:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
۱۶ درصد مردم ایران در بیمه عمر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، توقف صدور بیمه شخص ثالث برخی شرکت‌ها

عرضه اوراق بیمه‌ای تا پایان سال در بورس، تخصیص ارز نیمایی به شرکت‌های بیمه‌، ایجاد بیمه های مشترک با خارجی ها

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به ارایه لیست شرکت‌هایی که از یکماه آینده مجاز به صدور بیمه‌نامه شخص ثالث نیستند، اعلام کرد: اوراق بیمه‌ای تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود
کد خبر: ۱۲۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
اقتصاد گردان - غلامرضا سلیمانی امیری در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۸ کیش اظهار داشت: ایجاد اوراق بیمه ای به عنوان یک هدف برای تامین مالی در صنعت بیمه در حال پیگیری است به طوری که بعد از برگزاری ۵ جلسه با سازمان بورس و اوراق بهادار در نهایت کمیته فقهی با بررسی این پیشنهاد با انتشار آن موافقت کرد.

وی در ادامه افزود: برای اجرا و انتشار این اوراق می بایست یکسری مقدمدت ایجاد شود و ارکان انتشار اوراق بیمه ای شکل گیرد و با این روند انتظار می رود که تا پایان سال این اوراق منتشر و عرضه شود.

ایجاد بیمه های مشترک با خارجی ها

سلیمانی در ادامه گفت: برخی از شرکت های بیمه خارجی تمایل دارند تا به طور مشترک با بیمه های ایرانی همکاری داشته باشند که این پیشنهاد مورد تایید بیمه مرکزی است و موانع موجود در این زمینه را برطرف می کنیم.

 يا اصلاح یا ادغام

وی اظهار داشت: شرکت های بیمه ای اگر اصلاح ساختار نکنند یا باید از چارچوب ها پیروی کنند یا ادغام می شوند و بیمه مرکزی بر اساس سیاست های موجود این مسئله را پیگیری می کند. رییس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت های بیمه ای که در مسیر ادغام و یا اصلاح گام بر می دارند در کمیته صیانت مورد بررسی قرار می گیرند تا تکلیف آنها روشن شود.

ظرفیت سازی داخلی برای بیمه های اتکایی

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: صنعت بیمه جزو اولین صنایعی بود که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفت به طوری که شرکت های بیمه اتکایی خارجی اعلام کردند که دیگر با ایران همکاری نمی کند و ما با فرصت سازی از این وضعیت بیمه اتکایی را به داخل کشور آوردیم و از ظرفیت های شرکت های داخلی استفاده کردیم تا ریسک های مورد نظر پوشش داده شود.

خصوصی شدن بیمه های دولتی

وی افزود: یکی از سیاست های بیمه مرکزی رشد شرکت های خصوصی است به طوری که اساسا شرکت دولتی نداشته باشیم مگر بیمه ایران که قانون اعلام کرده این شرکت باید دولتی باشد اما سه شرکت بیمه ای دیگر که دولت بخاطر سهام عدالت در آن نقش دارد نیز باید در روند خصوصی شدن گام بردارند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: لیست شرکت هایی که مجاز به صدور بیمه شخص ثالث نیستند تا یک ماه آینده اعلام می شود.


