:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مقاومت بنادر جنوبی در برابر تحریم‌ها

رشد ۴۲ درصدی شناورهای ورودی به هرمزگان

چند ماه پس از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بخشی از آنها مراودات تجاری و دریایی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌داد جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر نشان می‌دهد که شناورهای ورودی به استان هرمزگان به عنوان اصلی‌ترین استان بندری کشور ۴۲ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
اقتصادگردان- طبق آمارهای ارائه شده در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۴ هزار و ۵۰۰ فروند شناور وارد آب‌های هرمزگان شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. از این تعداد حدود ۲۶۰۰ فروند کشتی‌های بالای ۱۰۰۰ تن و حدود ۴۲ هزار فروند شناورهای زیر ۱۰۰۰ تن بوده‌اند.

همچنین در طول شش ماهه نخست سال جاری مجموعا بیش از ۴۷ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان جابه‌جا شده که از این تعداد بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی و حدود ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های نفتی بوده‌اند.

در دو فصل ابتدایی سال ۱۳۹۷ ایران از طریق بنادر هرمزگان بیش از ۱۸ میلیون تن صادرات غیرنفتی داشته و از این رقم حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن ترانزیت و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانشیپ شده‌اند.

در حوزه صادرات کالاهای نفتی نیز رقم شش میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسیده و همچنین در عرصه کانتینر نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار TEU (معادل یک کانتینر ۲۰ فوتی) تخلیه و بارگیری شده‌اند.

آمار مسافرت‌های دریایی شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که بیش از ۹ میلیون نفر از طریق بنادر استان‌ هرمزگان جابه‌جا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، استان هرمزگان با در اختیار داشتن بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری کشور و بنادری مانند قشم به عنوان مهم‌ترین بندر مسافری کشور اصلی‌ترین استان ایران در حوزه تجارت و سفرهای دریایی به‌شمار می‌رود.

با وجود تحریم‌هایی که در طول سال‌های گذشته وجود داشته بندر رجایی فازهای توسعه خود را پشت سر گذاشته و با تامین تجهیزات و سرمایه‌ گذاران لازم همچنان اصلی‌ترین حوزه تجاری اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد تخلیه و بارگیری محموله‌های اقتصادی ایران از طریق بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد.