:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
از سیاست پولی تا کمک به ثبات اقتصاد

برنامه دژپسند برای وزارت اقتصاد؛ گذر از تلاطم به سوي اقتصاد با ثبات، نظام بانکی باید اصلاح شود + متن كامل برنامه

جزئیات برنامه‌های فرهاد دژپسند گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی در 6 محور تشریح شد ۱-گذر از تلاطم‌های ناشی از تحریم و مدیریت مخاطرات اقتصادی ۲- تامین مالی فراگیر و ترغیب سرمایه‌گذاری، ۳- بهبود محیط کسب و کار، ارتقای توان تولید ملی و تعادل بخشی در بازارهای مختلف، ۴- ارتقاء شفافیت و انضباط مالی- اداری ۵- اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساختهای مرتبط ۶- توانمند سازی نظام سیاست‌گذاری و اجرای اصلاحات ساختاری
کد خبر: ۱۲۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
اقتصاد گردان - فرهاد دژپسند گزینه پیشنهادی دولت برای مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی، جزئیات برنامه خود برای این وزارتخانه را تشریح کرد.


۶ محور برنامه‌ دژپسند بدین شرح است:‌

۱-گذر از تلاطم‌های ناشی از تحریم و مدیریت مخاطرات اقتصادی

۲- تامین مالی فراگیر و ترغیب سرمایه‌گذاری، 

۳- بهبود محیط کسب و کار، ارتقای توان تولید ملی و تعادل بخشی در بازارهای مختلف، 

۴- ارتقاء شفافیت و انضباط مالی- اداری

۵- اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساختهای مرتبط 

۶- توانمند سازی نظام سیاست‌گذاری و اجرای اصلاحات ساختاری

براساس جزئیات برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد، رئوس محور اول این برنامه بدین شرح است: 

۱-گذر از تلاطم‌های ناشی از تحریم و مدیریت مخاطرات اقتصادی

رعایت هماهنگی در سیاست‌گذاری  پولی، ارزی،‌ اعتباری و بودجه‌ای جهت حفظ ثبات اقتصاد کلان

حمایت از تولید با رویکرد صادرات محور و هدایت نقدینگی به سمت تولید و اقتصاد مولد

فعال نمودن ظرفیت‌های بیکار و بلااستفاده دارای توجیه اقتصادی و توان تولید رقابتی

ایجاد تسهیلات مالیاتی برای تولید کنندگان به منظور عبور از مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش رسوب کالا در اماکن گمرکی و کاهش زمان و هزینه تشریفات گمرکی ترخیص کالا در رویه‌های صادرات و واردات

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور برای پیشبرد مذاکرات اقتصادی موثر دوجانبه و چند جانبه بین‌المللی برای کاهش فشارهای تحریم و ممانعت از تشدید تحریم‌ها

ایجاد زمینه‌ لازم برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با اولویت کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا( MENA) به ویژه کشورهای چین، هند، عمان، قطر و ... با هدف ارتقای توان تولید و توسعه صادرات

استفاده کارا از دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی برای توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به صورت ابزار اهرمی و یا توسعه مشارکت عمومی و خصوصی

استفاده از ظرفیت‌های تعامل با کشورهای آسیایی در تقویت فرایند تولید و نظام تامین مالی کشور با تاکید بر کشور چین

احیا کارکرد اصلی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در جهت افزایش جهشی صادرات غیرنفتی

ساماندهی طرح سهام عدالت در راستای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی

همکاری فعالانه با دستگاه‌های اجرایی مربوط برای ایجاد کمربندی ایمنی معیشتی به ویژه برای اقشار خاص

۲- تامین مالی فراگیر و ترغیب سرمایه‌گذاری

تسریع در اصلاح نظام بانکی در حوزه بانک‌های دولتی با هدف ارتقای کارآمدی بانک‌ها

مشارکت فعال در باز ساماندهی نظام پولی و بانکی

افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و واگذاری اموال و املاک مازاد

نهادسازی برای مدیریت معوقات بانکی و طراحی ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها

مولدسازی دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی و اهرمی کردن دارایی‌های دولت

اهرمی کردن نقدینگی

مدیریت انتشار انواع اوراق بدهی و سایر ابزارهای تسویه و تهاتر با هدف ایجاد ترکیب بهینه بدهی‌های دولت

حضور فعال برای جذب سرمایه‌گذار از طریق راهکارهای موجود پس از خروج آمریکا از برجام

فعال‌سازی و به کارگیری ظرفیت‌های نهادهای مالی توسعه‌ای در تامین مالی اقتصاد و سرمایه‌‌گذاری

گسترش ابزارها و نهادهای مالی نوین به منظور تامین منابع مالی و مدیریت ریسک نظیر توسعه بیمه و تامین مالی خرد و ایجاد یا فعال سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید

