:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور:

ایران در توسعه گلخانه‌ها در رتبه اول دنیاست

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور با بیان این که ایران در توسعه گلخانه‌ها در رتبه اول دنیاست اظهار داشت با اتمام طرح ده ساله توسعه گلخانه‌های کشور در سال 1404 بیش از 58 هزار هکتار گلخانه خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۲۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
اقتصادگردان- دکتر ولی الله بنی عامری که صبح سه شنبه اول آبان ماه در افتتاحیه سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سخن می گفت خاطرنشان کرد: گل و گیاهان زینتی که از اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی هستند در رشد بیش از 300 درصدی فضاهای گلخانه ای کشور در این دوره ده ساله سهم قابل توجهی دارند به طوری که 20 هزار هکتار از 58 هزار هکتار فضای گلخانه های کشور در سال 1404 به گل و گیاهان زینتی اختصاص خواهد داشت.

وی با اشاره به پیش بینی سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد تومانی در طرح ده ساله توسعه گلخانه های کشور گفت: هیچ بخشی از کشاورزی ما به اندازه تولید گل و گیاهان زینتی درآمدزایی ندارد به طوری که هر متر مربع آن 100 تا 300 هزار تومان ارزش دارد.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور تصریح کرد: طی شش ماه گذشته احداث هزار و 357 هکتار گلخانه را شروع کرده ایم که تا پایان سال به سه هزار هکتار می رسد.

بنی عامری افزود: گلخانه ها بر خلاف دیگر بخش های کشاورزی اشتغالزایی پایدار ایجاد می کنند که 8 تا 12 نفر در واحد هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه ای استراتژیک با 600 میلیون نفر جمعیت  واقع است که بازار گل در آن نسبتا جدید است. در حالی که کل صادرات کشاورزی ما 5.2 میلیارد دلار است که نیمی از آن به محصولات باغی اختصاص دارد برای رسیدن به 14 میلیارد دلار در حوزه گلخانه ای برنامه ریزی کرده‌ایم که قطعا چهره کشاورزی ما متحول خواهد شد.

وی با اشاره به ارزآوری 100 میلیون دلاری صادرات سازه و تجهیزات گلخانه ای و 300 میلیون دلاری صادرات محصولات این بخش تاکید کرد: ایران با توجه به این ظرفیتها  می تواند مرکز منطقه ای تحقیقات گل و گیاهان زینتی در خاورمیانه را ایجاد کند.

بنی عامری در پایان با اشاره به اهمیت توانمندسازی و مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاه ها برای فعالیت در این حوزه اعلام کرد:100 کانون یادگیری برای تربیت 200 هزار نفر نیروی کار ماهر طی دوره 10 ساله در واحدهای تولیدی گل و گیاه کشور تشکیل می شود.

دومین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی با همکاری انجمن گل و گیاهان زینتی ایران تا سوم آبان ماه در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در محلات ادامه دارد.