:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
راهکارهای صیانت از کسب‌وکار و تولید داخل

دولت پرداخت دیون واحدهای تولیدی را به تعویق بیندازد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از دولت درخواست کرد تا با به تعویق انداختن دیون واحدهای تولیدی، زمان لازم را برای پرداخت مطالبات این واحدها فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
اقتصادگردان- عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به آخرین وضعیت تولید در سطح کلان و مشکلات عمده‌ای که کماکان این بخش از اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم از بحران اقتصادی خارج شویم باید تولیدی قدرتمند داشته باشیم و بدانیم که موتور محرک اقتصاد، تولید است. بنابراین باید دولت بیش از پیش و با توجه به شرایط اقتصادی که در برهه حساس کنونی با آن روبرو شده‌ایم، به تولید توجه داشته باشد و مسائل و مشکلات واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ صنعتی را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل تولید مربوط به تسهیلات و معوقات بانکی است. متاسفانه واحدهای تولیدی درگیر تسهیلات بانکی با نرخ بالا هستند و بعضا سود معوقات با احتساب جرایم و بهره‌های بانکی تا ۳۵ درصد هم می‌رسد. اینگونه نمی‌توان ریشه صنعت و تولید را قوی کرد و با این مدل اقتصادی، واحدهای توزیع کماکان با مشکلات مختلفی همراه خواهند بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه واردات مواد اولیه دیگر مشکل کلان واحدهای تولیدی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه آنگونه که تسهیل صادرات مدنظر قرار گرفته است مقوله واردات مواد اولیه مورد توجه واقع نشده است و واحدهای تولیدی نمی‌توانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را جهت تولید وارد کنند. مشکلی که در این راستا به وجود آمده، نبود منابع مالی لازم جهت واردات و نیز مشکلات موجود در راستای ترخیص کالا از گمرک است و این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا تولید معطل شود و توقف در تولید برای واحدهای تولیدی بحران آفرین است.

سهل‌آبادی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و صدور دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های متفاوت است که سرعت حرکت در تولید را با چالش مواجه کرده است. علاوه بر این بلاتکلیفی در وزارت صنعت، معدن و تجارت چالش دیگری است که این روزها بخش صنعت و تولید را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر در راستای فعالیت واحدهای تولیدی، بوروکراسی‌های اداری است، گفت: چرا باید مدیر یک واحد صنعتی جهت حل مشکلات و مسائل خود از شهرستان‌ها به تهران بیاید و چندین و چند روز معطل مسئله‌ای شود که باید در همان استان مربوطه حل شود.

او با تاکید بر اینکه برخی کشورها از جمله آمریکا به دنبال تضعیف تولید در ایران هستند، اظهار کرد: باید با اتخاذ تصمیم‌های درست گره‌هایی که سرعت تولید را کاهش داده باز کرد و توجه به مقوله تولید نیازمند حمایت دولت است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه حفظ اشتغال دیگر مسئله‌ای است که باید توسط واحدهای صنعتی مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: وظیفه تولیدکننده است که اشتغال را حفظ کند و در این راستا دولت باید از حمایت‌های مختلف جهت پیشبرد امور در واحدهای تولیدی چشم‌پوشی نکند.

سهل‌آبادی از دولت درخواست کرد تا با فریز و به تعویق انداختن دیون واحدهای کوچک و متوسط تولیدی شرایط فعالیت آنها را تسهیل کند.