:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ارتقاء رتبه ایران در استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ایران در حوزه عضویت در سازمان بین‌المللی استاندارد جایگاه خوبی به دست آورده و در استانداردسازی از رتبه ۳۲ به ۲۲ در بین ۱۶۳ کشور جهان دست یافته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
اقتصادگردان- نیره ‌سادات پیروزبخت امروز در همایش روز جهانی استاندارد در سالن همایش های بین المللی شهرداری قم عنوان کرد: ایران از باب قدمت تاریخی استاندارد در جایگاه خوبی قرار دارد به طوری که در زمان هخامنشی نیز به استانداردها توجه می‌شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در قرن معاصر نیز ایران جز کشورهایی بوده که در ۹۳ سال قبل یعنی در سال۱۳۰۴ قانونی را به تصویب رساند که پایه‌گذار قانون استاندارد است در حالیکه ایزو در سال ۱۹۴۰ چنین قانونی را پایه‌ریزی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استاندارد جایگاه ویژه ای در دین مبین اسلام دارد، امیرالمومنین (ع) در آخرین وصیت خویش مردم را به تقوا و رعایت نظم وصیت کردند؛ نظم همان پیاده کردن استانداردهاست.

پیروزبخت بیان کرد: در سال‌های اخیر از نگاه سنتی که به استاندارد وجود داشته گذر کرده ایم، در سیاست اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری نیز توجه به استاندارد همه محصولات را مورد تاکید قرار داده‌اند که خدمت، کالا و فرآیند را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: چندین سال برای طرح ارتقای جایگاه نظام استاندارد کار شد و توانستیم در سال ۹۶ قانون ارتقای نظام استاندارد سازی را تصویب کنیم و به موجب این قانون وظیفه سازمان گسترده تر و نظارت عالیه در بسیاری از فرآیندها مصوب شد و همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت استانداردها در درون سیستم شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: در این راستا شورای عالی استاندارد ماهیت فرابخشی پیدا کرد و شورای عالی استاندارد به ریاست رئیس جمهور و دبیری رئیس سازمان ملی استاندارد و متشکل از ۱۰ وزیر و چند معاون رئیس جمهور تشکیل شد. همچنین چند تن از قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور و از نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری عضو این شورا هستند.

پیروزبخت گفت: در حوزه های دیگر موضوعاتی مانند حلال پیش بینی شده است، تنها مرجع صدور گواهی حلال در ایران سازمان استاندارد است که در این قانون ۸ مرجعیت به سازمان داده شده که فصل الخطاب است تا دستگاه‌های دیگر دچار ابهام نباشند.

وی در مورد جایگاه سازمان استاندارد در عرصه بین المللی نیز بیان کرد: ایران در حوزه عضویت در سازمان بین المللی استاندارد جایگاه خوبی به دست آورده و از رتبه ۳۲ به ۲۲ در بین ۱۶۳ کشور جهان دست یافته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: ایران به عنوان عضو هیات مدیره فنی ایزو انتخاب شد که تاکنون اتفاق نیفتاده بود، همچنین در هیات مدیره سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی که مهمترین بحث آن "حلال" است عضویت داریم و جایگاه علمی و اجرایی خوبی به دست آورده ایم.

وی اظهار کرد: در سال جاری دبیرکل سازمان ایزو را به ایران دعوت کردیم که ملاقات‌هایی با معاون ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس داشت. جمهوری اسلامی ایران حامی استاندارد است و یکی از اهداف توسعه پایدار را استاندارد می‌داند.

وی گفت: بعد از ۶۰ سال که ایران عضو ایزو است در شرایطی که تحریم های ناجوانمردانه ای تحمیل شده عالی ترین مقام استانداردسازی می گوید در ایران، امنیت، آرامش و استانداردسازی را حس می کنم و پیام شما را به ۱۶۳ کشور می رسانم که این امر از نظر سیاسی به نفع ایران است.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: استاندارد حامی و پشتیبان اهداف توسعه پایدار است، البته استاندارد منحصر به کالا، خدمت و فرآیند نیست و در بسیاری از حوزه های دنیا وارد شده است.

وی افزود: سال گذشته یک طرح ایرانی استاندارد در بین ۱۶۳ کشور برنده شد که موجب مباهات است و این امر با ذهن باز امکان پذیر است.

پیروزبخت با بیان اینکه فناوری و نوآوری نیز دارای استاندارد است، تصریح کرد: در ایران، سازمان ملی استاندارد برای شرکت های دانش بنیان و محصولات برای اولین بار گواهینامه انطباق صادر کرده که نشان دهنده بها دادن به استاندارد است.

وی در مورد استاندارد ضد فساد اداری خاطرنشان کرد: انواع فسادهای اداری در کشورهای مختلف وجود دارد و بر اساس آمار جهانی وضعیت خوبی وجود ندارد، مدیریت ضد فساد اداری انواع و اقسام مباحث را مطرح می‌کند و به آن می‌پردازد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: خوشبختانه به محض اینکه استاندارد ضد فساد اداری مطرح شد از حوزه مبارزه با فساد اقتصادی به سازمان درخواست شد که این استاندارد تدوین شود که با همراهی برخی از دستگاه‌های نظارتی در حال تدوین است.

وی تاکید کرد: باید از انحصار نظارت بر کالا و فرآیند خدمات گذر کنیم و به اهداف کلان و توسعه پایدار و طبق الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت برسیم.

پیروزبخت گفت: با استفاده از تجارب پیشکسوتان و دانش روز باید بتوان ظرفیت ها را در جهت استانداردسازی به کار گرفت تا موجب تحول در کشور شود.