:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل بورس کالا خبر داد

سهم ۱۶ درصدی تعاونی‌ها در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران سهم تعاونی‌ها از معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران را ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت: طی شش ماهه نخست امسال ۲.۴ میلیون تن محصول توسط تعاونی‌ها در بورس کالا خریداری شده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
اقتصادگردان- حامد سلطان‌نژاد در همایش نقش تعاونی‌ها در حمایت و تامین مالی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت‌های بورس کالای ایران اظهار کرد: یکی از زمینه‌های اقتصاد مقاومتی، اشتراک آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که بازار سرمایه می‌تواند این دسترسی را برای مشارکت مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: حدود ۱۶ درصد معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها صورت گرفته به نحوی که در شش ماهه نخست امسال ۲.۴ میلیون تن محصول توسط تعاونی‌ها در بورس کالا خریداری شد.

به گفته سلطان‌نژاد، این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

پیش‌نویس آیین‌نامه ورود تعاونی‌های متعارف به فرابورس در انتظار تصویب

امیر هامونی - مدیر عامل فرابورس - نیز در ادامه با اشاره به ورود تعاونی‌های سهامی عام و بیمه تعاون به فرابورس اظهار کرد: مجموع ارزش بازار آنها به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با صنایع دیگر بازار سرمایه، پتانسیل بالایی در رشد تعاونی‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان این که هنوز نتوانسته ایم تعاونی‌های فراگیر ملی و متعارف را وارد فرابورس کنیم گفت: با پیگیری‌ها و جلساتی که با معاونت امور تعاون وزارتخانه برگزار کردیم پیش‌نویسی را آماده کرده‌ایم که امیدواریم در ماه‌های آینده در شورای عالی بورس مصوب کنیم.

هامونی افزود: این پیش نویس ۱۸ ماده‌ای شرایط تعاونی‌های متعارف را برای ورود به بورس تسهیل می کند و سخت‌گیری‌های ورود در مورد آن‌ها اعمال نخواهد شد.

مدیرعامل فرابورس گفت: در حال حاضر موضوع نحوه نظارت بر افشای اطلاعات شرکت‌ها و کیفیت حاکمیتی آنها در سایت‌های مرتبط با بازار سرمایه باقی مانده که امیدواریم با انجام آن مصوبه هرچه زودتر به تصویب برسد.

به گفته وی، ۱۳۰ شرکت تعاونی دانش بنیان وجود دارد که با توجه به راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس و ریل قانونی موجود این تعاونی‌ها می‌توانند از طریق این صندوق‌ها تامین مالی شوند.

در ادامه همایش یعقوب رستمی - مدیرکل دفتر تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- لازمه عبور از شرایط فعلی اقتصاد را توجه به تولید و توسعه پایدار دانست و گفت: تعاونی های توزیعی با توجه به ظرفیتهای بالایی که دارند می توانند به شکل مویرگی در شبکه توزیع کالا نقش آفرینی کنند و از این طریق مانغ فساد در بخشهای اقتصاد شوند.

وی شفافیت در نظام توزیع را جزو مطالبات تعاونگران برشمرد و بر ضرورت حمایت وزارت صمت در جهت تحقق این امر تاکید کرد و گفت: نقش مویرگی در حوزه توزیع می‌تواند مانع بروز فساد در اقتصاد شود.

دبیر همایش اتصال تعاونی‌های توزیعی به بازارهای هدف، هماهنگی تعاونی‌های توزیعی و تولیدی در حوزه پتروشیمی، توجه تعاونی‌ها به اجرای صحیح قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، تشویق تولیدکنندگان و تعاونی‌های تامین نیاز برای ایجاد شبکه توزیع مویرگی و تامین مواد اولیه را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، همایش تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون، با حضور اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، مدیرعامل بورس کالا، مدیرعامل فرابورس و جمعی از نمایندگان مجلس و معاونان و مسئولان بخش تعاون، بورس و پتروشیمی در برج میلاد برگزار شد.