:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

نقشه سه بعدی از تهران تهیه می‎شود

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور طی نامه‎ای خطاب به شهردار تهران با اشاره به ماده ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‎های توسعه کشور، از قرارداد منعقد شده بین این سازمان و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری برای تهیه نقشه سه بعدی از تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
اقتصادگردان- مسعود شفیعی در این نامه ضمن اشاره به جایگاه و هویت قانونی این سازمان به عنوان یک مجموعه زیربنایی تحت نظر سازمان برنامه و بودجه کشور، تأکید شده که تمام فعالیت‌های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‎های پوششی و شهری در مقیاس‎های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیر نظامی، بر عهده سازمان نقشه برداری کشور است. بنابراین پاسخگویی به نیازهای مختلف شهرداری‌ها در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی از جمله فعالیت‎های متداول این سازمان است.

شفیعی در این نامه نوشته است: تصویربرداری هوایی رقومی شهر تهران در اسرع وقت و با قدرت کیفی بهتر از ۱۰ سانتیمتر توسط اداره کل نقشه برداری هوایی و فضایی این سازمان امکان پذیر است. این تصاویر قابلیت تولید و بازنگری نقشه‎های سه بعدی رقومی با مقیاس بهتر از ۱:۲۰۰۰ و تولید مدل رقومی سطح DSM با اندازه پیکسل و دقت بهتر از نیم متر را داراست و تکافوی تولید مدل سه بعدی رقومی شهر تهران-که ابزاری بسیار مفید در امور مختلف مدیریتی و اجرایی شهر است، می‌دهد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه نامه خود به شهردار تهران، از آمادگی این سازمان برای همکاری با بخش خصوصی در زمینه‌ برداشت و ارائه مستقیم مدل ارتفاعی رقومی سطح با استفاده از سیستم لیزر اسکن هوایی(لیدار) خبر داد و خاطر نشان کرد در صورت نیاز، این کار به طور همزمان با تصویربرداری هوایی انجام خواهد شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان نامه خود به افشانی، پیشنهاد کرد به منظور رعایت قوانین و مقررات حاکم در حوزه اطلاعات مکانی، پرهیز از موازی کاری، استفاده بهینه از منابع و تضمین کیفیت، نیازهای بخش‎های مختلف شهرداری، قبل از شروع عملیات عکسبرداری مورد نظر سازمان فناوری اطلاعات، به این سازمان منعکس شود، تا در طراحی برنامه پرواز و به کارگیری تجهیزات متناسب با نیازهای حوزه‎های عمرانی، شهرسازی و دیگر کاربران مورد توجه قرار گیرد.