۱۶ درصد مردم ایران در بیمه عمر سرمایه‌گذاری کرده‌اند

رئیس بیمه مرکزی گفت: در طی ۷ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ ضریب نفوذ بیمه به ۱۵ درصد رسیده، که بورس،بانک و بیمه باید با هم تعامل داشته باشند و کمیته ثبات بازارهای مالی در این راستا ایجاد شود.
 غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی گفت: طی ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ ضریب نفوذ بیمه به ۱۵ درصد رسیده، او همچنین تاکید کرد که بورس یانک و بیمه باید با هم تعامل داشته باشند و کمیته ثبات بازارهای مالی در این راستا ایجاد شود.
غلامرضا سلیمانی امیری در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی گفت: معمولا بازای های مالی از جمله بیمه سطح کار آمدی نظام تامین مالی را در کشور رقم می زند به عبارتی رشد اقتصادی مستلزم فعالیت بانک داری بورس و بیمه گری است.
وی افزود: تصمیم گیری ها بر دیگر ارکان لازم است . اگر وضعیت یک بخش خوب و وضعیت بخش دیکر خوب نباشد درست نیست فضای تعامل باید بین بانک بورس و بیمه بیشتر باشد. صنعت بیمه از طرق مختلف از جمله خرید اوراق از بازار سرمایه منابع ایجاد می‌کند.
رییس بیمه مرکزی افزود: ما در کشور ۳۲ شرکت بیمه داریم که به جز بیمه ایران و سه تای دیگر همه خصوصی هستند، باید اقداماتی انجام می دهیم که آن سه شرکت از شرکت های سهام عدالتی خارج شوند.
وی ادامه داد: رشد سرمایه در این چند سال رشد خوبی داشته است ولی باید رشد بیمه بیشتر شود. در کشور های مختلف حدود ۵۰ درصد مردم در بیمه زندگی سرمایه گذاری کردند، در حالی که این آمار در ایران ۱۶ درصد است.
سلیمانی امیری ادامه داد: ما می خواهیم ضریب نفوذ بیمه را طریق بیمه های غیر اختیاری افزایش دهیم. در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ موفق شدیم ضریب نفوذ بیمه از ۹ درصد به ۱۵ درصد رسید.
ما نیاز داریم که ریسک هایی را که به واسطه تحریم ها به داخل برگشته را از کشور خارج کنیم. در بحث ارز مجازی هم در بخش بیمه ای می توانیم فعالیت داشته باشیم، وقتی ما از طریق بلاک چین وارد شویم، ضعف کمتری را تحمل خواهیم کرد.
وی گفت: ما نیاز به یک کمیته ثبات مالی داریم، ما آمادگی تاسیس شرکت بیمه مشترک با بیمه های خارجی را داریم. علاوه بر این باید فعالیت هایی انجام در جهت تدوین مقررات درباره نحوه فعالیت استارتاپ ها انجام دهیم. پیشنهاد می‌کنم که برای سال های بعدی نمایشگاه بورس درباره محور خاصی باشد و در آن محور خروجی داشته باشد.

