشکه در این مرحله عرضه شد برای آزمایش و محک زدن بخش خصوصی بود.

وی گفت: استقبالی هم که از عرضه نفت در بورس شد به واسطه انعطاف‌های خوبی بود که ما نشان دادیم. انعطاف‌هایی که در قراردادهای مستقیم نداشتیم. خوشرو با اشاره به انعطاف در قیمت عرضه برای تسهیل معامله و کمک به بخش خصوصی افزود: ما جلساتی هم با بخش نفتکش و نیز بانک‌ها خواهیم داشت اما قاعدتاً فشار خارج از قاعده‌ای نمی‌توانیم بر آنها بیاوریم. 

مدیر بین‌الملل شرکت نفت گفت: امکان معامله با چند ارز، اکنون برای خریداران وجود دارد مانند یوان، یورو و درهم، اما ما در این باره از بانک مرکزی اعلام نیاز می‌گیریم و چنانچه قبول کنند ارز دیگری را هم در صورت تأیید لحاظ خواهیم کرد. وی با بیان اینکه تحویل در مقصد، دور از ذهن نیست و در برخی مقاصد شدنی است، گفت: معامله به صورت تهاتر، پیچیدگی‌هایی دارد برای اینکه نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با وزارتخانه‌های دیگر دارد.

سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی هم گفت: عرضه نفت در بورس را باید به فال نیک گرفت و این یک حرکتی است برای مقابله با تحریم‌ها و نشان می‌دهد که ما دست بسته نیستیم و به کشورهای صادرکننده در منطقه نشان می‌دهد که اگر قرار باشد ما نتوانیم نفت صادر کنیم این قدرت را داریم که در قیمت‌ها انعطاف داشته باشیم و می‌توانیم نفت را با تخفیف مناسب به بازار عرضه کنیم. 
بابک باقری کارشناس بورس انرژی نیز در این برنامه گفت: روز عرضه نفت خام در بورس یک روز تاریخی در اقتصاد ایران بود مثل ملی شدن صنعت نفت که نقطه عطفی در اقتصاد کشور است و این مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند ملی شدن صنعت نفت را به معنای واقعی خودش محقق کند.باقری گفت: اگر عرضه نفت و محصولات وابسته آن در بورس ادامه یابد، بورس نفت ایران در منطقه می‌تواند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، زیرا اولین بورس از این نوع است که در کشوری که خودش تولید‌کننده نفت است ایجاد شده است.