:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در سوال از وزیر جهاد کشاورزی

قاضی پور: وزارت کشاورزی اهتمامی برای برچسب زنی بر محصولات تراریخته ندارد

نماینده ارومیه با بیان اینکه وزارت کشاورزی اهتمامی برای سامان دادن و جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور ندارد، گفت: در حال حاضر ساز و کاری برای تعیین مقدار رخدادها و نوع محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و از آن طرف اهتمامی برای برچسب زنی بر محصولات تراریخته نیست.
کد خبر: ۱۲۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
اقتصادگردان- نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) سوالی از وزیر کشاورزی مبنی بر دلیل نبود اقدامی برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور را مطرح کرد.

وی در توضیح سوالش گفت: وزارت کشاورزی عملکرد ضعیفی درباره‌ی جلوگیری از واردات محصولات تراریخته داشته حال این که در اکثر کشورها قوانین متعددی برای محصولات فراریخته وجود دارد. این نشان می‌دهد اهتمام جدی در این وزارتخانه برای سامان دادن اوضاع وجود ندارد.

قاضی پور با انتقاد از نبود اهتمام در وزارت کشاورزی، برای برچسب زنی بر محصولات تراریخته گفت: این کار احترام به حقوق مصرف کنندگان است. روندی که در تمامی کشورهای دنیا شاهد آن هستیم. در کشور خودمان نیز قوانینی وجود دارد که به موجب آن این وزارتخانه ملزم بر زدن برچسب بر محصولات تراریخته است.

وی افزود: باید در فرم ثبت سفارش محصولات وارداتی بندی اضافه شود مبنی بر این که آیا در این محصول مواد تراریخته وجود دارد یا خیر که چنین چیزی دیده نمی‌شود. در فرایند واردات محصولات گمرکی نیز مبادی وجود ندارد که مشخص شود محصولی تراریخته است یا خیر.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ از طرف دیگر محصولات تراریخته نسبت به محصولات غیر تراریخته ارزان‌تر است اما شاهدیم که افرادی به نام مثل آقای میم محصولات تراریخته را به قیمت محصولات غیر تراریخته وارد کشور می‌کنند و در این شرایط وزارت کشاورزی به عنوان متولی امنیت قضایی اهتمامی برای پیگیری این وضعیت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در گمرک آزمایشات لازم بر محصولات انجام شود گفت: نه تنها چنین چیزی را شاهد نیستیم که آزمایشگاهی برای تعیین مقدار و رخداد محصولات تراریخته نیز نیست که اگر وجود دارد از همین تریبون به مردم اعلام کنیم.

قاضی پور با تاکید بر لزوم وجود برنامه جامعی برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور گفت: در کنار این مشکلات شاهد هستیم که وزارت کشاورزی اهتمامی برای نگهداری از ذخایر ژنتیکی دام سبک ندارد؛ حال این که ما ۳۴ هزار دام سبک بومی داریم و در این شرایط شاهد انقضای گاو گلپایگانی به عنوان یکی از دام‌های سبک بومی هستیم.

وی با اتنقاد از واردات گوش با توجیح تحریم کشور گفت: با توجه به ذخایر ژنتیک و حدود انواع و اقسام آن واردات گوش به تولید کنندگان ضربه وارد می‌کند. انتظار می‌رود که وزارت کشاورزی در کنار برنامه‌اش برای خودکفایی در گندم در راستای کاهش وابستگی واردات شکر، کنترل واردات روغن نباتی اقدام کند.

نماینده ارومیه در بخش دوم صحبت‌هایش گفت: وزیر کشاورزی در حالی مسئولیت برچسب زنی بر محصولات تراریخته را وزارت بهداشت می‌داند که ما تذکری به وزارت بهداشت دادیم؛ آنها بعد از ۹ ماه در پاسخ به تذکر ما اعلام کردند نظارت بر رهاسازی و تولید کشت محصولات تراریخته بر عهده وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست است. ما این موضوع را به وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست اعلام کردیم. پاسخ آنها این بود که وزارت بهداشت متولی است.

وی افزود:‌ از طرف دیگر یک سال گذشته سوالی را در همین رابطه از وزیر بهداشت پرسیدم اما کمیسیون بهداشت این سوال را در دستور کار قرار نداده است، آقایان نمی‌گذارند که سوال مطرح شود. بعد از من به شورای نگهبان و دادگستری شکایت می‌کنند. سوال بنده با امنیت قضایی مرتبط است که باید کمیسیون بهداشت آن  را در دستور کار قرار دهند.

مطهری رئیس جلسه در  واکنش به این بخش از صحبت‌های قاضی پور گفت: از آقای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت می‌خواهیم که سوال آقای قاضی پور را در دستور کار این کمیسیون قرار دهد.