:
كمينه:۶°
بیشینه:۱۳°
به‌روز شده در: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۰
ایرج سهرابی
يك وزیر توانمند یا مدیر ارشد صنعتی، در عین حال که باید از تخصص کافی و توان مدیریتی در فضاي صنعت و تجارت، خط تولید و بازار کالا و خدمات برخوردار باشد، باید از شاخص ها و چالش های فضای کسب و کار ایران، روش موثر مذاکره با سازمان های همجوار تولید و تجارت و دستگاه های اجرایی کشور، مجلس، بخش های نظارتی و مدیریت کلان کشور، هزینه های مبادله و پنهان تحریم، اثر سیاست خارجی و قوانین و مقررات بر تولید و تجارت، ديدگاه نمايندگان ملت، واکنش فعالان اقتصادی و تولید کننده و مصرف کننده در شرایط خاص اقتصاد ایران و... آگاهی داشته باشد
کد خبر: ۱۲۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
اقتصاد گردان - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ رئیس جمهور، رضا رحمانی را به عنوان گزینه پیشنهادی دولت جهت وزارتخانه صمت به مجلس معرفی کرد.  رحمانی تا قبل از اینکه به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مطرح باشد به عنوان قائم مقام وزیر صمت در امور تولید مشغول به خدمت بود.
انتخاب رضا رحمانی برای وزارت صنعت و معدن و تجارت، از آن جهت اهمیت ویژه دارد که در شرایط کنونی، انتخاب وزیری کارآمد و توانمند از نظر اجرایی، تحصیلی و نفوذ کلام در بین مدیران صنعتی کشور، و در عین حال آشنا با مسائل کلان و بخش های نظارتی تجارت و صنعت کشور،  برای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ضرورت به شمار می رود. زیرا همان طور که بسیاری از مدیران صنعتی  و تجاری کشور بارها اشاره کرده اند، یک مدیر صنعت و تجارت، برای پیشبرد اهداف حوزه تحت مدیریت خود، نمی تواند  تمام وقت خود را صرفا برای حوزه مدیریتی خود به کار بگیرد  بلکه باید بخشی از توان و وقت خود را  برای ایجاد ارتباط موثر با سایر دستگاه های اجرایی، بررسی اثر قوانین مجلس و سیاست های دولت بر تولید و تجارت و افزایش کارایی و بهره وری به کار بگیرد و با ارتباط موثر و بررسی   بازار کالا و خدمات، مردم و تولید کننده و مصرف کننده، شبکه بانکی، تامین اعتبار، تجارت و سیاست خارجی، مسائل ارزی و ریالی و... موانع موجود را برطرف کند و در ارتباط با ارکان مختلف نظام از جمله مجلس و قوه قضاییه، دانشگاه ها، کارآفرینان، نیروی انتظامی و...  در جهت کاهش مشکلات فضای کسب وکار حرکت کند.
براین اساس، یک وزیر توانمند یا مدیر ارشد صنعتی، در عین حال که باید از تخصص کافی و توان مدیریتی در خط تولید و بازار کالا و خدمات برخوردار باشد، باید از شاخص ها و چالش های فضای کسب و کار  ایران،  روش موثر مذاکره با سازمان های همجوار تولید و تجارت و دستگاه های اجرایی کشور، بخش های نظارتی و مدیریت کلان کشور، هزینه های مبادله  و پنهان تحریم، اثر سیاست خارجی و قوانین و مقررات بر تولید و تجارت، قوانين مجلس و ديدگاه نمايندگان ملت، واکنش فعالان اقتصادی و تولید کننده و مصرف کننده در شرایط خاص اقتصاد ایران و...  آگاهی داشته باشد 
در این راستا، در شرایطی که دولت با انتخاب چهار وزیر برای وزارتخانه های صمت،  تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی، و راه و شهرسازی، در آستانه شروع دور دوم تحریم های آمریکا و تحریم نفتی و بانکی، به دنبال بهبود مدیریت اقتصاد کشور و ایجاد هماهنگی در اعضای هیات دولت برای مقابله با آثار تحریم و رفع چالش های موجود است، باید کسانی به عنوان وزیر انتخاب شوند که نیروهایی توانمند، کارآمد و با تجربه در زمینه های مختلف صنعتی و اقتصادی باشند و ضمن آشنایی با زیر بخش های مختلف تولیدی، تجاری و صنعتی، از توان گفت وگو و ایجاد ارتباط با مجلس و سایر ارکان نظام برخوردار باشند.
از این رو، سوابق رضا رحمانی گزینه وزارت صمت نشان می دهد که وی از شاخص های مورد نظر برای انتخاب یک وزیر پر انرژی و توانمند و دارای توان مدیریت اجرایی در صنعت و تجارت و در عین حال ایجاد ارتباط موثر با مجلس و اعضای دولت و سایر دستگاه های اجرایی برخودار است و می تواند ضمن ایجاد هماهنگی های لازم در دولت، اثرگذاری سیاست های دولت در مقطع کنونی اقتصاد کشور را تقویت کند تا مجموعه اقدامات دولت برای ساماندهی بازار کالا و خدمات، حفظ تولید و اشتغال موجود و کمک به رفع چالش ها مدیریت شود. 
رحمانی علاوه بر برخورداری از تحصیلات و دانش صنعتی، از تجربه اجرایی و مدیریتی فراوان در بخش های مختلف صنعت و تجارت کشور برخوردار بوده و همچنین تجربه حضور در کمیسیون صنعت و معدن مجلس و نظارت بر صنعت و معدن و تجارت را در کارنامه خود داشته و این تجربه و سابقه کاری می تواند به ایجاد ارتباط موثر با مدیران صنعتی، نمایندگان مجلس، سایر دستگاه های اجرایی، هیات دولت و سایر ارکان نظام ازجمله بخش های نظارتی و قضایی کمک کند. 
براین اساس، رحمانی نه تنها دانش کافی و تجربه اجرایی و مدیریتی برای حضور در این وزارتخانه را دارد و از کارایی مدیریتی کافی برای مدیریت صنعت و تجارت برخوردار است، بلکه به خاطر حضور در کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز سال ها به عنوان نماینده مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص بخش های صنعتی و تجاری از نگاه نظارتی و کلان نگر در مدیریت اقتصاد کشور برخوردار است و با چالش های کلان بخش های مختلف اقتصاد کشور، و اثرگذاری سیاست های دولت و قوانین و مقررات مجلس، نقاط ضعف و قوت بخش های تجاری و صنعتی و اثر مدیریت دولت و قوانین و مقررات بر بخش های کلان و خرد اقتصاد و صنعت و تجارت آشنایی دارد. 
در نتیجه این تجربه دو سویه در بخش مدیریت خرد و کلان و اجرایی صنعتی و تجاری کشور و همچنین حضور در مجلس و قانون گذاری و بخش های نظارتی و مدیریت کلان کشور، می تواند وزیر صنعت و معدن و تجارت را در عبور از چالش های موجود و اثرات دوره تحریم یاری دهد 

کارنامه رحمانی نشان می دهد که او آماده است  تا سکان این وزارتخانه مهم صنعتی و تجاری را در مقطع کنونی اقتصاد کشور به عهده بگیرد و  برای  عبور از چالش های حاصل از تحریم ها و مشکلات ساختاری صنعت و اقتصاد کشور، هماهنگی لازم را بین تجارت خارجی، بازرگانی داخلی و تولید و اشتغال صنعتی با سایر دستگاه های اجرایی کشور فراهم کند و زمینه رشد سرمایه گذاری ها و حفظ حیات واحدهای اقتصادی موجود را ایجاد کند.
آن گونه که در سایت دولت ذکر شده است، رضا رحمانی 52 ساله محورهای برنامه پیشنهادی خود را عمدتاً بر محور تحقق اصل حمایت هدفمند از تولید و صنایع تولیدی و رقابت پذیر نمودن بخش صنعت، توجه ویژه به تسهیل تجاری و توسعه تجارت داخلی، رعایت کیفیت ارائه خدمات بازرگانی و همچنین تنظیم بازار با رویکرد آرامش بخشی اجتماعی و اقتصادی، کاهش نوسانات بازار و تامین مایحتاج عمومی و اقلام اساسی حساس و ضروری بویژه برای اقشار آسیب پذیر با بهره گیری از نیروی انسانی و همکاران صدیق و خدمتگزار عنوان کرده است.