تخصیص ارز نیمایی به شرکت‌های بیمه‌
 
رئیس بیمه مرکزی اعلام کرد: پس از تغییرات نرخ ارز، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت‌های بیمه‌ای درخواست کردیم اما با پرداخت ارز نیمایی موافقت شد که هرچند بهتر از ارز آزاد است اما باتوجه به اینکه خسارات هزینه بالایی به شرکت‌های بیمه تحمیل می‌کند باید نرخ بیمه‌ها تعدیل شود. اما با توجه به اینکه هنوز برای امسال نتوانستیم قضیه تعدیل نرخ‌های بیمه را حل کنیم، از سال ۹۸ آن را اجرایی خواهیم کرد که امیدواریم تا آن زمان خسارت ارزی چندانی ایجاد نشود.
غلامرضا سلیمانی امیری در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، اظهارکرد: اعلام کردیم که آمادگی جذب سرمایه‌گذارانی که حاضر هستند در ایران شرکت بیمه تشکیل دهند را داریم. منظور از این شرکت‌ها طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی است. مایل هستیم با شرکت‌های بیمه خارجی چه در بخش بیمه‌های مستقیم و چه در بخش اتکایی همکاری داشته باشیم.
وی درباره عملکرد بیمه مرکزی در مقابل شرکت‌های بیمه گفت: بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه را حمایت می‌کند و هم بر عملکردشان نظارت دارد. این طور نیست که فقط دید نظارتی و تنبیهی وجود داشته باشد.
سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سندیکا بیمه‌گران و شرکتی که اعلام کرده می‌خواهد از عضویت در سندیکا بیرون آید، گفت: خیلی از مسائل صنعت را می‌تواند بر دوش بگیرد در صنعت بیمه هم سندیکایی که تشکیل شده جزو سندیکاهای خوب است. ما دنبال این هستیم که بیمه مرکزی بخشی از وظایف را به بیمه مرکزی دهد. در این بین طبیعی است بعضی وقت‌ها بعضی از اعضای سندیکاها نظر موافق یا مخالفی داشته باشند.  
رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر راه اندازی هر چه سریع‌تر کمیته ثبات بازارهای مالی گفت: نزدیکی بانک، بیمه و بورس بسیار مهم است. این مسئله را با رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کردم و هر دو علاقه مند بودند. طبیعی است که این موضوع سخت و بیانش راحت است.
وی تاکید کرد: در این مورد نیاز به قانون حتی در سطح مجلس است. با اصل کمیته موافقت شده اما باید کارهای کارشناسی انجام شود و این کمیته ابزارهای مورد نیاز برای ثبات مالی را مهیا کند.
رییس بیمه مرکزی افزود: زمان‌بندی دقیقی برای تشکیل این کمیته نمی‌توان اعلام کرد. ما فعلا نیاز به مسائل کارشناسی و زیربنایی داریم. امروز نسبت به یک ماه قبل یک مرحله جلوتر هستیم ولی کل کار انجام نشده است.
سلیمانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: بعد از تغییرات نرخ ارز تقریبا هر خسارتی که قرار باشد در بخش‌های پوشش بیمه‌ای که مبتنی بر پرداخت ارزی است، انجام شود، با نرخ سامانه نیما صورت می‌گیرد. به عبارتی ما تغییر پایه‌ای در پرداخت ارز داریم و باید ریالی که داریم را تبدیل به یورو کنیم که این مساله مشکل ساز شده است و زمانی که تبدیل ریال به ارز صورت می‌گیرد، به نوعی هزینه سنگینی به شرکت‌های بیمه تحمیل خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: پیش از این صحبت از آن بود که در زمان تبدیل ریال به ارز، محاسبه به نرخ بازار آزاد صورت گیرد که این قطعا برای بیمه‌ها مشکل ساز شده بود. اما اکنون با همکاری بانک مرکزی، نرخ ارز در محاسبات بیمه‌ای، از ارز آزاد به نرخ سامانه نیما تبدیل شده که این خود یک مرحله پیشرفت است. از سوی دیگر، اگر خسارتی هم ایجاد شود هزینه بالایی را برای شرکت‌های بیمه دارد و این حرف درستی است که تعدیل در نرخ بیمه‌ها باید صورت گیرد؛ بنابراین تلاش بر این است که بتوانیم برای سال ۹۷ اگر خسارتی رخ دهد، محاسبات با ارز نیمایی باشد؛ پس تعدیلی را هم در نرخ‌های بیمه انجام خواهیم داد.
سلیمانی گفت: با توجه به اینکه اکنون ماه هشتم سال فرا رسیده است، اگر نتوانستیم قضیه تعدیل نرخ‌های بیمه را حل کنیم، از سال ۹۸ آن را اجرایی خواهیم کرد و امیدواریم خسارت ارزی آنچنانی ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: اثر این تغییرات نرخ ارز را در صنعت بیمه مشاهده خواهیم کرد؛ این در حالی است که هنوز این موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار نگرفته است.
سلیمانی تاکید کرد: وقتی یک پوشش بیمه‌ای ارزی انجام می دهیم، پرداخت آن نیز ارزی است، به همین دلیل پرداخت ارز در مقابل خسارت، به این برمی گردد که ما چه نرخی را به عنوان پوشش بیمه‌ای، مدنظر محاسبات قرار می‌دهیم. این باید عددی باشد که در زمان جبران خسارت، ریسک را کاهش دهد. به همین دلیل تغییری باید در نرخ بیمه انجام شود.
وی گفت: ما به دنبال این بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیریم ولی این اتفاق نیفتاد و معمولا پرداخت خسارت از حساب ارزی شرکت‌های بیمه انجام می شد، به این معنا که اگر پوشش ارزی برای برخی پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و کشتی‌ها و هواپیماها باشد، از محل ارز شرکت‌های بیمه پرداخت صورت می‌گیرد.
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه امیدوارم قبل از سال ۹۷ بتوانیم اوراق بهادار ارزی بیمه‌ای را منتشر کنیم، گفت: نامه‌ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده ایم و ارکان لازم را نیز معرفی خواهیم کرد.