وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای اجرایی شدن این موافقتنامه در ایران توضیح داد: این طرح پس از تصویب در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ در مجلس ایران به تصویب رسید و چند ماه قبل نیز برای اجرا رسما به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. این موافقتنامه بخشهای مختلفی دارد که مقدمات اجرای ۹ ماده آن به عنوان وظیفه اولین نشست میان سه کشور در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در جلسات پیش رو پیگیری شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بسیار بالای جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه تاکید کرد: ما با توجه به جایگاه جغرافیایی و تاریخیمان در طول قرنهای گذشته همواره به عنوان یکی از اصلیترین محورهای اتصال میان شرق و غرب جهان به شمار میرفتیم، امروز نیز ایران با داشتن بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و بنادر اقتصادی، تجاری و مسافری فعال میتواند پایگاه اصلی اتصال شرق به غرب و مناطق مختلف خلیج فارس و اروپا و آفریقای شرقی باشد.
راستاد درباره پیشنهادات ایران که میتواند در نشست امروز مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: استفاده هر چه بیشتر از کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و قانونی، توسعه حمل و نقل چند وجهی، توسعه همکاریهای منطقهای، حمایت و تشویق بخشهای خصوصی، مشارکت و سرمایهگذاری چند جانبه برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمهای و بانکی و کاهش نرخ تعرفههای حمل و نقل چند وجهی اصلیترین پیشنهادهای ایران به شمار میرود که میتواند با اجرایی شدن از سوی کشورهای منطقه و عضو این موافقتنامه، پیشرفتهای قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کند.