:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در پاسخ به سوال نماینده بهشهر

حجتی: 12 هزار و 500 میلیارد تومان مطالبات امسال گندمکاران پرداخت شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت که امسال نزدیک به 12 هزار و 500 میلیارد تومان به کشاورزان گندم کار پول پرداخت شده است ولی متاسفانه هنوز قیمت تضمینی گندم برای سال‌های آینده مشخص نشده است.
کد خبر: ۱۲۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
اقتصادگردان- محمود حجتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به سوال علیمحمد شاعری نماینده بهشهر پاسخ داد. این سوال در سه محور عنوان شده مبنی بر این که دلیل این نوع قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی همچون گندم، علت عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران و علت عدم پرداخت مشوق محصولات صادراتی محصولات کشاورزی مثل مرکبات چیست؟

وزیر جهاد کشاورزی در توضیح موضوع قیمت گذاری خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: متاسفانه یارانه نان با پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده است. این باعث شده که چون دولت در تامین یارانه با مشکلات روبروست به نحوی چوبش را تولید کنندگان گندم به عنوان ضعیف‌ترین مردم کشور با تولید استراتژیک ترین محصول، بخورند.

وی با بیان این که گندم کیلویی ۶۶۰ تومان به کارخانجات فروخته می‌شود گفت: عملا تنها به نان یارانه داده می‌شود که آن هم به خاطر مصالح است لذا تامین مابه التفاوت آن از لابه‌لای ردیف‌های بودجه‌ای گرفتاری‌هایی را به وجود آورده است؛ البته علی رغم تمامی مشکلات تلاش شد که این مساله را حل کنیم ولی این مشکل در طول سال وجود دارد.

حجتی یاد آور شد: قیمت حدود هفت و نیم میلیون تن گندم نزدیک به کیلویی ۱۴۰۰ تومان تمام می‌شود اما آن را کیلویی ۶۶۰ تومان به کارخانجات می‌فروشیم. این یعنی مابه التفاوت وجود ۵۵۰۰ میلیارد تومان .

همچنین حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از گندم را کیلویی ۹۰۰ تومان به بخش صنعت می‌دهیم که تا قیمت تمام شده ۱۴۰۰ تومانی گندم ، ۵۰۰ تومان مابه التفاوت وجود دارد که رقم کل آن در هفت و نیم میلیون تن به ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. امیدواریم مجلس و دولت به راهکاری برسد که حساب پول گندم و یارانه از هم جدا شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار کرد:‌علی رغم تمامی مشکلات با توجه به پیگیری‌های انجام شده و پشتیبانی ما پول بخش گندم کشاورزان قریب به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را امسال پرداخت کردیم که این پرداختی نسبت به سال گذشته یک ماه زودتر بوده است. فکر می‌کردیم که بتوانیم تا آخر شهریور پرداخت کنیم اما باز هم این پرداختی در مهرماه یعنی با یک ماه تاخیر بوده است. امسال علی رغم تمامی محدودیت‌ها و با تلاش کشاورزان توانستیم تولید گندم را یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری این که شورای اقتصاد تصمیم گیرنده قیمت خرید تضمینی گندم است گفت: فصل کشت از  نیمه دوم شهریور و عمدتا تا پایان پاییز است. ما در مرداد ماه پیشنهاد خود برای خرید گندم را به دبیرخانه شورای اقتصاد دادیم و مکاتباتی هم بین شورای اقتصاد با سازمان برنامه و بودجه شده است ولی هنوز قیمت اعلام نشده است. علت تعلل نیز آن است که با توجه به هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها نتوانستند به قیمت برسند؛ البته ما تمامی تلاش را کرده‌ایم که مواد اولیه‌ای همچون کود، بذر، ماشین آلات و نهادها با کمترین افزایش قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد ولی در نهایت افزایش هزینه‌ها وجود دارد. آقای جهانگیری دستور داده که هر چه سریعتر قیمت گندم مشخص شود ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است.

حجتی با بیان این که در طول سه سال گذشته گندم وارد نشده است گفت: در سال ۹۱ تا ۹۴ سالانه بین ۵ و نیم تا ۷ میلیون تن گندم وارد کردیم اما سال گذشته تراز صادرات گندم منهای واردات شد یعنی ۴۰۰ هزار تن افزایش صادرات داشتیم. اینها همه با تلاش کشاورزان و لطف خدا بوده است.

وزیر کشاورزی با تاکید بر این که با حساسیت موضوع تعیین قیمت پیشنهادی گندم را دنبال می‌کند گفت: در نهایت این کار در اختیار شورای اقتصاد است. بنده سال گذشته هم از قیمت تعیین شده خرید تضمینی گندم راضی نبودم ولی به هر حال این کاری است که مصوبه شورای اقتصاد را باید داشته باشد. امیدوارم امسال با عنایت ویژه هر چه سریعتر قیمت مناسبی برای گندم تعیین شود.

حجتی در پایان گفت: قول می‌دهم که موضوع مشکلات کشاورزان و بخصوص بحث تعیین قیمت خرید تضمینی گندم را پیگیری کنم. ما تلاش می‌کنیم که پول سایر محصولات، همچون غلات و دانه‌های روغنی و کلزا نیز به موقع پرداخت شود.