رحماني  وزير پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه خود، ضمن تبیین وضعیت موجود صنعت، معدن و تجارت و تحليل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهديدهاي هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت، به ارائه اهداف كلي و كمي در بخش هاي صنعت، معدن  و تجارت پرداخته است. همچنین  حمایت هدفمند از تولید کالای ایرانی که به توانمند سازی فعالان و مقاوم تر نمودن کشور در برابر تکانه های محیطی و اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی در بخش صنعت، معدن و تجارت می انجامد را از دیگر برنامه های خود بیان نموده است.
راهبردهای توسعه بخش صنعت و برنامه های اجرايي برای تحقق آنها، راهبردهای توسعه بخش معدن و صنايع معدني و همچنين راهبردهاي بخش تجارت و راهبردهای توسعه بخش معدن و صنايع معدني و بخش تجارت، به تفضيل مورد توجه قرار گرفته است. 
همچنين در بخش اقدامات ويژه براي سرعت بخشيدن به كاهش مشكلات، مقابله با چالش ها و موانع و همچنين بهبود شرايط موجود، اقدامات خاص و ويژه مورد توجه قرار گرفته است.  رحماني در بخش الزامات تحقق اهداف و اجرای برنامه ها نيز به سازوكارها، موانع، امكانات مورد نياز و توان مديريتي و نيروي انساني توجه داشته است. 

نگاهی به این برنامه نشان می دهد که رحمانی علاوه بر کلان نگری و رفع چالش های موجود و ایجاد ثبات در بازار کالا و خدمات و توجه به دغدغه های دولت و مردم در بازار کالا و خدمات و تامین معیشت و کالاهای اساسی مردم، به مسائل خرد بنگاه ها و صنعت و تولید و تجارت نیز توجه دارد و در تلاش است که زمینه ها و بسترهای لازم برای حفظ حیات واحدهای اقتصادی و اشتغال موجود در تولید و تجارت، سرپاماندن بنگاه ها و ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی را پیگیری کند. 
در حال حاضر، علاوه بر موضوع قیمت کالاها و خدمات و قدرت خرید مردم، ساماندهی بازار،  تقویت عرضه، موجودی انبار کافی برای تامین تقاضای موثر، تامین نیازهای معیشتی مردم، نظارت بر قیمت ها و تولید و توزیع کالاها  و خدمات، ثبت سفارش و واردات به موقع، ترخیص به موقع کالاها از  گمرک، تامین مواد اولیه تولید، تامین نقدینگی و نیازهای ریالی و ارزی واحدهای اقتصادی، قیمت گذاری مناسب کالاهایی مانند خودرو، حفظ تولید صنایع بزرگ، نظارت بر وضعیت صادرات کالاها با اولویت تعادل بازار داخلی و کمک به توان صادرکنندگان و تولید کنندگان، ایجاد تعادل نسبی در تولید، توزیع، واردات و وصادرات و... از مسائلی است که می تواند دغدغه دولت، مردم و مصرف کنندگان، تولید کننده و صادر کننده را برطرف نماید و این نکات در برنامه جامع رحمانی برای وزارت صنعت و معدن و تجارت مطرح شده است و به نظر می رسد که رحمانی با نگاهی جامع و کلان نگر برنامه ای موثر برای دریافت رای اعتماد نمایندگان مجلس را ارائه کرده و در عین حال به دغدغه های مسوولان نظام، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و اعضای دولت، و همچنین ذی نفعان  و فعالان بخش های صنعت، معدن و تجارت توجه کرده است و به ریز و درشت و خرد و کلان مسائل صنعتی، تجاری و معدنی کشور در این مقطع گذر از دوران تحریم آگاهی داشته و برای آنها برنامه ارائه کرده است تا به کمک همکاران خود و همت تلاش گران صنعت و تولید و تجارت کشور، بتواند انتظارات مردم و مسوولان و نمایندگان ملت در مجلس را برآورده سازد.   

