:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
جدیدترین آمار عملکرد اقتصادی مرزها اعلام شد

رشد ۱۷ درصدی صادرات در شش ماهه سال ۹۷

سازمان راهداری جدیدترین آمار از وضعیت ترانزیت و صادرات و واردات کالا در شش ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که بر این اساس واردات کاهش و صادرات افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
اقتصادگردان- بر اساس گزارش‌های موجود، در شش ماهه ابتدایی سال ۹۷ مجموعا حدود ۹۲۴ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی کشور وارد شده و در طول همین مدت سه میلیون و ۷۱۰ هزار تن کالا از مرزهای ایران صادر شده است. به این ترتیب و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات ۱۷ درصد رشد کرده و واردات هشت درصد کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای موجود مرز بازرگان سهمی ۵۶ درصدی در واردات کالا داشته و در این حوزه رتبه نخست را از آن خود کرده است و پس از آن دو مرز میرجاوه و خسروی با ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

در حوزه صادرات نیز همچنان مرز بازرگان با ۲۶ درصد رتبه نخست را دارد و پس از آن مرز میلک با ۱۴ و دوغارون با ۱۱ درصد در رده‌های بعدی هستند.

در طول این مدت همچنین ۲۴۱ هزار مسافر با ۳۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه از طریق مرزهای زمینی وارد ایران شده‌اند که در این حوزه اتوبوس ۲۰ درصد، مینی‌بوس ۱۵ درصد و سواری ۶۵ درصد عملکرد را به خود اختصاص دادند. در طول این مدت همچنین ۲۴۳ هزار نفر با ۳۵ هزار وسیله نقلیه از ایران خارج شده‌اند که همچنان سواری با ۶۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تردد مسافرین در شش ماهه ابتدای امسال از مرز دوغارون بوده که ۳۱ درصد از ترددها را به خود اختصاص داده است و پس از آن مرز سرو با ۲۳ درصد در رتبه بعدی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، با کاهش بخشی از عملکردهای اقتصادی کشور در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بخشی از آمارهای ترانزیتی در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم منفی شد اما به دنبال اجرایی شدن برجام و توسعه سیاست‌های ترانزیتی و بین‌المللی دولت بار دیگر امکان رشد عملیات‌های اقتصادی فراهم آمد.

هر چند در طول سال‌های گذشته مسائلی مانند ورود داعش به عراق، مشکلات سیاسی در ترکیه و اتفاق‌های رخ داده در کردستان عراق هر یک برای مدتی عملکرد برخی از مرزهای ایران را با ابهام روبرو کردند، اما همچنان آمارهای اقتصادی حرکت صعودی خود را حفظ کرده و در این مسیر فعالیت می‌کنند.