گسترش گزینه‌های سرمایه‌گذاری جمعی (تبدیل انگیزه‌های سفته بازی ویرانگر به سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرین)

توانمندسازی صنعت بیمه، تشویق رقابت و افزایش سهم بیمه‌های غیردولتی

افزایش ظرفیت پذیرش ریسک در بازار بیمه کشور و تامین پوشش‌های بیمه اتکایی مورد نیاز حوزه سرمایه‌گذاری و تولید

حمایت از رشد و توسعه فن تک‌ها (شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری مالی) با هدف افزایش نوآوری در صنایع مالی

۳- بهبود محیط کسب و کار، ارتقای توان تولید ملی و تعادل بخشی به بازارها

شناسایی و مواجهه با عوامل اصلی بازدارنده در بهبود محیط کسب و کار و تنقیح قوانین اقتصادی معارض با سهولت فضای کسب و کار

تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی، مالی، تجاری و حمایتی به منظور توسعه افقی و عمومی زنجیره تولید محصولات دارای مزیت نسبی

تدوین سیاست‌های ناظر به جلوگیری از مداخله نهادهای سیاستگذار در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی و پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای جبران خسارات و هزینه‌های وارده به آنها

طراحی و تدوین سازوکار خروج نهادهای عمومی غیردولتی از محیط فعالیت‌های بخش خصوصی

برقراری ارتباط منظم و سازمان یافته با فعالان اقتصادی در جهت تبادل گفتمان برای بهبود فضای کسب وکار

طراحی سازوکار تسهیل دسترسی به مدیران ارشد وزارت و دستگاه‌های تابعه متناسب با رتبه بنگاه‌های اقتصادی

جلب مشارکت فعال و مؤثر تشکل‌های اقتصادی در تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها، و ...

مؤثرسازی نقش شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی در سیاست‌گذاری اقتصادی

واگذاری سهام اقلیت دولت در شرکت‌های بزرگ کشور

۴- ارتقاء شفافیت و انضباط مالی- اداری

برقراری اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی و تهیه الگوی استقرار نظام مدیریت حرفه‌ای در شرکت‌های دولتی

اعتماد آفرینی از طریق افزایش شفافیت، سلامت و انضباط اقتصادی و سیاست‌گذاری مبتنی بر قاعده و انضباط در طراحی و اجرا

ارتقاء رویکرد پیش‌گیرانه در اجرای قوانین و مقررات به منظور جلوگیری از بروز فساد اقتصادی

پیاده‌سازی روش‌های نوین در شناسایی و پیشگیری از موارد مشکوک و تامین مالی تروریسم و جرائم سازمان یافته

توسعه نظام مالیاتی نوین (گسترش طرح جامع مالیاتی)

بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای مدنی و واسط اقتصادی (اتاق بازرگانی، اتحادیه‌های صنفی و ...) برای کاهش فرار و اجتناب مالیاتی

اجرای کامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و طراحی سازوکار افشا و انتشار اطلاعات برای اعمال نظارت عمومی، به ویژه بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های عمومی و جمعی با رویکرد انتشار برخط اطلاعات مالی و حمایتی بخش عمومی در محیط‌های الکترونیکی

حمایت از رسانه‌های متعهد برای پیگیری جرایم اقتصادی

۵- اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساختهای مرتبط

تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند

ایجاد و توسعه سامانه‌های زیرساختی برای تحقق دولت الکترونیک و حرکت به سوی اقتصاد هوشمند از جمله (سامانه جامع مالیات الکترونیکی، سامانه خزانه‌داری الکترونیکی، گمرک نوین و الکترونیکی، توسعه و تکمیل سامانه جامع اموال  دولت (سادا) طراحی و پیاده سازی سامانه جامع امور شرکت‌های دولتی (سامانه مجامع و بنگاه‌ها) توسعه بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی کشور (بیتا) استقرار کامل سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) و ...

افزایش تعاملات الکترونیکی و کاهش مراجعات حضوری در کلیه نهادهای مالی، پولی و اعتباری ( از جمله امور مالیاتی، گمرک بیمه، بانک‌ها و بورس‌ها

۶- توانمند سازی نظام سیاستگذاری و اجرای اصلاحات ساختاری

همکاری با دستگاه‌های اجرایی ذیربط بالاخص سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای بهبود ساختار و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه امور اقتصادی کشور به منظور تقویت سازوکار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کلان اقتصادی کشور

ایجاد رابطه هم افزا، همدلانه و همکارانه با مجلس شورای اسلامی

مشارکت در تنقیح قوانین مادر و شناسایی قوانین و مقررات ناکارآمد، منسوخ و مخل و اصلاح آن

اعمال شایسته سالاری در انتصابات با رویکرد به کارگیری هر چه بیشتر زنان و جوانان در سطوح مدیریتی

تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی و تصمیم‌سازی برای تعامل موثر با نخبگان و خبرگان اقتصادی

کمک به تشکیل خانه اقتصاددانان برای به جریان انداختن دیدگاه‌ها و نظرات آنان در فرایند تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری

تامین اطلاعات و گزارش‌های لازم برای دستگاه‌های نظارتی در راستای پاسخ‌گویی مؤثر در چارچوب قوانین و مقررات

سهولت بخشی نظام ارتباطات و پاسخگویی مردمی و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات



تعامل با تيم اقتصادي دولت، نظام بانکی باید اصلاح شود

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن تاکید بر تعامل خود با تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد که نباید اجازه دهیم برخی جنگ حیدری و نعمتی راه بیندازند. وی همچنین ضمن گلایه از اینکه بانک‌ها ساختار ناموزونی پیدا کرده‌اند و با بانکداری مدرن فاصله دارند، بر اصلاح نظام بانکی و کاهش معوقات تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند که امروز در کنار وزرای پیشنهادی کار و صنعت، معدن و تجارت در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حاضر شده بود، یکی از برنامه‌های خود را موثرسازی نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان  و اظهار کرد: در این زمینه بخش خصوصی باید با تمام قوا حتی به صورت سینه‌خیز راه را برای خود بگشاید و جا باز کند.

وی افزود: در گذشته مبنای انجام امور در کشور بر سه محور دولت، سایر قوا و بخش خصوصی بود اما معتقدم امروز باید رکن چهارم دانشگاه‌ها نیز به آن اضافه شود.

دژپسند تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی را یکی دیگر از برنامه‌هایش دانست و گفت: این امر با استفاده از اندیشه استادان دانشگاه‌ها محقق خواهد شد. این موضوع تنها یک بحث تشریفاتی نیست و این برنامه را به رئیس جمهوری نیز اعلام کرده‌ام. اما در این زمینه چند مشکل وجود دارد. مشکلات سیاسی، نحوه‌ تفکر و وجود افراد دولت گرای افراطی تا بازارگرایان افراطی و همچنین بومی گرایی در این راستا وجود دارد که باید برطرف شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران همواره سهم بالایی در تدوین قوانین داشته است، تاکید کرد: این جلسه نخستین و آخرین جلسه حضور من در اتاق بازرگانی نخواهد بود. ایران به بخش خصوصی نیاز دارد و برای اینکه بخش خصوصی ایران را رشد دهد باید تولید و صادرات داشته باشد.

دژپسند اظهار کرد: با اینکه دولت روحانی برند دیپلماسی خارجی دارد، در این مدت ۱۵ میلیارد دلار جلب و ۱.۳ میلیارد دلار جذب کردیم. استفاده از نفت را باید استقراض تلقی کنیم. باید روش‌هایی داشته باشیم که مالیات را بالا ببریم؛ به گونه‌ای که فشار به جامعه وارد نشود که در این زمینه، بخش خصوصی می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر چه بخش خصوصی پایدارتر باشد، درآمد بیشتری دارد و دولت مالیات بیشتری به دست می‌آورد، ادامه داد: برای پر کردن کاستی‌ها نیاز داریم که توصیه‌های بخش خصوصی را داشته باشیم؛ چون فعالان بخش خصوصی بهتر وضعیت اقتصاد کشور را می‌شناسند. اینکه فرمانده اقتصاد کشور وزیر اقتصاد است یا کسی دیگر (که از طرف یکی از فعالان بخش خصوصی مطرح شد) درد ما نیست. دولت می‌گوید هر کس راهکار مناسب دارد بسم الله بگوید. باید در کنار هم بایستیم و بسته هایی که به برون رفت از چالش کمک می‌کند روی میز بگذاریم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به هماهنگی خود با دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت گفت: با رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ارتباط زیادی دارم و نباید اجازه دهیم که برخی بخواهند جنگ حیدری و نعمتی را مطرح کنند.

وی افزود: بانک‌های ما ساختار ناموزونی پیدا کرده‌اند و بانکداری ما با بانکداری مدرن فاصله دارد، به همین سبب رئیس‌جمهوری نخستین موضوعی که در اقتصاد تاکید داشت، اصلاح نظام بانکی بود.

دژپسند ادامه داد: البته اصلاح نظام بانکی نیازمند بسترهایی است؛ مثلا اعتبارسنجی‌ها باید درست انجام شود و معوقات کاهش پیدا کند تا سیستم بانکی بتواند با اعطای تسهیلات، نیازهای مالی بخش خصوصی را تامین کند. بخش خصوصی نه به عنوان یار دوازدهم، بلکه باید به عنوان شریک اصلی، در همه این زمینه‌ها ورود پیدا کند تا  این میدان مین (شرایط اقتصادی کنونی) پشت سر گذاشته شود.