:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

اجرای قرارداد بهره‌برداری موقت بندر چابهار تا 14 روز آینده

نشست بررسی موافقتنامه چابهار با حضور مقامات سه کشور ایران، هند و افغانستان برای بررسی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
اقتصادگردان- در این نشست سه جانبه که امام‌الدین وریماچ، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان؛ تیرومورتی، قائم مقام وزیر امور خارجه هند و محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه در امور بین‌الملل حضور داشتند به موضوع بهره‌برداری موقت بندرچابهار تا 14 روز آینده و تشکیل کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه ایران-هند- افغانستان در دو ماه آینده و ... پرداخته شد.
قائم مقام وزیر امور خارجه هند دراین نشست، گفت: مشتاقانه منتظر تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان و مشهد- هرات هستیم تا فعالیت ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران، هند و افغانستان توسعه یابد. «تیرومورتی» در اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار اظهارکرد: در اجرای موافقتنامه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان، بندر چابهار کانون توسعه ترانزیت منطقه و سه کشور است و این بندر برای انتقال کالا از هند به افغانستان نقش بسزایی دارد.

   تشکیل کمیته پیگیری موافقتنامه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده کمیته پیگیری موافقت‌نامه چابهار تشکیل می‌شود، گفت: حداکثر تا دو هفته آینده شاهد شروع رسمی قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی هستیم. محمد راستاد در حاشیه اولین اجلاس نشست اجرایی‌سازی و شورای هماهنگی موافقتنامه ۳ جانبه ترانزیتی چابهار بین ایران، هند و افغانستان اظهارکرد: در سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مردادماه امسال برای اجرا ابلاغ شد. او افزود: براساس ماده ۹ این موافقتنامه باید شورای هماهنگی ۳ کشور با حضور معاونان وزرای حمل و نقل ۳ کشور تشکیل می‌شد تا زمینه اجرای موافقتنامه فراهم شود.راستاد افزود: از نظر نقش مهم ۳ کشور در ترانزیت، این موافقتنامه و نحوه اجرای آن می‌تواند کمک شایسته‌ای به بهبود وضعیت حمل و نقل و تجارت ۳ کشور داشته باشد و در این مدت شاهد این بودیم که ۹ کشتی حامل گندم صادراتی از طریق چابهار از هند به افغانستان ترانزیت شد.