سوابق اجرایی و مدیریتی

رحماني در  سوابق اجرایی و مدیریتی خود نيز قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  و برگزیده به عنوان معاون برتر، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، رییس هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد مقابله با آثار تحریم، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کار گروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مجری طرح رونق تولید، رییس کمیسیون اصلی نظارت بر تاسیس و فعالیت تشکل های فعالیت صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت در سفرهای استانی رئيس جمهور، عضو شورای عالی بیمه و  شورای عالی آمار و... را در كارنامه دارد. 
همچنين عضويت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ايران و تهران،  کمیسیون‌های صنعت و کسب و کار اتاق بازرگانی، کارگروه تخصصی مناطق آزاد، مشاور رییس هیات عامل سازمان گسترش، رییس هیات امنای صندوق بازنشستگی کارکنان مس، هیات مدیره شرکت نوسازی صنایع ایسران، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و... بخشي ديگر ازسوابق اجرايي و كاري رحماني بوده است. 
وي در دوره مديريتي خود تشويق و تقديرهايي با عنوان معاون برتر وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر نمونه در جشنواره شهید رجایی، مدیر نمونه شرکت تراکتورسازی ایران بر اساس ارزیابیEFQM، مدیر نمونه مجتمع آلومینیوم المهدی داشته است.
 از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی رضا رحمانی می توان به معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره‌ های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رییس هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد مقابله با آثار تحریم، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کار گروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مجری طرح رونق تولید، رییس کمیسیون اصلی نظارت بر تاسیس و فعالیت تشکل های فعالیت صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بوده است. 
وی همچنین عضو شورای عالی بیمه، عضو شورای عالی آمار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران، عضویت در کمیسیون ‌های صنعت و کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، عضو کارگروه تخصصی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور، مشاور رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رییس هیات امنای صندوق بازنشستگی کارکنان مس ایران، عضو هیات مدیره شرکت نوسازی صنایع ایران، عضو شورای گفت ‌وگوی دولت و بخش خصوصی، را در کارنامه خود دارد. 
رحمانی تجربه قانون گذاری و حضور در مجلس نیز داشته و نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم، رییس کمیته‌ صنعت مجلس، هفتم، عضویت در هیات های تحقیق و تفحص از جمله هیات تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی و معادن، رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، رییس کمیته‌ صنعت، اقتصاد و بازرگانی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور، عضویت در فراکسیون های کارگری، روستایی و مناطق محروم و صنایع غذایی مجلس  بوده است. 
از سوی دیگر،  می توان به  تجربه مدیریتی او در مناطق و استان ها با عنوان مدیر کل اداری و مالی استانداری آذربایجان شرقی، مشاور استاندر آذربایجان شرقی، معاون شرکت تراکتورسازی تبریز، معاون شرکت آلومینیوم المهدی (عج) بندر عباس اشاره نمود
این مدیر جوان 52 ساله  متولد  1345 در تبریز  و دارای چهار فرزند است که در سوابق تحصیلی خود کارشناسی در رشته حقوق دانشگاه تبریز  را اخذ و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و  دوره مدیریت استراتژیک در سازمان مدیریت صنعتی، را پشت سر گذاشته و علاوه بر برخورداری  از دانش  و تخصص لازم در مدیریت صنعتی، از سوابق حرفه ای و تخصصی در بخش های مختلف صنعت کشور برخوردار است. سوابق وی علاوه بر سابقه ایثارگری، عضویت در بسیج، حضور در جبهه و جانبازی 25 درصدی داراي سوابق تحصیلی و آموزشي دوره دکتری مدیریت (DBA) دانشگاه صنایع و معادن ایران، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره مدیریت استراتژیک ــ سازمان مدیریت صنعتی، عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی سهند، عضو شورایعالی پژوهشی (هیات امناء) موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: